اوباما و کوله‌بارى از مشکلات

۱۴ دی ۱۳۸۸ | ۱۹:۴۴ کد : ۶۶۲۹ اخبار اصلی
باراک اوباما رئیس ‌جمهوری ایالات متحده امریکا فرصت چندانی برای تازه کردن نفس در استراحتگاهش در هاوایی نداشت. او روز دوشنبه به واشنگتن برگشت تا از کاخ سفید با مشکلات قدیم و جدید امریکا و جهان دست و پنجه نرم کند.
اوباما و کوله‌بارى از مشکلات

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما رئیس ‌جمهوری ایالات متحده امریکا فرصت چندانی برای تازه کردن نفس در استراحتگاهش در هاوایی نداشت. او روز دوشنبه به واشنگتن برگشت تا از کاخ سفید با مشکلات قدیم و جدید امریکا و جهان دست و پنجه نرم کند.

سوقصد نافرجام یک تروریست اهل نیجریه به هواپیمایی در فرودگاه دیترویت سبب شد که باراک اوباما رئیس ‌جمهوری امریکا نتواند در ایام مرخصی در استراحتگاهش در هاوایی آن‌طور که باید و شاید نفسی تازه کند. اوباما که وجهه‌اش در نظرسنجی‌های اخیر در امریکا خدشه‌دار شده در حالی به واشنگتن بر می‌گردد که جبهه‌های مختلفی وی را برای مبارزه به میدان می‌طلبند.

برای شماری از امریکایی‌ها سکوتی که اوباما در پی سوءقصد نافرجام دیترویت اختیار کرده بود، بیش از اندازه طولانی بود و سبب شد که او با انتقادات شدیدی روبه‌رو شود. گرچه پس از آن واکنش رئیس ‌جمهوری امریکا سخنان تندی بود که در آن اهمال‌کاری‌های سازمان‌ها و سرویس‌های امنیتی را غیرقابل قبول خوانده و وعده‌ انجام اصلاحاتی تازه را داده بود.

به گزاری دویچه وله، اوباما در روز سه‌شنبه ۵ ژانویه نشستی در کاخ سفید با رؤسای سازمان‌های امنیتی مختلف خواهد داشت که ناگزیر هستند به پرسش‌های وی پاسخ دهند؛ از جمله به این پرسش که چرا علی‌رغم هشدارهای پیشین، عمر فاروق عبدالمطلب تروریست نیجریه‌ای در فهرست افراد ممنوع‌ از پرواز قرار نگرفته و چگونه موفق به حمل مواد منفجره به درون هواپیما شده است.

این سوءقصد نافرجام که می‌توانست به فاجعه‌ای بزرگ بینجامد در جبهه‌ای دیگر به اوباما ضربه زده است. جبهه بستن بازداشتگاه گوانتانامو در خاک کوبا که اکنون وی را تحت فشار تازه‌ای قرار داده است.

رئیس‌ جمهوری امریکا این هدف را دنبال می‌کرد که بازداشتگاه مزبور را تا پایان ماه ژانویه سال جاری میلادی تعطیل کند اما از همان ماه‌ها و هفته‌های اخیر کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که تحقق این خواسته تا تاریخ تعیین‌شده، اگر نه ناممکن دست‌کم دشوار است به ویژه آنکه کمتر کشوری آمادگی خود را برای پذیرفتن زندانیان این بازداشتگاه ابراز داشته است.

اکنون با مشخص شدن اینکه تروریست ناکام فرودگاه دیترویت در یمن آموزش‌های لازم برای انجام سوء قصدهای تروریستی را گذرانده راه اوباما برای بستن گوانتانامو دشوارتر خواهد بود. هر چه باشد حدود نیمی از کسانی که در این بازداشتگاه به سر می‌برند، در یمن آموزش‌های تروریستی دیده‌اند.

رئیس‌ جمهوری امریکا در ایام مرخصی‌اش در هاوایی خبرهای نه چندان خوشایندی هم از افغانستان دریافت کرد. مرگ 7 تن از ماموران سازمان امنیتی امریکا (سی‌آی‌ای) در پی سوء قصدی انتحاری نه تنها ضربه‌ای سنگین به سازمان مزبور بود، بلکه بار دیگر روشن ساخت که امریکا تا پیروزی بر طالبان و القاعده در افغانستان راهی بسیار دراز در پیش دارد.

امید به تحقق هر چه سریع‌تر این هدف اوباما را بر آن داشت که در پایان سال گذشته‌ میلادی ۳۰ هزار سرباز تازه‌ نفس به افغانستان اعزام کند. سال ۲۰۰۹ برای سربازان امریکایی مستقر در افغانستان پرتلفات‌ترین سال بود. در این سال ۳۱۲ سرباز امریکایی در افغانستان کشته شدند که بیش از دو برابر تلفات سربازان امریکا در سال ۲۰۰۸ است.

در عرصه‌ سیاست داخلی نیز باراک اوباما با مشکلات گوناگونی روبه‌رو است. نرخ ۱۰ درصدی بیکاری در امریکا امید او به بهبودی وضع اقتصادی و اشتغال را کم‌رنگ کرده است. جناح اپوزیسیون یعنی جمهوریخواهان اوباما را به هدر دادن اموال کشور متهم می‌کنند. میزان کسری بودجه دولت ایالات متحده در حال حاضر بر یک بیلیون دلار امریکا بالغ می‌شود.

در سال ۲۰۱۰ نیز بعید به نظر می‌رسد که جمهوریخواهان محافظه‌کار با اوباما از در حمایت و تسامح درآیند به ویژه آن که در ماه نوامبر امسال نیمی از نمایندگان کنگره امریکا از نو انتخاب خواهند شد.

تیم پولنتی فرمندار ایالت مینیسوتا که از حزب جمهوریخواه است و یکی از نامزدهای این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ محسوب می‌شود، در این باره می‌گوید: «کشور ما در دام مشکلات بسیار بزرگی گرفتار است و مردم آنانی که قدرت را در دست دارند، مورد مؤاخذه قرار خواهند داد.»

یکی از موفقیت‌های بزرگ اوباما پیشبرد لایحه اصلاح بیمه درمانی امریکاست که به تصویب سنای امریکا رسیده و اگر به تصویب کنگره‌ این کشور برسد، پیروزی‌ای تاریخی برای رئیس ‌جمهوری کنونی خواهد بود.


نظر شما :