استراتژى تبعيض‌آميز امريکا در منطقه

اعراب مسلح شوند، ايران خلع سلاح

۲۶ دی ۱۳۸۸ | ۱۴:۰۹ کد : ۶۶۲۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: سارا قاسمى
باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده از زمان حضور در کاخ سفيد بنا را بر دوستي...
اعراب مسلح شوند، ايران خلع سلاح

اسرائيل گره بر ابروان خود انداخته‌است. اين‌بار رفيق شفيق و سنتى اين رژيم خشم رهبران تل‌آويو را برانگيخت. شيطنت‌هاى هسته‌اى واشنگتن در منطقه، تل‌آويو را به ستوه آورده‌است. نيم‌قرن رقص روساى جمهور ايالات متحده به ساز اسرائيلى‌ها اين باور را در آنها نهادينه کرده‌است که همه بايد در برابر فرامين اين رژيم سر تعظيم فروآورند. براى واشنگتن اما متحدان عربى همانقدر ارج و قرب دارند که اسرائيل. باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده از زمان حضور در کاخ سفيد بنا را بر دوستى با کشورهاى عربى گذاشته است. هيچ‌کشورى هم از اين قاعده مستثنى نيست. از امارات متحده عربى تا سوريه. از مصر تا عربستان سعودى همه و همه از منظر رئيس‌جمهورى آمريکا خودى هستند. اين حرکت و دراز کردن دست دوستى به سمت اعرابى که تندروهاى اسرائيلى آنها را مخالف سنتى و تاريخى خود مى‌دانند، چندان به مذاق اسرائيلى‌ها خوش نيامده است.

مصر، عربستان سعودى، اردن و امارات متحده عربى کشورهايى هستند که اخيرا قراردادهاى هسته‌اى را با واشنگتن امضا کرده‌اند. واشنگتن در منطقه همچنان سياست يک بام و دو هوا را اتخاذ کرده‌است. از يک سو ايران حق دستيابى به تکنولوژى صلح‌آميز هسته‌اى را ندارد. از سوى ديگر تسليحات هسته‌اى به راحتى در اختيار متحدان استراتژيک واشنگتن قرار مى‌گيرد.

موشک‌هاى ضد تانک و ضد ناو به همراه بمب‌هاى نفوذ کننده به درون سنگرها و بمب‌هاى هوشمند از جمله تسليحاتى است که امريکا در اختيار دوستان عرب خود قرار داده است.

پنتاگون در ماه دسامبر کنگره آمريکا را در جريان چندين قرارداد تسليحاتى با کشورهاى عربى قرار داد. جزئيات اين قراردادها همچنين روى وب سايت پنتاگون قرار گرفت.

تحليل گران امريکايى از زمان علم شدن پرونده هسته‌اى ايران در جامعه جهانى ادعا مى‌کنند که دستيابى ايران به تاسيسات هسته‌اى، توازن قدرت را در منطقه بر هم مى‌زند. اين در حالى است که اين توازن با دستيابى کشورهاى عرب منطقه به همين تسليحات بر هم نخواهد خورد.

پنتاگون نيز در گزارشى مشابه به کنگره ادعا کرده است که هيچ کدام از اين قراردادها تعادل نظامى در منطقه را برهم نخواهد زد .

رابطه ايالات متحده با اسرائيل از ژانويه 2009 که باراک اوباما قدرت را در اختيار گرفت، تا‌کنون روزهاى پرتنشى را تجربه کرده است. روزهايى که در نيم‌قرن گذشته بى‌سابقه بوده است. واشنگتن دقيقا از يک‌سال پيش‌تاکنون هيچ‌قرارداد تسليحاتى با تل‌اويو امضا نکرده است. اسرائيلى‌ها اعتقاد دارند که اکراه باراک از تعامل با اسرائيل به نفع کشورهاى عربى تمام شده‌است.

البته در دوران ريسات جمهورى جورج بوش هم نهادهاى نظامى اسرائيل از قراردادهاى تسليحاتى آمريکا با کشورهاى عربى ميانه روى منطقه خاورميانه نگران بودند.

آمريکا در واکنش به انتقادهاى اسراييل اعلام کرده که تامين تسليحاتى مصر، ‌عربستان و ديگر کشورهاى عربى، بخشى از تلاش‌هاى واشنگتن براى ارتقاء نظامى کشورهاى ميانه‌رو در خاورميانه و افزايش توان بازدارندگى آنها در برابر ايران است. 

يکى از قراردادهايى که باعث نگرانى اسراييل شده است، فروش چهار توپخانه موشک‌هاى کروز ضد ناو موسوم به "هارپون بلاک دو" و 20 فروند از اين موشک‌ها است که طى قراردادى به ارزش ‌١٤٥ ميليون دلار به مصر واگذار خواهد شد.

"هارپون ‌٢"، يک موشک پيشرفته، ‌دقيق و قادر به غلبه بر تجهيزات جنگى ضد عملياتى و الکترونيکى است. آمريکا همچنين چهار قايق قادر به حمل موشک را طى قراردادى به ارزش ‌٢٩/١ ميليارد دلار به مصر فروخته است. دولت آمريکا اعلام کرده است که نيروى دريايى مصر براى دسترسى دفاعى بهتر به کانال سوئز به اين قايق‌ها احتياج دارد.

مقام‌هاى پنتاگون ادعا مى‌کنند که مصر براى حفاظت از مرزهاى خود به اين موشک‌ها احتياج دارد.آمريکا همچنين ‌١٥٦ موتور جت جنگنده‌هاى اف ‌١٦ به ارزش ‌٧٥٠ ميليون دلار را به مصر خواهد فروخت که مجموع ارزش اين قرارداد حدود سه ميليارد دلار تخمين زده مى‌شود.

قرارداد تسليحاتى بزرگى که بين واشنگتن و رياض امضا شده، شامل فروش ‌٢٧٤٢ موشک ضد تانک موسوم به TOW-2 است. اين تسليحات موشک‌هاى پيشرفته‌اى هستند که اسراييل آنها را دراختيار دارد و قادر به نفوذ به پوشش زرهى بيشتر تانک‌ها هستند.

پنتاگون در گزارش خود به کنگره گزارش داده که اين موشک‌ها بخشى از تلاش‌ها براى ارتقاء توان بازدارندگى گارد ملى عربستان در برابر ايران و مقابله با القاعده در يمن و عربستان است.

اردن يکى ديگر از کشورهاى بهره‌مند از فروش‌هاى تسليحاتى آمريکا است. آمريکا ‌١٨٠٨ فروند موشک ضد تانک جاولين به همراه ‌١٦٢ پرتابه موشک مجهز به سيستم‌هاى ديد در شب را در اختيار اردن قرار مى‌دهد.

آمريکا همچنين قراردادى به ارزش ‌٢٩٠ ميليون دلار با امارات براى فروش تسليحات قابل حمل توسط جنگنده‌هاى اف ‌١٦ به امضا رسانده است. اين تسليحات شامل ‌١٦٠٠ بمب هوشمند هدايت شونده به وسيله ليزر، ‌‌٨٠٠ بمب يک تنى ‌و ‌٤٠٠ بمب نفوذ کننده به سنگرها هستند.

تمايل واشنگتن براى ارتقاء نظامى امارات در برابر ايران دليل و توجيه اصلى اين فروش تسليحاتى است.

سارا قاسمى

نویسنده خبر


نظر شما :