سال ۲۰۱۰، سال خاورمیانه

۱۳ دی ۱۳۸۸ | ۲۳:۰۷ کد : ۶۶۱۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
عمده مشکلات و مسائل جهان در خاورمیانه، آسیای نزدیک و آفریقا در حال وقوع است. به عبارت دیگر مشکلات سیاسی و اجتماعی کشورهای این منطقه بیش از دیگر نقاط جهان در سال 2010 در راس اخبار رسانه‌ها قرار خواهند داشت.
سال ۲۰۱۰، سال خاورمیانه

پیش‌بینی می‌شود سال 2010 همانند سال 2009 یکی از سال‌های پرحادثه و پررخداد باشد. چرا که بسیاری از مشکلات و مسائلی که در سال 2009 حل نشدند یا تا سال 2010 به تعویق افتادند به این سال به ارث رسیده است. عمده این مشکلات در خاورمیانه، آسیای نزدیک و آفریقا است. به عبارت دیگر مشکلات سیاسی و اجتماعی کشورهای این منطقه بیش از دیگر نقاط جهان در سال 2010 در راس اخبار رسانه‌ها قرار خواهند داشت.

فلسطین و اسرائیل

موضوع فلسطین و اسرائیل موضوعی است که سال‌ها است دامنگیر خاورمیانه بوده است. این موضوع این بار با پیچیدگی بیشتر به سال 2010 به ارث رسیده است.

کش‌مکش‌های داخلی فلسطینیان با یکدیگر از یک سو و مشکلات موجود در روند گفت و گوها و مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین از سوی دیگر، مهمترین عواملی است که این موضوع را در سال 2010 همچنان پررنگ نگاه خواهد داشت.

فلسطینیان هنوز نتوانسته‌اند در بعد داخلی با یکدیگر به یک توافق و آشتی ملی برسند. از این رو پیش‌بینی می‌شود سال 2010 برای آنان سالی بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد. به خصوص این که انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آنان نیز نزدیک است و هنوز گروه‌های فلسطینی که مهمترین آنها فتح و حماس هستند، هنوز نتوانسته‌اند راه حلی برای حل اختلاف‌هایشان و تشکیل دولت وحدت ملی بیابند.

از سوی دیگر موضوع مذاکرات فلسطینیان و اسرائیلی‌ها به رغم فشارهای بین‌المللی هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده است. دولت افراطی اسرائیل مانع از انجام هر گونه گفت و گویی در این زمینه می‌شود.

عراق

عراقی‌ها در سال 2010 یکی از مهمترین و سخت‌ترین آزمون‌های درس دموکراتیک خود را پشت سر خواهند گذاشت. انتخابات پارلمانی این کشور که علاوه بر انتخاب نمایندگان از سوی مردم سرنوشت پست‌های مهم ریاست جمهوری و نخست‌وزیری را نیز تعیین خواهد کرد در تاریخ 7 مارس برگزار خواهد شد. انتخاباتی که احزاب سیاسی عراقی از هم‌اکنون رقابتی سخت برای آن تدارک دیده‌اند و در حقیقت حرکت‌های سیاسی خود را از هم‌اکنون آغاز کرده‌اند.

هر گونه پیش‌بینی‌ای درباره آینده عراق بسیار سخت است. اما اظهار امیدواری می‌شود که این انتخابات بتواند به سلامت برگزار شده و بدون هر گونه تشنج و تنشی آینده سیاسی این کشور را رقم بزند.

افغانستان

انتخابات پارلمانی افغانستان مهمترین رویداد سیاسی این کشور در سال 2010 محسوب خواهد شد. انتخاباتی که در ماه می برگزار می‌شود و ممکن است پازل سیاسی افغانستان را به کلی تغییر دهد.

اما این همه اتفاقات افغانستان نیست. پارلمان افغانستان در دومین روز ماه ژانویه به 17 وزیر از 24 وزیر پیشنهادی حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان رای منفی داد تا دولت این کشور سال 2010 را با نفسی حبس شده آغاز کند. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود کش‌مکش‌های سیاسی افغانستان همچنان ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر بحث ناامنی در این کشور نیز گسترده است. طالبان در افغانستان در حل رشد است و مشکلات متعددی را برای نیروهای ایساف ایجاد کرده است.

یمن

شاید بتوان گفت، کشور تازه‌ای که به جمع کشورهای جنگ‌زده خاورمیانه پیوسته یمن باشد. این کشور در سال گذشته میلادی جنگ نفس‌گیری را با شبه نظامیان الحوثی‌ها آغاز کرد. جنگی که به رغم وعده و وعیدهای علی عبدالله صالح رئیس جمهوری یمن و حمایت‌های نظامی عربستان از ارتش این کشور نزدیک به شش ماه است ادامه دارد و نه عربستان و نه یمن نتوانسته‌اند، آنها را شکست دهند. پیش‌بینی می‌شود در سال 2010 این درگیری ادامه یابد و امان دولت یمن را ببرد.

دولت یمن فقط با الحوثی‌ها که بیشتر در شمال یمن متمرکز هستند و تلاش دارند استان الصعده را از کنترل صنعا خارج کنند، درگیر نیست. مناطق جنوبی این کشور نیز درگیر یک جنگ نفس‌گیر با القاعده شده است. القاعده مدت‌ها است که در یمن فعال است ولی به کمک نیروهای امریکایی تا حدودی از فعالیت‌های تخریبی آنها کاسته شده بود. اما این گروه مجددا در یمن فعال شده به گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان می‌گویند به زودی سومین جبهه جنگی امریکا در جهان در یمن شکل خواهد گرفت.

ایران

پرونده هسته‌ای ایران همچنان روی میز کشورهای غربی است. ایران و غرب هنوز نتوانسته‌اند بر سر این موضوع به نتیجه‌ای برسند. غربی‌ها و در صدر آنها ایالات متحده امریکا پایان ماه دسامبر را برای مناقشه هسته‌ای ایران به عنوان ضرب الاجل تعیین کرده بودند. این تاریخ اکنون تمام شده و در مقابل اکنون ایران برای غرب ضرب الاجل تعیین کرده است.

گفته می‌شود غرب خود را برای اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران آماده کرده است. گرچه عدم همراهی روسیه و چین با تحریم‌های جدید برنامه‌های غرب را به شدت به چالش کشیده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان پرونده هسته‌ای ایران یکی از مهمترین موضوعات سیاسی جهان در سال 2010 خواهد بود.    

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۲ )

نظر شما :