ديکتاتور هسته‌اى را از قدرت خلع کنيد

۱۳ دی ۱۳۸۸ | ۱۳:۴۱ کد : ۶۶۰۵ اخبار اصلی
مدت‌هاست که ايالات متحده تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا کيم جونگ ايل را تا حد ممکن مورد بى‌توجهى قرار دهد. واشنگتن جز صدور بيانيه‌هايى، در حقيقت هيچ‌حرکتى در مقابل جلب‌توجه‌هاى کيم جونک ايل از خود نشان نداده است.
ديکتاتور هسته‌اى را از قدرت خلع کنيد

درست دو روز به آغاز سال نو ميلادى فرصت باقى بود که کره‌شمالى يک تبعه آمريکايى را که از مرز چين عبور کرده و به خاک اين کشور وارد شده بود، بازداشت کرد. گفته مى‌شود که اين فرد روبرت مبلغ مسيحى نام دارد.

روبرت بيست و هشت ساله در حالى که کتاب مقدس را در دست داشت خطاب به مرزبانان کره‌اى گفت: من آمده‌ام تا پيام محبت‌آميز خداوند را به شما ابلاغ کنم. خداوند شما را دوست دارد.

روبرت در دستش نامه‌اى براى کيم جونگ ايل رهبر کره‌شمالى داشت. نامه‌اى که در آن از کيم خواسته شده بود که آزادى را به کشورش بازگرداند و البته از مقام خود نيز کناره‌گيرى کند.

همه چيز درست مانند رفتن داوطلبانه به دهان شير بود. پيونگ‌يانگ ادعا مى‌کند که در سرتاسر کره شمالى آزادى مذهب وجود دارد و براى اثبات اين ادعا هم به وجود 500 کليسا در اين کشور استناد مى‌کند. اما همان‌گونه که تحليل گران شبه‌جزيره کره مى‌دانند در اين کشور همه بايد کيم جونگ ايل يا پدرش کيم ايل سونگ را پرستش کنند. در کره‌شمالى مسيحيان در صورت کمک به افراد براى فرار از قانون دولتى اعدام مى‌شوند. فرار از کره‌شمالى از کانال‌هاى زيرزمينى به خصوص تونلى که از کره‌شمالى آغاز، شمال شرقى چين را پشت سر گذاشته و به کره‌جنوبى منتهى مى‌شود، صورت مى‌گيرد.

بر اساس آمارهاى رسمى در کشور بيست و سه ميليونى کره‌شمالى صد هزار مسيحى زندگى مى‌کند که اکثر آنها ترجيح مى‌دهند در خفا عادات و رسوم مذهبى خود را به جا آورند تا چندان جلب توجه نکنند.

روبرت اما با ورود به کره‌شمالى تمامى مرزهاى خفا را شکست. او در نخستين لحظه ورود به کشورى که خبرنگاران نيز در آن راهى ندارند، خطاب به ماموران گفت: مرزهاى خود را آزد بگذاريد تا ما بتوانيم براى شما آذوقه بياوريم. تا بتوانيم دارو و تجهيزات بهداشتى در اختيار کسانى قرار دهيم که در حال تلف شدن هستند. روبرت در نامه‌اش به کيم جونگ ايل نوشته بود: فورا فعالان سياسى را آزاد کنيد و خود هم دست ار سر قدرت برداريد.

اکنون روبرت هم خود يکى از اين زندانيان است. البته بسيارى از تحليل گران بر اين باورند که سفر يک مبلغ مذهبى به کره‌شمالى نه تنها کمکى به بهبود روابط پپيونگ يانگ با جامعه جهانى نمى‌کند، بلکه شرايط را در نهايت پيچيده‌تر هم خواهد کرد. پيش از اين نيز کره‌شمالى از حضور دو خبرنگار امريکايى در خاک خود نهايت استفاده را کرده و براى آزادى آنها بيل کلينتون رئيس‌جمهورى سابق آمريکا را به  اين کشور کشاند. اکنون هم بازى کره‌شمالى با  آمريکا پس از تعطيلات ژانويه براى آزادى روبرت آغاز خواهد شد. بازى امتياز گيرى و جلب توجه.

کيم جونگ ايل پس از گرفتن عکس يادگارى با بيل کلينتون پا را از اين هم فراتر نهاده و درخواست مذاکره دو جانبه با واشنگتن را مطرح کرد. در نهايت هم استفان بوثورث براى جلب رضايت کره‌اى‌ها به اين کشور سفر کرد.

روبرت اما در اين خصوص به خبرنگاران گفت: انتظار ندارم که رئيس‌جمهورى امريکا براى آزادى من حرکتى انجام دهد. من آزادى را براى مردمان کره‌شمالى مى‌خواهم. تا زمانى که کمپ‌هاى کار اجبارى به فعاليت خود ادامه مى‌دهند من تمايلى به بازگشت و آزادى ندارم. حتى اگر لازم باشد در کنار اين زندانيان بميرم اين کار را انجام خواهم داد.

روبرت با اين حرکت خود به  آن روى سکه باراک اوباما اشاره کرد. رئيس‌جمهورى که از ديپلماسى براى برون رفت از بحران ‌ها سخن مى‌گويد اما براى نجات جان انسانهايى که سال هاست زير بار استبداد کمونيستى رهبران خود زانو خم کرده‌اند، حرکتى انجام نمى‌دهد.

مدت‌هاست که ايالات متحده تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا کيم جونگ ايل را تا حد ممکن مورد بى‌توجهى قرار دهد. واشنگتن  جز صدور بيانيه‌هايى، در حقيقت هيچ‌حرکتى در مقابل جلب‌توجه‌هاى کيم جونک ايل از خود نشان نداده است.

کره‌شمالى دست به آزمايش موشک‌هايى با  برد بالا زد. اعلام کرد که برنانه غنى سازى اورانيوم خود را ادامه خواهد داد و البته به دعواهاى لفظى با کره جنوبى و واشنگتن هم دامن زد. مذاکرات شش جانبه را رها کرد. اما همه اين حرکت‌ها چندان توجه واشنگتن را جلب نکرد. حتى اگر بحث آزادى دو خبرنگار امريکايى حاضر در کره‌شمالى هم نبود، کسى براى بازگرداندن پيونگ‌يانگ به ميز مذاکرات شش جانبه تلاشى هم نمى کرد.

بسيارى از تحليل گران بين‌المللى بر اين باورند که در حال حاضر بايد کيم جونگ ايل را به طور کامل ناديده گرفت. اين حرکت او را ديوانه خواهد کرد. شايد باراک اوباما هم به همين استراتژى بى‌محلى به کيم جونگ تن داده است اما اين استراتژى سکوت او در برابر نقض حقوق بشر در پيونگ‌يانگ را توجيه نمى‌کند.

برخى ادعا مى‌کنند که بحث پرونده هسته‌اى کره شمالى مهم‌تر است و باراک نبايد با طرح موضوعاتى نظير حقوق بشر کيم جونگ ايل را عصبانى کند. اما کيم جونگ ايل سکوت جامعه جهانى در برابر ديکتاتورى‌هاى خود را به ضعف آنها و قدرت خود تعبير مى‌کند.

روبرت پارک با سفر به کره‌شمالى مسيرى را اغاز کرده است. بايد به باراک متذکر شد که جامعه جهانى نمى‌تواند در کره‌شمالى ره به جايى ببرد مگر آنکه خانواده کيم جونگ دست از سر سلطنت بردارند. شايد روبرت آغازگر اين مسير باشد. 

منبع: فوربز


نظر شما :