ايران و روسيه دو عامل اصلى بالا رفتن قيمت نفت

۱۳ دی ۱۳۸۸ | ۱۳:۱۳ کد : ۶۵۷۳ اخبار اصلی
قیمت نفت خام در پنج هفته اخیر همچنان سیر صعودی به خود گرفت تا قیمت نفت روزهای پایانی سال را ...
ايران و روسيه دو عامل اصلى بالا رفتن قيمت نفت

دیپلماسی ایرانی: قیمت نفت خام در پنج هفته اخیر همچنان سیر صعودی به خود گرفت تا قیمت نفت روزهای پایانی سال را با افزایش قیمت به پایان برساند. بنا به نظر کارشناسان، روسیه و ایران یعنی دو کشور مهم تولید کننده نفت جهان عامل اصلی بالا نگه داشتن قیمت نفت بوده‌اند.

در یک نگاه خوشبینانه قیمت نفت برای تحویل در ماه فوریه در آخرین معاملات روز دوشنبه بازار بورس نیویورک 72 سنت افزایش یافت تا با افزایش 9/0 درصدی به بیش از بشکه‌ای 77/78 دلار برسد. پیش از این بالاترین قیمت نفت در بازارهای جهانی در 19 نوامبر بود که هر بشکه نفت خام برنت با 01/1 دلار یا 3/1 درصد افزایش به 32/77 دلار رسید.

افزایش تنش‌های داخلی ایران که از ماه ژوئن و پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور رقم خورد و به ضد و خورد شدید پلیس با تظاهرکنندگان مخالف دولت انجامید، یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت نفت طی ماه‌های اخیر بوده است. تحولات سیاسی داخلی این کشور در روزهای اخیر نیز بر این افزایش قیمت تاثیر گذاشته است.

روسیه دیگر کشوری است که بر افزایش قیمت نفت تاثیر مستقیم گذاشت. این کشور روز دوشنبه تهدید کرد در صورتی هزینه‌های ترانزیت نفت از خاک این کشور به اروپا از سوی اوکراین تامین نشود، خط لوله نفت روسیه به اروپا موسوم به دروژبا را که از خاک اوکراین می‌گذرد، خواهد بست. این اتفاق می‌تواند بر کشورهای اسلواکی، جمهوری چک و مجارستان بیشترین تاثیر را بگذارد. گرچه آنها گفته‌اند که به اندازه کافی ذخایر نفتی برای حمایت از مصرف داخلی تا سه ماه آینده‌شان دارند.

پیش از این و در سال‌های 2007 و 2008 نیز روسیه تهدید مشابهی را متوجه اتحادیه اروپا کرده بود و حتی با بستن لوله‌های نفت و گاز خود برای مدتی آنها را در سرمای شدید به حال خود رها کرد. اکنون بحران داخلی ایران و هم‌زمان بحرانی که این کشور بر سر تکنولوژی هسته‌ای با غرب دارد با بحران نفتی روسیه هم‌زمان شده و این مسئله تاثیر مستقیم بر بازار نفتی جهان گذاشته است.

حال بسیاری از این موضوع می‌ترسند که سال جدید میلادی با بحران‌های این چنینی که بر اقتصاد جهان اثر مستقیم می‌گذارد، آغاز شود. فیل فلین تحلیلگر مرکز پی‌اف‌جی‌بست در شیکاگو در این باره می‌گوید: «این بسیار خطرناک است که سال جدید را این گونه آغاز کنیم.»

جیم ریتربوش رئیس بخش تجاری و بازاریابی مرکز تجاری ریتربوش و شرکا در ژلنا نیز در این باره می‌گوید: « ما در حالی وارد دوره تعطیلات کریسمس ‌شده‌ایم که از آینده بازار هیچ پیش‌بینی‌ای نمی‌توانیم بکنیم ... شما می‌توانی موارد ژئوپولتیکی متعددی بیابی که دلایلی برای افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی باشند، اما مسئله زمانی بغرنج می‌شود که از دلایل موجود فراتر رود. بحران را شما زمانی لمس می‌کنی که ندانی قیمت حقیقی نفت چقدر خواهد بود. این بیش از همه بازار را رنج می‌دهد. قیمت نفت در ماه دسامبر 70 دلار بود در حالی که در پایان این ماه به نزدیک 80 دلار رسید.»

تمام این مسائل به یک طرف، پیش‌بینی تحلیلگران داوجونز نیز بر نگرانی‌ها افزوده است. آنها پیش‌بینی کرده‌اند که ذخایر نفتی امریکا به زودی 1/1 میلیون بشکه کاهش یابد و حتی پیش بینی می‌شود این رقم به 8/1 میلیون بشکه نیز برسد. سرمایه‌گذاران نفتی از این هم نگران‌تر هستند. چرا که خبرهایی به گوششان رسیده مبنی بر این که قرار است ضریب مالیاتی برای آنها تا پایان سال افزایش یابد.


نظر شما :