زيبارى: نفت فکه با ايران مشترک نيست

۰۷ دی ۱۳۸۸ | ۱۶:۳۱ کد : ۶۵۴۶ اخبار اصلی
در حالی که در تنش پیش آمده میان ایران و عراق بر سر چاه های نفتی فکه دو طرف بر مشترک بودن آن تاکید دارند، وزیر امور خارجه عراق در اظهار نظری جدید آن را میدان نفتی مشترک ندانسته است.
زيبارى: نفت فکه با ايران مشترک نيست

دیپلماسی ایرانی: وزير امور خارجه عراق تاکيد کرد که کشورش به تلاش‌ها برای خروج از بند هفتم منشور سازمان ملل متحد ادامه مى‌دهد.

هوشيار زيبارى وزير امور خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونى الحره، گفت: «دولت عراق در نشست پارلمان که پشت درهاى بسته برگزار شد، جزئيات تلاش هايش را برای خارج کردن عراق از تعهدات مربوط به بند هفتم منشور سازمان ملل متحد ارائه کرد.»

وى گفت: «دولت تمامى قطعنامه‌هاى بين‌المللى الزام آور عليه عراق را برای بررسى در پارلمان مطرح کرد و طرحى را برای نحوه‌ خروج از اين تعهدات و قطعنامه‌ها ارائه کرد. بر اساس قطعنامه‌هاى صادر شده از بند 7 منشور سازمان ملل، عراق بايد غرامت‌هايى را به کويت به دليل جنگ عليه اين کشور پرداخت کند و انتظار نمى‌رود که پيشرفت زيادى در اين زمینه حاصل شود.»

این در حالی است که مقامات عراقی هیچ سخنی از پرداخت غرامت به ایران به خاطر جنگ 8 ساله به زبان نمی آورند.  

وزير امور خارجه‌ عراق همچنين تاکيد کرد، انتخابات پارلمانى که قرار است به زودى در عراق برگزار شود، يک موضوع داخلى است اما برخى تلاش‌هاى منطقه‌اى وجود دارد که در راستاى اعمال فشار و تاثيرگذارى بر نتايج انتخابات عمل مى‌کنند.

زيبارى هم چنين گفت: «عراق همواره خواهان ايجاد روابط خوب با عربستان است اما اين روابط در سطح مطلوب نيست.»

وى درباره موضوع چاه نفتى فکه و مسائل به وجود آمده در اين خصوص با اشاره به اين که عراق تلاش‌هايى ديپلماتيک را براى حل‌وفصل مشکل چاه نفتى فکه آغاز کرده است، مدعى شد، عقب نشينى نيروهاى ايرانى تا مرزهاى بين‌المللى تعيين شده ضرورى است.

زیباری همچنین گفت: «چاه نفتى فکه جزء چاه‌هاى نفتى مشترک بين ايران و عراق محسوب نمى‌شود.»

وى همچنين عنوان داشت که فعال سازى کميته‌هاى فنى مرزى بين عراق و ايران ضرورى است.

این در حالی است که خود مقامات عراقی گفته اند که چاه های نفتی فکه میان ایران و عراق مشترک است و آنچه پیش آمده صرفا یک جنجال سیاسی رسانه ای به خصوص از سوی جریان های پان عربیست ضد ایرانی است.


نظر شما :