تلاش سرسختانه ايران بر حفظ استقلال هسته‌اى‌

۰۲ دی ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۰ کد : ۶۵۴۰ اخبار اصلی
ایران در مذاکرات ژنو پیشنهاد کرد که 400 کیلوگرم از اورانیوم 5/3 درصد غنی‌شده خود را با اورانیوم 20 درصد غنی‌شده، معاوضه کند که از آن برای رآکتور پزشکی تهران استفاده کند. بعدا آشکارا شد که امریکایی‌ها قول چندانی به ایرانی‌ها نداده‌اند و ایران را به تحریم‌های بیشتر تهدید کردند.
تلاش سرسختانه ايران بر حفظ استقلال هسته‌اى‌

دیپلماسی ایرانی: ایران از تاریخ اول اکتبر مذاکرات صریحی را بر سر پرونده هسته‌ای خود با امریکا و دیگر کشورهای قدرتمند اروپایی انجام داد. ایران پیشنهاد کرد که 400 کیلوگرم از اورانیوم 5/3 درصد غنی‌شده خود را با اورانیوم 20 درصد غنی‌شده، معاوضه کند که از آن برای رآکتور پزشکی تهران استفاده کند.

بعدا آشکارا شد که امریکایی ها قول چندانی به ایرانی‌ها نداده‌اند و ایران را به تحریم‌های بیشتر تهدید کردند. ایالات متحده انتظار دارد که ایران قسمت اعظم اورانیوم غنی‌شده‌اش یعنی در حدود 1200 کیلوگرم از آن را به صورت یک‌جا و نه در چند نوبت که ایران پیشنهاد داده، به خارج منتقل کند. امریکا گمان می‌کند بدین ترتیب قسمت اعظم اورانیوم ایران را به خارج از آن کشور منتقل کرده و ظرفیت ساخت بمب هسته‌ای را از ایران گرفته است.

خطر تحریم‌ها ممکن است برای هر دو کشور خطرات پیش‌بینی نشده‌ای به وجود آورد که حتی در طول دوران قطع رابطه 30 سالشان نیز بی‌سابقه باشد. به نظر می‌رسد ایالات متحده درک نمی‌کند که اصرار ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود نشان از عزم ملی‌اش دارد و می‌تواند از استقلالش حمایت کند. این موضوع نه تنها باعث مشروعیت بخشیدن به نظام خواهد شد بلکه به موجودیت ملی آن نیز مشروعیت خواهد داد.

در پشت این التزام به ظاهر خشن استقلال مطلقی وجود دارد که به آن یک مشروعیت ملی نیز داده شده که می‌تواند ایران را چه از لحاظ سابقه تاریخی و چه از لحاظ مداخلات خارجی به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل کرده و ایران باستان قدرتمندی که از زمان زرتشت تا اسلام ادامه داشته را احیا کند. ایرانی‌ها بر این باورند که این احساس ممتاز ملی را از سه راه می‌توانند احیا کنند:

- بر خلاف مصری‌ها ایرانی‌ها عربیزه نشدند و همچنان زبان سنتی‌شان یعنی فارسی را دارند و آن را به جای زبان عربی پذیرفته‌اند. در قرن دهم میلادی فردوسی دیوان شعری را نوشت که به آن شاهنامه می‌گویند. او در آن کتابش می‌گوید: «من ایرانی‌ها را از طریق زبان فارسی زنده نگه داشتم.» ]اشاره به شعر بسی رنج بردم در این سال سی   عجم زنده کردم بدین پارسی[ تا کنون بسیاری از ایرانی‌ها هستند که سخنوری‌های فردوسی را همچنان در ذهن خود محفوظ نگه داشته‌اند.

- مسلمانان ایران با دیگر مسلمانان جهان تفاوت عمده دارند. اول از همه این که شیعه هستند که در مقایسه با دیگر مسلمانان جهان که سنی مذهبند اقلیت محسوب می‌شوند. دوم این که ایرانی‌ها از دیگر شیعیان نیز متمایز می‌شوند. آنها اعتقاد به 12 امام پس از پیغمبر (ص) دارند و از این رو با شیعیان چهار امامی، 7 امامی و دیگر شیعیان تفاوت پیدا می‌کنند. ایرانیان کنونی 12 امامی‌اند.

- هسته‌ اصلی انگاره‌های شیعی اعتقاد به نظام برابری همانند زرتشت قدیم دارد. این به ایرانی‌ها کمک می‌کند که هویت و احساس اسلامی ویژه‌ای به آنها بدهد. هر دو این ادیان اعتقاد به یکتاپرستی دارند، هر دو به خیر و شر و به خدا و شیطان معتقدند و در وجود خدا ظهور انسانیت را می‌بینند، در مذهبشان نیز راهی برای زندگی می‌یابند، اعتقاد به روز جزا دارند که در مسیحیت نیز هست. ایرانی‌ها سنت زرتشی‌های باستان یعنی نوروز را همچنان حفظ کرده‌اند. روزی که هر ساله در 21 مارس جشن گرفته می‌شود.

اوباما باید دیپلماسی جدیدی در برابر ایران اتخاذ کند که بتواند به اعتقادات آنها اهمیت و احترام ویژه‌ای بدهد. اوباما باید امور را به گونه‌ای اداره کند که استقلال تاریخی ایرانی‌ها حفظ شود و این گونه به آنها القا نشود که کسی بر روی کشورشان حسابی باز نمی‌کند. این سیاست باید شامل پرونده هسته‌ای ایران نیز بشود. چرا که اکنون سابقه تاریخی ایران از پرونده هسته‌ای این کشور حمایت می‌کند و ایران حق خود می‌داند که در سایه سازمان عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی به تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای برسد.            


نظر شما :