نامه احمدی‌نژاد، حسنی مبارک را راهی خلیج فارس کرد

۰۲ دی ۱۳۸۸ | ۱۴:۱۶ کد : ۶۵۲۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
پس از سفر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به قاهره و دیدار با حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر که در آن نامه محمود احمدی‌نژاد را به او داد، حسنی مبارک سفر منطقه‌ای را در دستور کار خود قرار داده که گفته می‌شود پس از خواندن نامه احمدی‌نژاد این تصمیم را گرفته است.
نامه احمدی‌نژاد، حسنی مبارک را راهی خلیج فارس کرد

پس از سفر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به قاهره و دیدار با حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر که نزدیک به 90 دقیقه به طول انجامید و نامه محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران را به او داد، حسنی مبارک سفر منطقه‌ای را در دستور کار خود قرار داده که گفته می‌شود پس از خواندن نامه احمدی‌نژاد این تصمیم را گرفته است. مبارک از روز دوشنبه 21 دسامبر به امارات متحده عربی سفر کرد و پس از آن در روز سه‌شنبه به عربستان سعودی خواهد آمد و با ملک عبدالله پادشاه عربستان دیدار خواهد کرد و بعد از آن به کویت خواهد رفت.

منابع خبری گزارش می‌دهند که واسطه‌گری مصر پس از آن آغاز شد که علاوه بر لاریجانی، نوری مالکی نخست‌وزیر عراق، هوشیار زیباری وزیر امور خارجه این کشور و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز به قاهره آمدند و هر کدام مذاکرات مرتبطی با طرف مصری انجام دادند.

روزنامه مصری الیوم به نقل از منابع دیپلماتیک نزدیک به وزارت امور خارجه مصر نوشته است که مبارک قصد دارد در سفر دیپلماتیک خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره مضمون مذاکراتش با لاریجانی با رهبران آن کشورها گفت و گو کند. به گفته این منابع پرونده هسته‌ای ایران، چگونگی آرام نگه داشتن منطقه، چگونگی روابط با عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس عمده مذاکرات حسنی مبارک خواهد بود.

در همین رابطه روزنامه لبنانی الاخبار نوشت، علی لاریجانی از رهبران مصری خواست با توجه به نامه محمود احمدی‌نژاد از موضع ایران بر سر برنامه هسته‌ای اش و بحرانی که با غرب دارد، حمایت کنند. این روزنامه به نقل از یکی از مسئولان مصری که نخواست نامش فاش شود گزارش داد، رابطه ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس خوب است و طرف مصری به طرف ایرانی گفته است که قاهره هر تلاشی را که بخواهد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را مجبور به اتخاذ مواضعی خلاف مصالح ملی شان کند، رد می‌کند.

این منبع همچنین گفت: «لاریجانی از طرف احمدی نژاد پیشنهاد جدیدی برای تجدید فوری روابط ایران و مصر داده که حسنی مبارک گفته است تا زمانی که موانع موجود بر سر عادی‌ شدن روابط دو طرف برداشته نشود، روابط کنونی ایران و مصر تغییر نخواهد کرد.»

در همین رابطه سلیمان عواد سخنگوی دولت مصر نیز گفت: «مبارک در دیدار خود با لاریجانی تاکید کرد، هر کشور عضو سازمان منع گسترش سلاح هسته‌ای حق دارد از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند، کما این که حق برای مصر نیز محفوظ است، اما از ایران انتظار می‌رود که کمی بیشتر نرمش نشان دهد و ثابت کند که برنامه‌های هسته‌ای‌اش فقط بر روی استفاده صلح‌آمیز متمرکز است تا خطرات احتمالی‌ای که ملت و دولت ایران را تهدید می‌کند، بر طرف شود.»

دیدار لاریجانی با عمر سلیمان رئیس سازمان امنیت مصر نیز بسیار مثبت گزارش داده شده و آمده است که عمر سلیمان در دیدارش با لاریجانی گفته است که ایران و مصر مشترکات بسیاری دارند و اگر اختلافی هم هست آن اختلاف‌ها بسیار کوچک و پیش پا افتاده است. آنچه مهم است این است که دو کشور باید در امور فرهنگی و اقتصادی همکاری‌های بیشتری با یکدیگر داشته باشند.»

سلیمان از لاریجانی خواسته که روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد و دانشمندان، بازرگانان، متفکران دینی و تحصیل‌کرده‌های دو طرف سفرهای بیشتری به کشورهای هم داشته باشند.

سلیمان همچنین درباره موضوع فلسطین نیز گفت: «مشترکات بسیاری در این زمینه میان ایران و مصر وجود دارد و هر دو طرف می‌خواهد تصمیمی به نفع منافع فلسطینیان گرفته شود.»

قرار است مبارک در دیدار با پادشاه عربستان درباره چگونگی حل مسئله فلسطین و صلح گروه‌های فلسطینی با یکدیگر نیز به طور مفصل بحث و گفت‌وگو کند.       

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :