مدارک جعلی، فشارهای واقعی

۰۱ دی ۱۳۸۸ | ۱۵:۰۸ کد : ۶۵۱۸ اخبار اصلی
محمود احمدى‌نژاد انتقاد از برنامه اتمی ایران را به جوکی تکراری و بی مزه تشبیه کرد و گفت که "این کاغذها همگی توسط دولت امریکا جعل و پخش شده‌اند."
مدارک جعلی، فشارهای واقعی

دیپلماسی ایرانی: در حالی که محمود احمدی نژاد مدارک چاپ شده در روزنامه بریتانیایی تایمز مبنی بر این‌که ایران در صدد آزمایش قطعات لازم برای تولید بمب اتمی است را "جعلی" می‌داند، روند تصمیم‌گیری برای اعمال فشارهای سنگین‌تر بر ایران هر روز در بیان و تاکید مقامات غربی بیشتر دیده می‌شود.

روزنامه تایمز لندن هفته گذشته با انتشار مدارکی ادعا کرد که ایران در صدد آزمایش آغازگر نوترونی است که به عنوان ماشه یا چاشنی افنجاری در بمب اتمی بکار می رود و کابرد صلح آمیز ندارد.

در پاسخ به این ادعا مقامات ایرانی این قبیل اقدامات را ادامه آن چه تهران جنگ روانی غرب علیه ایران می‌داند تلقی کردند و تحلیل‌گران این گزارش و گزرش‌های مانند آن را زمینه‌سازی برای تحریم‌های بیشتر در شورای امنیت سازمان ملل توصیف کردند. آخرین واکنش هم محمود احمدی نژاد گفت که اتهام های منتشر شده در این روزنامه از اساس نادرست است.

وی انتقاد از برنامه اتمی ایران را به جوکی تکراری و بی مزه تشبیه کرد و گفت: "این کاغذها همگی توسط دولت امریکا جعل و پخش شده‌اند."

آقای احمدی نژاد بار دیگر تاکید کرد که ایران قبلا بدنبال سلاح اتمی نیست، پنجره مذاکرات را نبسته و خواهان ادامه گفتگوها در "شرایط عادلانه" است.

 این تاکیدها در کنار اظهاراتی که او در حاشیه اجلاس کپنهاگ داشت می‌تواند یادآور مجموعه ای از تلاش‌های دولت حاضر برای نشان دادن گام‌هایی باشد که تهران در مسیر تعامل با غرب و به ویژه امریکا برداشته است. او در حاشیه اجلاس کپنهاک گفت که با وجود این که  ایران می‌تواند سوخت مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید کند، پیشنهاد خرید سوخت را مطرح کرد تا "فرصتی برای دولت امریکا برای برقراری تعامل به جای تقابل" باشد."  

با این حال سخنان احمدی نژاد یا دیگر مقامات ایران در رد ادعاهای مطرح شده در حوزه مسائل هسته‌ای ایران همچنین تاکید مکرر تهران به صلح آمیز بودن برنامه اتمی کشور طی سال‌های ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب و اکنون که جامعه جهانی به شکلی آشکار از ادامه مسیر دیپلماتیک در قبال موضوع هسته ای ایران ناامید شده است، مانع از افزایش فشارها و شکل گیری تلاش‌های بیشتر برای تنگ کردن حلقه ارتباط و تعامل اقتصادی و سیاسی ایران با جهان پیرامون نشده است.

در این ارتباط درياسالار مايک مولن رييس ستاد مشترک ارتش ا مريکا معتقد است که دیپلماسی همچنان بهترین گزینه برای مقابله با برنامه های اتمی ایران است اما ارتش باید برای استفاده از گزینه نظامی نیز آماده باشد.

او در گزارش سالیانه اولویت‌های نظامی ارتش امریکا نوشته است: "اعتقاد من همچنان این است که ابزار سیاسی بهترین راه دستیابی به امنیت منطقه ای است و [استفاده از] نیروی نظامی نتایج محدودی به همراه خواهد داشت اما اگر رئیس جمهور تصمیم گرفت از گزینه نظامی استفاده کند، ما باید از آمادگی برخوردار باشیم."

با این حال این مقام نظامی امریکایی خاطرنشان کرد که روند کنونی نشان از گشایشی سریع در چالش اتمی ایران ندارد. این یعنی که علی رغم اصرار ایران بر جعلی و بی اساس بودن ادعاها و مدارکی که غرب را از نیات غیر صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران مطمئن می‌کند، تحریم، فشار و انزوا به شکلی دقیق در دستور کار کشورهای غربی در مورد ایران قرار دارد؛ تحریم‌ها و فشارهایی که طی سالیان قبل در عین تاثیرگذری بر ابعاد مختلف زندگی مردم، به گفته تحلیل‌گران و مسئولین چندان محسوس نبوده اما به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی ایران، اعمال آنها می‌تواند جبران ناپذیر باشد.


نظر شما :