مذاکرات سرى بارزانى و اوباما براى تشکيل کشور مستقل!

۰۱ دی ۱۳۸۸ | ۰۲:۵۵ کد : ۶۵۰۹ اخبار اصلی
روزنامه اسرائیلی هاآرتس گزارش داد که مذاکرات سری‌ای میان باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان صورت گرفته که بر اساس آن، دولت امریکا تعهد می‌دهد که برای تشکیل کشور مستقل کردستان با بارزانی همکاری کند.
مذاکرات سرى بارزانى و اوباما براى تشکيل کشور مستقل!

دیپلماسی ایرانی: روزنامه اسرائیلی هاآرتس گزارش داد که مذاکرات سری‌ای میان باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان صورت گرفته که بر اساس آن، دولت امریکا تعهد می‌دهد که برای تشکیل کشور مستقل کردستان با بارزانی همکاری کند.

بنا به این گزارش شرطی که اوباما با بارزانی گذاشته این است که بارزانی فعلا به تعهد خود به پایبند بودن به اصول عراق فدرالیسم مقید باشد و حرکتی خلاف آن انجام ندهد.

فدارلیسم مورد تایید امریکا است و از ابتدای سال 2003 زمانی که امریکا به عراق حمله کرد، این موضوع همواره مورد تاکید دولتمردان امریکایی بوده است.

این روزنامه همچنین می‌نویسد، در جریان مذاکراتی که اوباما با بارزانی داشته تاکید شده که سیاست پراگماتیک واشنگتن ایجاب می‌کند که از حدود برخی مبادی تجاوز کند و از جریان‌هایی حمایت کند که مخالف نظام عراق و نظام کردستان باشد. این سیاستی است که ایالات متحده ناچار به اتخاذ آن است.

بارزانی در این گفت و گوها پذیرفته که از قانون انتخابات جاری در عراق حمایت کند و به همین منظور نیز قصد دارد گروه کردی را برای مذاکره با واشنگتن و گرفتن التزاماتی از امریکایی‌ها به ایالات متحده بفرستد.

پیش از این برخی منابع خبری گزارش داده بودند که کردها برای رسیدن به استقلال کامل ارتباطات سری‌ای با اسرائیلی‌ها بر قرار کرده‌اند و به دنبال ایجاد رابطه با تلاویو هستند. اقلیم کردستان نسبت به این شایعات تا کنون هیچ واکنشی نشان نداده است.  


نظر شما :