هزينه‌هاى تحميلى امريکا براى شرکت‌هايى که با ايران تجارت دارند

۰۲ دی ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۸ کد : ۶۴۹۸ اخبار اصلی
بانک کردیت سوئیس به دلیل معامله با ایران و دیگر کشورهای تحت تحریم ناچار به...
هزينه‌هاى تحميلى امريکا براى شرکت‌هايى که با ايران تجارت دارند

دیپلماسی ایرانی: بانک کردیت سوئیس به دلیل معامله با ایران و دیگر کشورهای تحت تحریم ناچار به پرداخت نیم میلیارد دلار به ایالات متحده امریکا شد. مدیران این بانک با پرداخت این جریمه موافقت کرده‌اند اما هیچ توضیحی درباره معاملی که با ایران انجام داده‌اند، ندادند.

در حال حاضر به دلیل فشارهای امریکا بسیاری از بانک‌های غربی ناچار شده‌اند که از مبادله با ایران چشم‌پوشی کنند. بانک اعتبارات سوئیس (Credit Suisse) هم بر اثر همین فشارها تسلیم امریکا شده است. این مؤسسه‌ مالی خبر موافقت با پرداخت جریمه را که بالغ بر نیم میلیارد دلار است را تأیید کرد.

وزارت دادگستری امریکا بانک اعتبارات سوئیس را به کمک به ایران برای دورزدن تحریم‌ها و پیشبرد برنامه اتمی‌اش متهم می‌کند. این بانک سوئیسی روز چهارشنبه ۱۶ دسامبر در واکنش به این اتهام بدون اتخاذ موضعی مشخص و ذکر توضیحات تنها به این نکته بسنده کرد که مبلغ جریمه را تهیه کرده است.

مقامات قضایی امریکا حدود یک سال پیش اعلام کردند، در حال تحقیق در مورد فعالیت‌های 10 بانک اروپایی که با ایران و دیگر کشورهای تحت تحریم همکاری داشته‌اند، هستند. مجازات بانک سوئیسی نتیجه بخشی از این تحقیقات است. به گزارش روزنامه‌های امریکایی احتمال می‌رود که یک نهاد مالی آلمانی هم در میان این ۱۰ بانک باشد. به گفته‌ این مقامات، این بانک‌ها با جعل مدرک، تحریم‌های امریکا را دور زده و ورود و خروج پول را به این کشورها ممکن ساخته‌اند.

ماموران تحقیق در جریان تحقیقات در مورد بانک اعتبارات سوئیس به ۷۰۰۰ مورد نقل و انتقال مالی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار برخوردند که توسط این بانک انجام شده بود. آنان همچنین از حواله‌های ۱/۱ میلیارد دلاری سخن می‌گویند که به نظر آنان دستکاری شده‌اند. بر پایه‌ این گزارش‌ها، بانک‌های صادرات و ملی شرکای ایرانی بانک سوئیس هستند. این بانک‌ها با سازمان انرژی اتمی ایران همکاری داشته‌اند. گفته می‌شود که صنایع هوا و فضای ایران هم که در ساخت و گسترش موشک‌های دوربرد این کشور فعالیت دارند، از جمله سازمان‌هایی هستند که از بانک سوئیس کمک مالی دریافت کرده‌اند.

اما بانک سوئیسی نخستین بانکی نیست که به دلیل تخطی از تحریم‌ها مجازات می‌شود. یک سال پیش نیز بانک انگلیسی لویدز پرداخت ۳۵۰ میلیون دلار جریمه نقدی را پذیرفت و به این ترتیب توانست پرونده‌ خود را ببندد.

دولت امریکا تلاش دارد در کنار زیر نظر گرفتن معاملات مؤسسات بانکی با ایران حلقه تحریم‌ها علیه تهران را تنگ‌تر کند. روز سه‌شنبه ۱۶ دسامبر مجلس نمایندگان امریکا با گسترش تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرد. مجلس نمایندگان امریکا طرح جدیدی را مبنی بر اعمال محدودیت ‌بر شرکت‌های تامین‌کننده بنزین ایران تصویب کرد. به موجب این مصوبه رئیس ‌جمهوری ایالات متحده‌ امریکا این امکان را دارد تا شرکت‌‌هایی را که مستقیما به ایران بنزین وارد می‌کنند، همین‌طور شرکت‌های بیمه‌کننده‌ بنزین یا شرکت‌هایی را که نفتکش‌های خود را برای واردات بنزین در اختیار ایران می‌گذارند، مجازات کند.

به گزارش رویترز تا کنون دو کمپانی عمده‌ تامین‌کننده‌ بنزین ایران، کمپانی بریتیش پترولیوم و کمپانی هندی ری‌لاینس به دلیل تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران قطع همکاری‌های خود را با تهران آغاز کرده‌اند.


نظر شما :