فضایی برای سوء استفاده نیست

۱۴ دی ۱۳۸۸ | ۱۸:۵۲ کد : ۶۴۹۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: محسن حکیم
گفتاری از سید محسن حکیم، نماینده مجلس اعلای عراق در ایران و مشاور عالی رئیس مجلس عراق.
فضایی برای سوء استفاده نیست
مقام‌های دولت عراق با طرح این ادعا که نیروهای ایرانی وارد خاک عراق شده و کنترل یک چاه نفتی در منطقه فکه را بدست گرفته‌اند، خواستار "عقب نشینی" ایران شدند، این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران تصرف این چاه نفتی را تکذیب کرده است.
گفتاری از سید محسن حکیم، نماینده مجلس اعلای عراق در ایران و مشاور عالی رئیس مجلس عراق:
 
این موضوع همانند برخی اختلافات ارضی و مرزی میان ایران و عراق است که سالیان سال موجود بوده است، معاهده 1975 الجزایر راهکاری را برای حل این اختلافات در نظر گرفته است.
 
پس از امضای این معاهده شاهد تشکیل کارگروه‌هایی در ایران و عراق بودیم و برخی از نقاط مرزی نشانه‌گذاری شد اما متاسفانه‌ای کار ادامه پیدا نکرد و پس از آن شاهد جنگ میان دو کشور بودیم که در طول جنگ نیز برخی از نقاط مرزی تعیین شده از بین رفت.
 
از دو سه سال گذشته تاکنون بحثی جدی میان ایران و عراق برای دست یابی به توافق در تشکیل کارگروه‌هایی که روند نشانه گذاری های مرزی را ادامه و تمام کنند، در جریان است؛ موضوع فکه هم جدید نیست و با توجه به موقعیت چاه نفتی فکه که مورد ادعای هر دو طرف است، باید بر طبق حقوق بین الملل راهکارهای مشخص در حل این موضوع را به کار گرفت.
 
تصور ما این است که به جای تبلیغاتی کردن موضوعاتی که میان دو کشور رخ می‌دهد می‌توان از راه گفت و گو و تبادل اطلاعات میان دو طرف، این موضوع حل و فصل شود. امکان تشکیل کمیته مشترک میان ایران و عراق برای حل این مشکل به طور قطع وجود دارد و به نظر نمی‌رسد که فضای فعلی روابط تهران و بغداد تناسبی با آنچه ادعا می‌شود داشته باشد.
 
تلاش هر دو کشور این است که مشکل فعلی نیز به شیوه‌ای درست و دیپلماتیک و بر اساس حقوق بین الملل حل و فصل شود. در این شرایط هیچ نیازی به جو تبلیغاتی علیه یک طرف یا استفاده دشمنان ایران و عراق از این موضوع نخواهد بود.
 
معاهده ششم مارس 1975 الجزایر به طور دقیق به مشکلات مرزی و ارضی میان ایران و عراق اشاره داشته و راهکارهایی را برای حل حقوقی این مشکلات پیش بینی کرده است، با مراجعه مجدد دو کشور به این معاهده می‌توان انتظار رفع این اختلافات را داشت.
 
بارها ایران و عراق بر سر چاه های نفتی مناطق مرزی دو کشور دچار اختلاف شده‌اند؛ حدود شش ماه پیش نیز گزارش‌هایی از تصرف یک چاه نفتی ایران توسط ارتش عراق منتشر شد.
 
بخشی از میادین نفتی ایران و عراق در مناطقی قرار دارد که در مرز دو کشور واقع شده است. میدان‌های نفتی آزادگان، یادآوران و هویزه مهمترین میادین مشترک دو کشور است که بنابر توافق‌هایی که صورت گرفته قرار است دو کشور در توسعه این میدان‌ها با هم همکاری کنند.
محسن حکیم

نویسنده خبر


نظر شما :