فتح چاه‌های نفت فکه توسط سربازان ایرانی؟!

۲۸ آذر ۱۳۸۸ | ۱۳:۵۶ کد : ۶۴۸۳ اخبار اصلی
خبر در ابتدا غیر قابل باور بود. شبکه‌های عراقی ضد ایرانی مانند الشرقیه و البغدادیه بر روی این خبر بسیار مانور دادند و بی‌درنگ مدعی شدند که این حرکت جزئی از نقشه از قبل طراحی شده ایران برای تصرف خاک عراق و الحاق مناطق جنوبی آن به خاک خودش است.
فتح چاه‌های نفت فکه توسط سربازان ایرانی؟!

جمعه شب 18 دسامبر خبری بر روی خبرگذاری‌ها و صفحه شبکه‌های خبری ظاهر شد که شوکی در روابط ایران و عراق محسوب می‌شد. بنا به خبر فوری شبکه‌های خبری، سربازان ایران به یکی از چاه‌های نفتی فکه در جنوب عراق حمله کرده و ضمن پایین کشیدن پرچم عراق، پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر فراز آن برافراشتند.

خبر در ابتدا غیر قابل باور بود. شبکه‌های عراقی ضد ایرانی مانند الشرقیه و البغدادیه بر روی این خبر بسیار مانور دادند و بی‌درنگ مدعی شدند که این حرکت جزئی از نقشه از قبل طراحی شده ایران برای تصرف خاک عراق و الحاق مناطق جنوبی آن به خاک خودش است.

شبکه العبریه نیز با تبلیغ رپورتاژ آگهی یکی از احزاب تندروی عراقی مدعی شد که ایران قصد دارد مرزهای خود را به سمت غرب گسترش داده و مناطق مرکزی و جنوبی عراق را به خاک خود ضمیمه کند. بسیار واضح بود که این آگهی تبلیغاتی دقیقا برای به میدان طلبیدن دیگر احزاب سیاسی عراقی متمایل به ایران و تهییج و تشویش افکار عمومی عراقی و عربی علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است.

احمد ابوریشه رئیس نیروهای الصحوه در استان الانبار نیز مدعی شد که این حرکت نشان می‌دهد ایران خطر اصلی برای عراق است.   

ساعتی پس از اعلام این خبر وزارت کشور عراق اعلام کرد، هیچ درگیری و برخوردی میان نیروهای ایران و عراقی صورت نگرفته و شمار سربازان ایرانی‌ای که به چاه نفتی فکه آمده و پرچم ایران را جایگزین پرچم عراق کردند، 11 نفر بوده است. این وازت‌خانه تاکید کرد، سربازان ایرانی همچنان در محل حاضر هستند و کنترل چاه را بر عهده دارند.

دقایقی بعد اعلام شد که جلسه فوری میان مقام‌های ارشد عراقی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است. پس از آن دولت عراق اعلام کرد، سفیر ایران در بغداد صبح شنبه برای توضیح دلایل اتفاق رخ داده، احضار شده است.

هم‌زمان دولت و وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد، به دنبال حل مسالمت‌آمیز این قضیه هستند و به هیچ عنوان قصد ایجاد تنش در روابط خود با ایران نیستند.

علی دباغ سخنگوی دولت عراق نیز گفت: «علاوه بر فرا خواندن سفیر ایران در بغداد به سفیر عراق در تهران نیز ابلاغ کرده‌ایم که اعتراض ما را به گوش مقامات ایرانی برساند و برای حل این مسئله فورا اقدام کند.»

دباغ تاکید کرد، به هیچ عنوان به دنبال برخورد و تنش با ایران نیستیم و تلاش می‌کنیم مشکلات خود را از راه‌های دیپلماتیک حل و فصل کنیم.

بعضی منابع خبری در عراق از عقب نشینی سربازان ایرانی از خاک عراق خبر دادند اما علی الخفاج معاون وزیر کشور عراق تاکید کرد که نیروهای ایرانی همچنان در محل حضور دارند. برخی منابع خبری دیگر نیز اعلام کردند که تعداد چاه‌های به کنترل در آمده توسط ایران چهار حلقه است.

در همین حال خبرگزاری مهر گزارش داد که شرکت ملی نفت ایران تصرف این چاه نفتی را تکذیب کرده است.

خبرگزاری عراق نیز اعلام کرد، ایران گفته است، به هیچ عنوان به دنبال تنش با بغداد نیست و تلاش می‌کند مشکلات مرزی خود با عراق را از طریق مذاکره و راه‌های دیپلماتیک حل و فصل کند.

انتشار این خبر بلافاصله بر بازارهای نفتی جهان تاثیر گذاشت و قیمت نفت را بیش از پنجاه سنت در هر بشکه افزایش داد.


نظر شما :