کنفرانس بغداد موفقیت آمیز توصيف شد

۱۹ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۳:۳۷ کد : ۶۴۶ اخبار اصلی
سفارت آمریکا در عراق کنفرانس بغداد را فرصتی مناسب برای به دست آوردن همکاری و رضایت کشورهای همسایه این کشور برای کمک به دولت عراق عنوان کرد و بعد از اجلاس اعلام کرد که تمامی کشورها از فرصت ایجاد شده استفاده کردند.
کنفرانس بغداد موفقیت آمیز توصيف شد

درروز یکشنبه نهم سپتامبر  سال 2007 میلادی عراق و همسایگانش به همراه کلیدی ترین کشورهای تاثیر گذار در کشور عراق گردهم آمدند تا در مورد روشهای مناسب برای پایان دادن به درگیریهای فرقه ای،ایجاد امنیت در بخش انرژی  و وضعیت جنگ زدگان عراق و پناهندگان  با یکدیگر مذاکره کنند.   

 

شرکت کنندگان در کنفرانس اخیر بغداد علاوه بر همسایگان عراق پنج عضو ثابت شورای امنیت یعنی کشورها انگلیس، چین،فرانسه، روسیه و ایالات متحده امریکا وکشورهای عضو  گروه هشت و کشورهای  عربی بودند .در مجموع نمایندگانی از 22 کشور جهان در این اجلاس گردهم آمده اند.

 

 

این دومین کنفرانس برگزار شده در مورد مسایل عراق و اولین کنفرانس برگزار شده در خاک این کشور است که در بغداد خواهد بود  و با کنفرانس اول شش ماه فاصله داشت و در آغاز آن نوری المالکی از موفقیتهای دولتش و پیشرفتهای ایجاد شده در فضای امنیتی این کشور سخن گفت.اما امریکایی ها این ادعا نپذیرفتند و آن را یک بازی سیاسی خواندند.

 

  کنفرانس اول در روز دهم ماه مارس سال جاری میلادی برگزار شد و در طی آن از کشورهای همسایه عراق به خصوص کشور ایران خواسته شد تا برای ایجاد امنیت در این کشور جنگ زده با دولت این کشور همکاری نزدیکتری داشته باشد.

 

این کنفرانس که با موضوعیت جنگ علیه تروریسم و ارتقای سطح امنیت ملی عراق برگزار شده بود به دلیل بالا گرفتن بحث میان نمایندگان ایران و امریکا و متهم کردن یکدیگر برای ناامنی عراق نتیجه روشنی در پی نداشت .

 

شرکت کنندگان این کنفرانس را اولین گام برای حل بحرانهای ایجاد شده در عراق خواندند و اطمینان دادند که این سری از کنفرانسها دوباره برگزار خواهد شد.اهمیت اصلی این اجلاس مذاکره کشورهای امریکا،ایران و سوریه سه قدرت بزرگ در عراق اعلام شد.

 

یکی از مشاوران نوری المالکی درمورد دلیل برگزاری کنفرانس دوم گفت: ما دومین کنفرانس را به منظور ارزیابی ییشرفتهای حاصل شده در منطقه برای افزایش سطح امنیتی آن برگزار کردیم.

 

وی گفته در این کنفرانس مباحث ارایه شده توسط میزبان ان یعنی نوری المالکی به سه بخش مجزا تقسیم  شد. اول امنیت عراق، دوم وضعیت چهار میلیون آواره عراقی که در سرتاسر جهان پخش شده اند و یا به کشورها سوریه و اردن پناه برده اند،سوم بحران انرژی در عراق که با وجود داشتن منابع عظیم نفت و گاز و به دلیل ضعف زیر ساختی و آسیبهای وارد شده در اثر جنگ به آن دامن زده شده است.

 

کمیته هایی که در کنفرانس اول برگزارشده درمورد بغدادشرکت داشتند هرکدام یک جلسه در مورد انرژی در بغداد در اواسط ماه ژوین، پناهنده شدن جنگ زدگان عراقی در اردن در اوایل ماه اوت و امنیت در سوریه در روزهای هشتم و نهم ماه اوت برگزار کردند که به بررسی مسایل مرتبط با وضعیت عراق پرداختند.

 

 جلسه نهم سپتامبر در واقع جلسه ای برای جمع بندی نتایج آن جلسات و تکمیل آنها با پیگیری مسایل داخلی عراق و راه حل مشکلات این کشور بودو مسوولان دولت عراق آن را موفقیت آمیز قلمداد کردند.

 

در اجلاس شرم الشیخ که در ماه می سال جاری برگزار شد نیز تمامی شرکت کنندگان در کنفرانس اول در مورد عراق گردهم آمدند و نتیجه نهایی این گردهم آیی موافقت همه برای مقابله با فعالیتهای تروریستی و جلوگیری دولتها از استفاده تروریستها یا نیروهای حامی آنها از حریم کشورشان برای  سازماندهی ،تجهیز و حمایت از فعالیتهای تروریستی  بود.

 

از آن زمان به بعد نوری المالکی برای ارتقای سطح روابط دوجانبه به ایران و سوریه سفر کرد . این ملاقاتها با مخالفت صریح دولت امریکا مواجه شد ولی مالکی این سفرها را برای بهبود روابط کشور با همسایگانش ضروری می دانست.

 

البته مخالفت امریکا برای کشور عراق اهمیت زیادی دارد زیرا امریکا یکی از بزرگترین سرمایه گذاران و اصلی ترین کشورهای فعال در بازسازی عراق است.به گزارش دولت امریکا در سال گذشته میلادی این کشور 760 میلیون دلار برای بازسازی زیر ساختهای صنعتی این کشور سرمایه گذاری کرد.

 

  سرمایه گذاری امریکا در عراق  در ماه جولای سال جاری برابر با 180 میلیون دلار بود.با کمک سرمایه های امریکا هم اکنون 175 کارخانه از مجموع 240 کارخانه ای که پیش از جنگ در عراق فعال بودند به چرخه تولید بازگشتند اما شمار زیادی از آنها با 10 تا 30 درصد از ظرفیت تولید خود کار می کنند.

 

سفارت امریکا در بغداد  کنفرانس بغداد را فرصتی مناسب برای بدست آوردن همکاری و رضایت کشورهای همسایه این کشور برای کمک به دولت عراق در بازسازی و ایجاد امنیت در این کشور عنوان کرد و بعد از اجلاس اعلام کرد که تمامی کشورها از فرصت ایجاد شده به نحو احسن استفاده کردند.

 

در حال حاضر امریکا یکی از مخالفان ادامه فعالیت نوری المالکی به عنوان نخست وزیر عراق است زیرا طی سالهای حضورش در صحنه سیاسی عراق نتوانسته است موفقیت چشمگیری بدست آورد و امنیت نسبی را به این کشور بازگرداند.


نظر شما :