استقبال بى‌سابقه شرکت‌هاى خارجى براى سرمايه‌گذارى در نفت عراق

۲۱ آذر ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۰ کد : ۶۴۳۲ اخبار اصلی
در مزایده 10 میدان نفتی عراق کنسرن شل توانست با مشارکت یک رقیب مالزیایی امتیاز دومین میدان نفتی بزرگ این کشور را کسب کند. این میدان در جزیره مجنون قرار دارد که در جنگ ۸ ساله صحنه یکی از پرتلفات‌ترین عملیات بود.
استقبال بى‌سابقه شرکت‌هاى خارجى براى سرمايه‌گذارى در نفت عراق
دیپلماسی ایرانی: در مزایده 10 میدان نفتی عراق کنسرن شل توانست با مشارکت یک رقیب مالزیایی امتیاز دومین میدان نفتی بزرگ این کشور را کسب کند. این میدان در جزیره مجنون قرار دارد که در جنگ ۸ ساله صحنه یکی از پرتلفات‌ترین عملیات بود.

مزایده بهره‌برداری از 10 میدان نفتی عراق روز جمعه ۱۱ دسامبر تحت شدیدترین تدابیر امنیتی در یکی از سالن‌های وزارت نفت این کشور برگزار شد. مزایده‌ای که در ابتدای آن نوری مالکی نخست‌وزیر عراق نیز حضور یافت.

کنسرن بریتانیائی – هلندی شل توانست با مشارکت رقیب مالزیائی خود پتروناس امتیاز بهره‌برداری از میدان نفتی جزیره مجنون را کسب کند.

جزیره مجنون در جریان جنگ 8 ساله ایران و عراق محل یکی از پرتلفات‌ترین رودرروئی‌های نظامی بود. به گفته حسین شهرستانی وزیر نفت عراق دومین ذخائر نفتی بزرگ این کشور در این جزیره قرار دارد.

بهره‌برداری از میدان‌های نفتی عراق آسان و کم‌هزینه است. به همین دلیل کنسرن‌های غربی برای کسب امتیاز این میدان‌ها درگیر رقابتی سخت شده‌اند.

در دوران پس از اشغال عراق این دومین بار است که امتیاز میدان‌های نفتی عراق به مزایده گذاشته می‌شود. در مزایده قبلی که چند ماه پیش برگزار شد، استقبال شرکت‌های خارجی چندان بالا نبود. دلیل عمده این بی‌اقبالی ناامنی عراق بود. به ویژه این که میدان‌های نفتی مورد مزایده در مزایده قبلی در غرب عراق واقع شده بودند. منطقه‌ای که بیش از دیگر مناطق عراق مورد تهدید تروریست‌ها قرار دارد.

با بهره‌برداری از 10 میدان نفتی به مزایده گذاشته شده، عراق به عنوان دارنده سومین ذخائر نفتی جهان، می‌تواند تولید خود را به سطح عربستان یا روسیه برساند. دولت عراق امیدوار است از طریق درآمدهای سرشار نفتی بتواند ویرانه‌های خود را بازسازی کند.

به رغم شرایط امنیتی نامطمئن بغداد، نمایندگان بلندپایه ۴۴ کنسرن نفتی جهان در وزارت نفت عراق گرد آمدند. دولت برای تامین امنیت این میهمانان خارجی تدابیر شدید امنیتی برقرار کرده بود. مراسم مزایده در یکی از سالن‌های شرکت نفت برگزار شد. نمایندگان کنسرن‌های اکسون موبایل و شورون امریکا و بی‌پی بریتانیا نیز در میان شرکت‌کنندگان حضور داشتند.

کنسرسیوم مرکب از شل و پتروناس بر اساس قراردادی که برای کسب بهره‌برداری دومین میدان نفتی بزرگ عراق بسته، بابت هر بشکه نفتی که از جزیره مجنون استخراج می‌کند، یک دلار و ۳۹ سنت دریافت خواهد کرد. بر اساس محاسبات انجام شده، درآمد کنسرسیوم می‌تواند به ۱۸ میلیارد دلار برسد. سایر درآمدهای ناشی از استخراج و صدور نفت به صندوق دولت در بغداد واریز خواهد شد.

در حال حاضر روزانه تنها ۴۵ هزار و ۹۰۰ بشکه نفت از جزیره مجنون استخراج می‌شود. شل و پتروناس اعلام کرده‌اند که ظرف ده سال آینده تولید نفت این میدان را به روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه خواهند رساند.

امتیاز بهره‌برداری از میدان نفتی کوچکتر عراق یعنی حلفایه را شرکت ملی نفت چین برد. چین ذخائر این میدان را با مشارکت توتال فرانسه و پتروناس مالزی مورد بهره‌برداری قرار خواهد داد. حلفایه نیز مثل جزیره مجنون در منطقه بصره واقع شده است.


نظر شما :