ایران؛ ادامه همکاری یا ممانعت از پیشرفت؟

۲۰ آذر ۱۳۸۸ | ۰۱:۰۹ کد : ۶۴۱۶ اخبار اصلی
اولویت ایران همکاری با آژانس و تامین سوخت اتمى از خارج است...
ایران؛ ادامه همکاری یا ممانعت از پیشرفت؟

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از گذشت بیش از یک ماه از مذاکرات وین و افزایش بدبینی طرف‌های غربی نسبت به ماهیت اهداف هسته‌ای ایران که نهایتا به صدور قطع نامه‌ای در همین ارتباط از سوی شورای حکام آژانس منجر شد، مجددا از همکاری بیشتر تهران و آژانس برای تامین سوخت اتمی سخن گفته است.

صالحی در این ارتباط گفت: "سوخت ( با غنای 20 درصد) مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران را با همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی تامین می‌کنیم. "او اولویت ایران را همکاری با آژانس و تامین این سوخت از خارج می‌داند.

اما ایران چه طرح یا پیشنهادهای جایگزینی را برای تامین سوخت خود در سایه همکاری با آژانس در نظر دارد؟ به گفته آقای صالحی طرح‌های متعددی برای توسعه دانش هسته‌ای صلح‌آمیز در کشور در حال انجام است. وی مطالعه و اجرای طرح‌های گداخت هسته‌ای و توسعه طرح‌های مرتبط با رادیوداروها را از طرح‌های جدید این سازمان اعلام کرده و تاکید دارد که ایران در تولید انواع رادیوداروها پیشرفت‌های خوبی داشته است.

ایران در عین تاکید بر توان و دانش داخلی برای تولید سوخت مورد نیاز راکتور تهران، خواهان آن است که در سایه توسعه همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی سوخت مورد نیاز را در شرایط کنونی دریافت کند.

اهمیت تاکید تهران برای دریافت سوخت مورد نیاز خود از خارج در این است که نهایتا تهران باید در جهت همکاری بیشتر با آژانس، تعامل مثبتی هم با کشورهای عضو این نهاد بین المللی داشته باشد چراکه همان‌طور که پیشتر نیز شاهد بودیم ایران برای دریافت سوخت راکتور تهران به آژانس پیشنهاد همکاری داد و آژانس هم فرانسه و روسیه و امریکا را در جریان نیاز تهران گذاشت و سرانجام کار آن شد که پیشنهاد اولیه امریکا برای انتقال اورانیوم کمتر غنی شده ایران به روسیه، در قالب طرح پیشنهادی آژانس در مذاکرات ژنو مطرح و برای بررسی بیشتر در مذاکرات وین پیگیری شد اما ایران موافقت خود را اعلام نکرد.

همزمان با تاکید تهران برای ادامه همکاری با آژانس، اتحادیه اروپا با لحنی شدید بدنبال اقدامات یک جانبه از سوی خود در صورت ناامید شدن از تصیمات شورای امنیت سازمان ملل متحد است اما پیش از اندیشیدن به این راهکار تلاش دارد ایران را متوجه فرصت باقی مانده تا پایان سالجاری میلادی و ضرورت اتخاذ تصمیم متفاوت با قبل در مسیر هسته ای اش کند؛ در این ارتباط وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند در صورتی که ایران مانع پیشرفت در تلاش‌ها برای حل مساله هسته‌ای این کشور شود، به اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران دست خواهند زد.

در بیانیه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که قرار است در نشست سران کشورهای عضو این اتحادیه در روزهای پنج‌شنبه و جمعه مطرح شود، آمده است: "تداوم خودداری ایران از عمل به تعهدات بین‌المللی‌ خود و نیز عدم تمایل این کشور به انجام مذاکره بر سر برنامه اتمی‌اش مستلزم دریافت پاسخی صریح و نیز اتخاذ تدابیر مناسب است."

میشاییل اشپیندلگر، وزیر امور خارجه اتریش، با اشاره به بیانیه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در باره مسئله اتمی ایران اظهار داشت که اتحادیه اروپا ابتدا در انتظار تصمیم شورای امنیت باقی می ‌ماند اما در صورتی که تدابیر اتخاذ شده از سوی این شورا کافی و موثر نبود، کشورهای اروپایی خود راساً تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی اعمال خواهند کرد.

این تاکید یادآور اقدامات یک جانبه امریکا علیه ایران است، اقداماتی که در اولین مرحله ممنوعیت فروش بنزین به ایران را هدف گرفت و با اجرایی شدن این ممنوعیت می‌تواند موارد سخت تر دیگری را نیز شامل شود.

حالا که تا پایان سالجاری میلادی یعنی فرصت نهایی اعطا شده به ایران زمان زیادی باقی نمانده باید دید تهران چه تصمیماتی برای آینده دارد، آیا همکاری بیشتر با آژانس را مقدمه ای برای تعامل مثبت با جامعه جهانی خواهد ساخت یا به بدبینی غرب دامن خواهد زد؟


نظر شما :