پاکستان نگران از استراتژی جدید اوباما در افغانستان

۱۷ آذر ۱۳۸۸ | ۰۰:۱۲ کد : ۶۳۸۸ اخبار اصلی
استراتژی باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا سبب نگرانی پاکستان شده است. پاکستان نگران است که حملات فزاینده امریکا به طالبان سبب شود که این نیروها به استان‌های مرزی پاکستان عقب‌نشینی کنند و امنیت این مناطق را به خطر اندازند.
پاکستان نگران از استراتژی جدید اوباما در افغانستان

دیپلماسی ایرانی: استراتژی باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا سبب نگرانی پاکستان شده است. پاکستان نگران است که حملات فزاینده امریکا به طالبان سبب شود که این نیروها به استان‌های مرزی پاکستان عقب‌نشینی کنند و امنیت این مناطق را به خطر اندازند.

باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا با افزایش ۳۰ هزار سرباز به جمع نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان و ترغیب ناتو به همکاری بیشتر نظامی در این کشور سعی بر آن دارد تا معضل افغانستان را در مدتی محدود حل کند.

روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز جمعه خود به بخش‌های منتشر نشده‌ای در رابطه با استراتژی جدید امریکا در افغانستان پرداخته و به نقل از مقامات امریکایی نوشته که قرار است در آینده حملات امریکائی‌ها از خاک افغانستان به مناطق مرزی پاکستان که مقر طالبان و شبکه تروریستی القاعده است افزایش یابد.

در استراتژی جدید امریکا استقرار امنیت در افغانستان بدون برقراری امنیت در پاکستان ناممکن است، زیرا از استان‌های مرزی پاکستان است که ستیزه‌جویان طالبان به خاک افغانستان نفوذ می‌کنند و به سوءقصد انتحاری دست می‌زنند و پس از اقدامات تخریبی بار دیگر به مناطق مرزی پاکستان پناه برده و در آنجا پنهان می‌شوند. آنها حتی به دولت پاکستان که قصد مبارزه با آنان را دارد، اعلان جنگ کرده‌اند و فعالیت‌های تروریستی انتحاری در پاکستان که در آنها عده‌ای کشته و بسیاری نیز زخمی می‌شوند دیگر به اخبار روزانه این کشور تبدیل شده است. به نقل از رسانه های پاکستان در دو سال گذشته ۲۶۰۰ نفر در این کشور بر اثر فعالیت‌های تروریستی انتحاری جان خود را از دست داده‌اند. کار به جایی کشیده که مخالفان دولت پاکستان به راحتی خود را به درون پادگان‌های نظامی این کشور می‌رسانند و اقدامات تروریستی خود را درون این مراکز نظامی انجام می‌دهند.

پاکستان نگران است که افزایش نیروهای نظامی امریکا در جنوب افغانستان و حملات افزاینده آنها به نیروهای طالبان سبب شود که این نیروها هر چه بیشتر خود را در خاک پاکستان پنهان کنند و وجود آنان در این کشور سبب شود تا ناامنی بیش از پیش در این کشور افزایش یابد و بدین ترتیب جنگ از افغانستان به پاکستان کشیده شود و با استقرار امنیت در افغانستان ناامنی در پاکستان توسعه یابد.

نگرانی بعدی پاکستان به این علت است که در استراتژی جدید نظامی امریکا در افغانستان تاریخ خروج نیروهای امریکایی از این کشور نیز تعیین شده است.

یکی از مقامات دولتی پاکستان در مصاحبه‌ای با روزنامه داون با ابراز ناخشنودی از این امر اعلام کرده است که اگر نیروهای طالبان باهوش باشند، از حملات کنونی خود دست بر می‌دارند و منتظر می‌مانند تا نیروهای امریکایی خاک افغانستان را ترک کنند. آنها پس از خروج امریکائی‌ها می‌توانند دوباره حملات خود را آغاز کنند.

دولت پاکستان همچنین به حملات هواپیماهای نظامی امریکا به نیروهای طالبان در خاک پاکستان معترض است. مقامات این کشور همواره اعتراض کرده‌اند که این حملات نقض کننده تمامیت ارضی پاکستان است ونیروهای امریکایی باید هر چه زودتر این حملات را پایان دهند. اما بسیارند کسانی که می‌گویند پاکستان در جریان انجام این حملات قرار دارد و اطلاعات کامل در مورد این حملات به دست مقامات این کشور می‌رسد. عده‌ای نیز معتقدند پرواز جنگنده‌های امریکایی از خاک پاکستان و پس از تایید مقامات این کشور صورت می‌گیرد. موافقان این دیدگاه‌ها بر این نظرند که این حملات به هر حال در مقابله با دشمنان پاکستان است و مقامات پاکستانی خوشحال هستند که نیروی نظامی بزرگی در حمایت از آنها به مصاف با دشمن مشترک برخاسته است.


نظر شما :