نخستين شرکت سرمايه‌گذار در گاز خزر از آلمان آمد

۱۱ آذر ۱۳۸۸ | ۱۸:۲۹ کد : ۶۳۷۹ اخبار اصلی
کنسرن آلمانی آر دبلیو ای(RWE) که یکی از سهامداران پروژه نابوکو است، نخستین شرکت غربی محسوب می‌شود که فعالیت خود را در بلوک ۲۳ دریای خزر آغاز کرد. این بلوک در جنوب شرقی خزر در سواحل ترکمنستان واقع است.
نخستين شرکت سرمايه‌گذار در گاز خزر از آلمان آمد

دیپلماسی ایرانی: کنسرن آلمانی آر دبلیو ای(RWE)   که یکی از سهامداران پروژه نابوکو است، نخستین شرکت غربی محسوب می‌شود که فعالیت خود را در بلوک ۲۳ دریای خزر آغاز کرد. این بلوک در جنوب شرقی خزر در سواحل ترکمنستان واقع است. 

شرکت آر دبلیو ای یکی از سهامداران خط لوله نابوکو است. کارشناسان آلمانی بدون بهره برداری از میادین گازی واقع در دریای خزر اجرائی شدن این طرح را عملی نمی‌دانند. به وسیله خط لوله نابوکو قرارا است گاز دریای خزر و آسیای میانه به اروپا صادر شود.

هایکو اوپرمان مدیرعامل شرکت آر دبلیو ای دآ (RWE Dea) که در ماه اکتبر مرکز این شرکت را درعشق‌آباد افتتاح کرد، در گفت و گو با دویچه وله درباره اهمیت گاز دریای خزر می‌گوید: «گاز این دریا برای اروپا اهمیت زیادی دارد. هدف شرکت ما این است که در بخش جنوب شرقی خزر منابع گازی را کشف کند و گاز این منطقه را استخراج کند.»

وپرمان در ادامه از این که دولت ترکمنستان بلوک ۲۳ را به شرکت آلمانی واگذار کرده، ابراز خشنودی می‌کند. این شرکت قصد دارد در مناطق دیگر خزر نیز فعالیت خود را توسعه دهد.

یورگن گراسمن مدیر اجرایی شرکت RWE اعلام کرده است که گزینه‌هائی چون انتقال گاز از مسیر دریای خزر به اروپا نیز مد نظر هست. اما پرسشی که پیش می‌آید این است که فعالیت شرکت‌های نفت و گاز چه پیامدهای زیست محیطی در دریای خزر خواهد داشت؟

به نظر هایکو اوپرمان در این زمینه هیچگونه نگرانی وجود ندارد، زیرا شرکت آر دبلیو ای دآ تجربه زیادی در خود آلمان و دیگر کشورها در رابطه با مسائل زیست محیطی به دست آورده و تا به حال با هیچ گونه مشکلاتی مواجه نشده است. این شرکت در نروژ، دانمارک، بریتانیا و ایرلند و همچنین در مصر، لیبی، الجزایر و دیگر کشورها فعالیت دارد.

مسئولین شرکت آر دبلیو ای دآ اظهار می‌کنند که تنها شرکت اروپائی هستند که در سواحل کم عمق بیش از ۲۲ سال تجربه کسب کرده‌اند. دامنه‌ فعالیت این شرکت در سواحل جنوب شرقی خزر حدود ۹۴۰ کیلومتر مربع است و بخشی از آن در منطقه‌ حفاظت شده زیست محیطی دریای خزر قرار دارد.

هایکو اوپرمان درباره نگرانی‌های زیست محیطی می‌گوید: «ما پس از تحقیقات در عرصه‌ زلزله‌شناسی، حفاری را شروع می‌کنیم و با اطمینان خاطر می‌توانم بگویم که فعالیت‌های ما استانداردهایی را که در آلمان داراست، حفظ می‌کند. حفظ طبیعت تفاوتی ندارد که در دریای خزر باشد یا در آلمان. شرکت ما استانداردهایی را که در اروپای غربی رعایت می‌کند، در دریای خزر نیز رعایت خواهد کرد.»

وی درباره فعالیت این شرکت در آلمان و شباهت آن با دریای خزر نیز می‌گوید: «ما در مصب رودخانه الب که پارک ملی و از لحاظ زیست محیطی نیز جزء مناطق حفاظت شده به حساب می‌آید، بر اساس مقررات بین المللی کار می‌کنیم. به عبارتی دیگر در مناطقی که تحت نظر یونسکو در آلمان قرار دارند نیز تحقیقاتی را انجام می‌دهیم. بنابراین تجربه و تکنیک پیشرفته‌ای که در اختیار داریم را در دریای خزر نیز بکار خواهیم برد.»

مقام‌های روسی با حضور کمپانی‌های خارجی در دریای خزر و آسیای مرکزی مخالفت می‌کنند. ولی بحران مالی دنیا سبب شده است که موقعیت انحصاری شرکت گازپروم در آسیای مرکزی و حوزه دریای خزر تضعیف شود. در حال حاضر بسیاری از منابع نفت و گاز منطقه توسط چینی‌ها خریداری می‌شود ولی تمایل کشورهای منطقه به گزینه‌های جدید انتقال انرژی نیز پای شرکت‌های غربی را به میان کشیده است.

یکی از این گزینه‌ها خط لوله‌ نابوکو است. به‌ نظرکارشناسان آلمانی موفقیت آلمان در دریای خزر شانس خط لوله‌ نابوکو را بیشتر می‌کند و وابستگی انرژی اتحادیه اروپا به روسیه را کاهش خواهد داد. هایکو اوپرمان در این باره نظر دیگری دارد. وی می‌گوید: «گام نخست این است که این منابع گازی کشف شوند و در گام منتقل شوند. بنابر این در این باره صحبت کردن فعلا زود است».

به ‌نظر کارشناسان امور گاز باصرفه ترین و کوتاهترین مسیر انتقال انرژی دریای خزر و آسیای میانه از طریق ایران است. تا به حال مسئولین پروژه‌ نابوکو مستقیما به خرید گاز ایران اشاره‌ای نکرده‌اند، ولی ترکیه به عنوان یکی از سهامداران خط لوله‌ نابوکو تمایل نشان داده است که در صنعت گاز ایران و در پارس جنوبی چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.

با توجه به نیاز شدید اروپا به گاز دریای خزر و برای رهائی از وابستگی به منابع انرژی روسیه برخی از کارشناسان امور گاز حتی پیشنهاد می‌کنند که مسئله انتقال گاز منطقه را سوای مسائل سیاسی حل و فصل کنند.


نظر شما :