البرادعى رفت، آمانو آمد

۱۰ آذر ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۷ کد : ۶۳۷۰ اخبار اصلی
يوکيا آمانو سفير ژاپن در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى جانشين محمد البرادعى مديرکل اين نهاد بين‌المللى شد.
البرادعى رفت، آمانو آمد

يوکيا آمانو سفير ژاپن در آژانس بين المللى انرژى اتمى جانشين محمد البرادعى مديرکل اين نهاد بين المللى شد.

به گزارش بلومبرگ، آمانو در آژانس انرژى اتمى توانست در دور آخر راى‌گيرى که ديروز براى تعيين جانشينى محمد البرادعى در مقر آژانس در وين برگزار شد، اکثريت آرا را به خود اختصاص دهد.

بنابه اعلام مقامات رسمى آژانس سفير ژاپن با کسب حداقل دوسوم آرا به عنوان جانشين مديرکل فعلى اين آژانس منصوب شد که البته لازم است اين نتيجه به تاييد هر 144عضو آژانس بين‌المللى انرژى اتمى برسد.

آمانو که در سه دوره نشست شوراى مديران آژانس موفق نشده‌ بود اکثريت آراء را بدست آورد اعلام کرده بود، تمام تلاش خود را به‌ کار خواهد گرفت تا حمايت کشورهاى در حال توسعه و نيز صنعتى را تا قبل از نشست عمومى سالانه آژانس که قرار است در ماه سپتامبر (شهريورماه) برگزار شود، بدست آورد.

آندرياس پرسبو کارشناس ارشد کنترل تسليحات و خلع سلاح در نهاد مدنى مرکز اطلاعاتى و آموزشى شناسايى فعاليت هاى هسته‌اى در بریتانیا که يکى از حقوقدانان آگاه به مسائل هسته‌اى در لندن است، پس از اعلام انتصاب آمانو در مقام جانشين البرادعى تصريح کرد، سفير ژاپن در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در حقيقت همان گزينه منتخب امريکا و انگليس بود.

سازمان انرژى اتمى ديروز نشستى برگزار کرد تا جانشين محمد البرادعى را براى تصدى پست دبيرکل سازمان انرژى اتمى انتخاب کند.

35 عضو شوراى مديران سازمان انرژى اتمى جلسه ويژه خود را ديروز ساعت 10:30 به وقت محلى پشت درهاى بسته آعاز کردند تا يکى از کانديداهاى کشورهاى ژاپن، آفريقاى جنوبى و اسپانيا را به عنوان جانشين البرادعى که 12 سال در اين پست قرار داشت، انتخاب کنند.

نخست 5 نفر براى تصدى اين پست با يکديگر رقابت مى‌کردند اما جين پل پونسيلت از بلژيک و ارنست پتريک از اسلونى هنگامى که فهميدند در اين رقابت از حمايت چندانى برخوردار نيستند از رقابت کنار کشيدند.

در نظر سنجى غير رسمى که در نهم ژوئن برگزار شد يوکيا آمانو سفير ژاپن در آژانس انرژى اتمى با 20 راى پيشتاز اين رقابت بوده و پس از وى عبدالصمد نماينده آفريقاى جنوبى در آژانس انرژى اتمى توانست 11راى را به خود اختصاص دهد.

لوئيس اچاوارى از اسپانيا تنها چهار راى را بدست آورد و در آن نظرسنجى پونسيلت و پتريک نتوانستند هيچ گونه رايى را براى خود بدست آورند.

البرادعى دیروز پست دبيرکلى آژانس انرژى اتمى را ترک کرد. وى براى سه دوره چهار ساله متوالی عالى‌ترين مقام اين آژانس بوده است. اين آژانس در دوره وى نقش کليدى در مناقشات هسته‌اى ايران، کره شمالى و سوريه ايفا کرده است.


نظر شما :