آلمان آماده اعمال اقدامات شديدتر عليه ايران

۰۴ آذر ۱۳۸۸ | ۱۴:۵۲ کد : ۶۳۳۵ آسیا و آفریقا
گيدو وستروله وزير امور خارجه آلمان گفت: «اگر جمهوری اسلامی ایران نتواند بر سر مناقشه هسته‌ای با جامعه جهانی به توافق برسد، آلمان آماده است در اقدامات شدیدتری علیه ایران شرکت کند.»
آلمان آماده اعمال اقدامات شديدتر عليه ايران

دیپلماسی ایرانی:  بالاخره گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان با یک پیش‌زمینه منفی از اسرائیل وارد تلاویو شد. وی پس از دیدار و گفت‌وگو با دولتمردان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی در اورشلیم و رام‌الله گفت: «باید با تمام نیرو تلاش کنیم تا روند صلح هرچه زودتر شروع شود.» آقای وستروله از دولتمردان دو طرف خواست که با روح تفاهم و مصالحه به سوی هم بروند.

وستروله همچنین گفت: «آلمان به خاطر گذشته تاریخی، رابطۀ خاصی با اسرائیل دارد و در قبال حال و آینده‌ اسرائیل احساس مسئولیت می‌کند.»

به گفته وزیر امور خارجه آلمان، صلح خاورمیانه نه تنها برای این منطقه، بلکه برای سراسر جهان اهمیت دارد.

با این حال گیدو وستروله بار دیگر از سران اسرائیل خواست که به شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی پایان دهند. او در دیداری با شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل نیز تأکید کرد که اسرائیل طبق توافق‌های سال ۲۰۰۳ متعهد شده است که به ساختن شهرک‌های یهودی نشین ادامه ندهد.

آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل از تلاش آلمان برای معاوضه اسیران میان اسرائیل و گروه فلسطینی حماس تشکر کرد. در اخبار آمده است که اسرائیل موافقت کرده، در ازای آزادی گلعاد شالیط سرباز اسرائیلی ۱۴۵۰ فلسطینی را از زندان‌های خود آزاد کند.

اما موضوع دیگری که مورد بحث دو طرف بود، مذاکره بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران بود. به گزارش دویچه وله، وستروله در دومین روز دیدار خود از اسرائیل در دیدار با آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل گفت: «برنامه‌ هسته‌ای ایران تلاویو را به شدت نگران کرده است. وقت آن رسیده که کشورهای بزرگ تصمیماتی واضح و روشن در این زمینه اتخاذ کنند.»

وی از آلمان به عنوان دومین طرف تجاری جمهوری اسلامی خواست که موضع روشنی در مقابله با برنامه‌ هسته‌ای ایران داشته باشد.

وستروله در پاسخ به اظهارات لیبرمن گفت: «اگر جمهوری اسلامی ایران نتواند بر سر مناقشه هسته‌ای با جامعه جهانی به توافق برسد، آلمان آماده است در اقدامات شدیدتری علیه ایران شرکت کند.»

وستروله همچنین مدعی شد که ایرانی مجهز به سلاح هسته‌ای به هیچ ‌وجه برای جامعه بین‌المللی قابل قبول نیست. امنیت اسرائیل برای تمام دنیا و به ویژه برای آلمان بسیار مهم است.


نظر شما :