افشای اختلافات عمیق امریکا و بریتانیا در عراق

۰۲ آذر ۱۳۸۸ | ۲۱:۰۵ کد : ۶۳۲۴ اخبار اصلی
روزنامه ديلى تلگراف دوشنبه 22 نوامبر با استناد به اسناد دولتى افشا شده گزارش داد که خصومت بين فرماندهان ارتش امريکا و بریتانیا در عراق بسيار عميق بوده به طورى که بسيارى از فرماندهان ارتش بریتانیا همکاران امريکايى خود را يک گروه مريخى توصيف کرده‌اند.
افشای اختلافات عمیق امریکا و بریتانیا در عراق

دیپلماسی ایرانی: روزنامه ديلى تلگراف دوشنبه 22 نوامبر با استناد به اسناد دولتى افشا شده گزارش داد که خصومت بين فرماندهان ارتش امريکا و بریتانیا در عراق بسيار عميق بوده به طورى که بسيارى از فرماندهان ارتش بریتانیا همکاران امريکايى خود را يک گروه مريخى توصيف کرده‌اند.

ژنرال اندرو استووارت فرمانده ارشد نظامى انگليس در عراق گفته است که توان ما براى نفوذ بر ‌سياست‌هاى امريکا در عراق در سال اول جنگ در کمترين حد خود به نظر مى‌رسيد.

کلنل جي.کى تانر رئيس ستاد مشترک ارتش بریتانیا در عراق تلاش‌ها براى برقرارى ارتباط با فرماندهان ارتش امريکا که آنها را "گروهى مريخى که گفت‌وگو برايشان غريب و بيگانه بود" دشوار خواند و گفت: «به رغم رابطه به اصطلاح ويژه‌اى که ما داشتيم، معتقدم رفتارى که با ما مى‌شد با رفتارى که با پرتغالى‌ها مى‌شد، تفاوتى نداشت.»

اين اظهارات در مصاحبه‌هاى رسمى وزارت دفاع بریتانیا با فرماندهان ارتش اين کشور که از عراق و پس از اولين سال عمليات‌هاى حفظ صلح در اين کشور در سال‌هاى 2003 و 2004 بازگشته بودند، مطرح شدند. اکنون متن اين مصاحبه‌ها به روزنامه‌ها درز پيدا کرده و يک روز قبل از آن که کميته تحقيقات مستقل درباره نقش بریتانیا در جنگ عراق جلسات عمومى خود را آغاز کند، منتشر شده است.

براساس اين گزارش که امروز منتشر شد، ژنرال استووارت اظهار داشت که حتى يک ارتباط ايمن و مطمئن بين مقر نيروهاى وى در بصره و مقر فرماندهى امريکا در بغداد وجود نداشته است.

يک فرمانده انگليسى گفت: «تصميم امريکا براى دستگيرى مقتدى صدر از روحانيون شيعه عراق در منطقه تحت کنترل بریتانیا در بصره با نيروهاى انگليسى هماهنگ نشده و به هيچ کدام از آنها گفته نشده بود که چه اتفاقى قرار است بيفتد. کل اين سيستم وحشتناک بود. ما در تعامل با ارتش امريکا سختى واقعى را تجربه کرديم و سازمان‌هاى غير نظامى تا حدى به دليل تکبر و تا حدى به دليل بروکراسى به ما ديکته مى‌کردند که تنها يک راه وجود دارد و آن راه راه امريکايى است.»

بسیاری از ناظران مسائل عراق و حتی مقام‌های عراقی اختلاف نظر میان ارتش بریتانیا و ارتش امریکا را تایید می‌کنند. عمق این اختلاف‌ها حتی به استراتژی‌های سیاسی در عراق نیز کشیده می‌شد. مثلا بسیاری از کارشناسان معتقدند ترور سید عبدالمجید خوئی در روزهای ابتدایی آغاز جنگ عراق ماحصل اختلاف‌های موجود میان ارتش امریکا و بریتانیا بود که به دلیل عدم هماهنگی و پاره‌ای مسائل مجهول دیگر نیروهای بریتانیایی در لحظه حادثه به رغم پیام‌های کمک مکرر مجید خوئی به کمک او نرفتند.  

از سوی دیگر روزنامه ساندى تلگراف، گزارشی از متن کامل مصاحبه‌هاى محرمانه صريح و غير معمول با فرماندهان ارتش بریتانیا منتشر کرده که نشان از عصبانيت و خشم آنها از وزرا و مقامات دولت بریتانیا دارد.

براساس اين گزارش عمليات‌ ارتش بریتانیا در عراق آن قدر دچار کمبود تجهيزات بودند که برخى سربازان تنها با پنج گلوله به عمليات مى‌رفتند. ديگر سربازان مجبور بودند با هواپيما‌هاى غير نظامى به جنگ اعزام شوند و تجهيزات خود را در يک چمدان دستى حمل کنند و سلاح‌هاى برخى سربازان توسط دایره امنيت فرودگاه ضبط مى‌شد.

فرماندهان ارتش بریتانیا گزارش دادند که سيستم اصلى راديويى ارتش حوالى ظهر هر روز به دليل شدت گرما از کار مى‌افتاد. يکى از فرماندهان ارتش زنجيره تامين منابع ارتش را کاملا وحشتناک توصيف کرد و گفت: «من مى‌دانم که يک کانتينر پر از چوب اسکى براى سربازان مستقر در بيابان ارسال شده بود!»

يگان وزارت امور خارجه‌ بریتانیا براى طرح‌ريزى بعد از جنگ، دقیقا در اواخر فوريه 2003 سه هفته قبل از شروع جنگ داير شد.

فرماندهان نيروهاى زمينى بریتانیا همچنین از عدم حمايت وحشتناک مقامات دولت بریتانیا از روند ساخت و ساز در عراق انتقاد کرده و گفته‌اند که دولت يک فرصت طلايى را براى به دست آوردن حمايت عراقى‌ها از دست داد.

اين اسناد در حالی منتشر می‌شود که دو روز دیگر جلسات عمومى رسيدگى به تحقيقات به عمل آمده از عملکرد بریتانیا در جنگ عراق تشکیل خواهد شد. اين جلسه روز سه‌شنبه 24 نوامبر با نظارت سر جان چیلکات برگزار خواهد شد.


نظر شما :