میخائیل کلاشینکف ۹۰ ساله شد

۲۰ آبان ۱۳۸۸ | ۱۸:۳۴ کد : ۶۲۴۰ اخبار اصلی
مخترع مرگبارترین سلاح سبک دنیا ۹۰ سالگی‌اش را در حالی که یک سلاح کلاشینکف در دست داشت، جشن گرفت.
میخائیل کلاشینکف ۹۰ ساله شد

میخائیل کلاشینکوف روز دوشنبه 9 نوامبر در برابر دوربین‌های خبرنگاران در حالی که تفنگ کلاشینکفی که خودش مبدع آن بوده را به دست گرفته بود، 90 سالگی‌اش را جشن گرفت.

در ۶۰ سال گذشته هیچ تفنگی به اندازه کلاشنیکف نتوانسته جان هزاران نفر را بگیرد. میخائیل کلاشنیکف، سازنده آن معتقد است: «مقصر سیاستمدارانی هستند که نمی‌توانند با هم به توافق برسند.»

چهره کلاشنیکف در عکس‌ها همراه با نشان‌های افتخاری است که دریافت کرده است. نوع نگاه او نیز بیان‌کننده افتخاری است که کشورش روسیه به وی دارد. وی با ساخت این اسلحه نه تنها نام روسیه را بیشتر بر سر زبان‌ها انداخت بلکه تا کنون میلیون‌ها دلار عاید کشورش کرده است.

دو سال پیش در سالگرد تولد ۶۰ سالگی سلاح کلاشنیکف، یکی از سه نشان افتخار لنینی را که به او داده بودند بر سینه آویخته بود.

میخائیل کلاشنیکف سازنده تفنگ خودکار ۴۷ است. این مسلسل نه تنها توسط سازمان موسوم به فراکسیون ارتش سرخ RAF در آلمان بلکه توسط گروه‌های گوناگون در کشورهای مختلفی مانند زیمبابوه، موزامبیک، عراق یا لبنان به کار گرفته شده است.

یاسر عرفات رهبر پیشین تشکیلات خودگردان فلسطینی در گذشته از کلاشنیکف به عنوان "افتحار مبارزان در تمام جهان" نام برده بود.

بنا به آمار تخمینی حدود ۱۰۰ میلیون نمونه از تفنگ کلاشنیکف در سراسر جهان وجود دارد . در ۶۰ سال گذشته هیچ سلاحی به اندازه کلاشنیکف نتوانسته است باعث کشته شدن انسان‌ها شود. بنا به نظر یونیسف در اوگاندای شمالی یک کلاشنیکف را می‌توان در ازای بهای یک مرغ خرید.

نگاهی به زندگی کسی که بیشترین خدمت را در کشتن انسان‌ها کرده، می‌تواند بسیار دردناک باشد. اما کلاشنیکف می‌گوید: «مقصر سیاستمدارانی هستند که نمی‌توانند به توافق برسند و الا مخترع‌ها مقصر نیستند.»

از یک زاویه می‌توان او را سازنده اختراعی نامید که عامل کشتار هزاران انسان در سراسر جهان شده است. اما از زاویه دیگر میخائیل کلاشنیکف به عنوان افسر نظامی در پایان جنگ جهانی تنها کسی بود که طرحش در مقایسه با دیگران موفقیت به دست آورد؛ طرحی که در واقع برای کمک به پیروزی ارتش شوروی در مقابل نیروهای آلمان فاشیستی ارائه شده بود.

کلاشنیکف می‌گوید: «بدون آلمانی‌ها من هرگز طراح اسلحه نمی‌شدم». شاید این دید به وی کمک می‌کند که بتواند با وجود نتایج مرگبار اختراع خود زندگی کند. ساخت تفنگ کلاشنیکف غیر از شهرت برای سازنده‌اش نفع دیگری به همراه نداشت. او پولی را برای ثبت اختراعش به دست نیاورد. از کلاشینکف هر ساله در جاهای مختلف جهان دعوت می‌شود تا در مراسم ویژه‌ای که به یاد او برگزار می‌شود، شرکت کند. یکی از مهمترین آنها جشنی بود که در سال ۲۰۰۴ در لندن برگزار شد و خود کلاشینکف در آن حضور داشت.

میخائیل کلاشنیکف در خانه ساده‌ای زندگی می‌کند. دفتر کار کوچکی در شهر ایشوسک محل تولید تفنگ کلاشنیکف دارد که محل سکونتش نیز همان شهر است. حال تنها مارک کلاشنیکف از ایشوسک نیست که در جهان معروف است. این سلاح در همه کشورها تولید می‌شود. با وجود کیفیت بدتر سلاح‌های تقلبی ولی کارکرد همه آن‌ها به‌گونه‌ای هست که بتوانند باعث کشتن انسان‌ها شوند.


( ۴۰ )

نظر شما :