وعده‌هاى مبهم وزير خارجه جديد آلمان به امريکا براى کمک به افغانستان

۱۹ آبان ۱۳۸۸ | ۲۱:۳۵ کد : ۶۲۳۰ آسیا و آفریقا
در حالى که وزير خارجه جديد آلمان توضيح روشنى به همتاى امريکايى‌اش براى چگونگى کمک به افغانستان نداد، حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان در پاسخ به فشارهای غرب برای مبارزه با فساد، آنها را عامل اصلی فساد در کشورش دانست.
وعده‌هاى مبهم وزير خارجه جديد آلمان به امريکا براى کمک به افغانستان

دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون وزير امور خارجه‌ ایالات متحده امريکا در نخستين ديدار خود از آلمان ضمن ديدار با همتاى جديد آلمانى‌اش به بحث و تبادل نظر در مورد پاره‌اى از مسائل پرداخت.

وی که به مناسبت بیستمین سالگرد سقوط دیورا برلین به آلمان سفر کرده است، در نخستین دیدارش با گوئيدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به افغانستان و دولت کابل گفت: «ما خواسته‌هاى جديد و بيشترى براى دولت افغانستان مطرح خواهيم کرد.»

وستروله که در این دیدار به زحمت به زبان انگلیسی سخن می‌گفت، با اشاره به مساله‌ افغانستان که يکى از موضوعات اساسى و مشترک بين آلمان و امريکاست، گفت: «ما آماده‌ايم تا نقش خود را براى آنکه افغانستان به توسعه‌اى پايدار و صلح آميز دست يابد، ايفا کنيم؛ اما ما در عين حال از دولت افغانستان نيز انتظار داريم که به وظايف خود عمل کند.»

علاوه بر اين وزراى امور خارجه‌ دو کشور متعهد به انجام تلاش‌هاى بيشتر براى موفقيت‌آميز بودن کنفرانس جوى ماه آتى کپنهاگ شدند.

در همین حال کلينتون از حمايت بيشتر مجامع بين‌المللى از افغانستان خبر داد و اظهار داشت: «انتظارات ما نيز از دولت جديد افغانستان افزايش يافته و اين دولت بايد با تلاش و شفافيت بيشترى براى خواست مردم اين کشور بکوشد.»

کلينتون همچنين در گفت‌وگو با وستروله، از حضور نيروهاى آلمانى در افغانستان تشکر کرد. در حال حاضر حدود 4200 سرباز آلمانى در افغانستان حضور دارند.

وستروله نيز در ارتباط با حضور نيروهاى آلمانى در افغانستان گفت: «ابتدا بايد استراتژى‌هاى مشترکى در قبال نيروها در افغانستان اتخاذ شود. بعد از آن اين مساله مطرح مى‌شود که اين استراتژى‌ها چگونه بايد عملى شوند.»

کلينتون در اين ديدار يکى از چالش‌هاى مهم بين‌المللى را تغييرات اقليمى مطرح کرد؛ بحثى که هر دو طرف داراى علايق و منافع مشترکى در اين زمينه هستند.

کلينتون در اين ارتباط نيز گفت: «ما مى‌خواهيم که در نشست کپنهاگ به نتايج چشم‌گيرى دست يابيم که بر اساس آن بتوان از جو حفاظت کرد. براى دست يافتن به اين هدف اروپا و امريکا بايد رابطه تنگاتنگى با يکديگر داشته باشند.»

کلینتون در این سفر همچنین ابراز اميدوارى کرد که دولت آلمان در اتخاذ استراتژى جديد در مورد افغانستان با آمريکا به گونه‌اى مشترک عمل کند. وی گفت: «افغانستان همچنان محل تهديد به شمار مى‌رود. امريکا و آلمان و ديگر کشورها بايد عليه افراطيونى که به ديگران آسيب مى‌رسانند، متحد عمل کنند. بايد از اين که افغانستان بار ديگر به پناهگاه تروريست‌ها تبديل شود، جلوگیری کرد. پناهگاهى که اين تروريستها مى‌توانند ازآنجا امريکا، آلمان و ديگر دوستان ما را در تمام جهان هدف حمله قرار دهند. اين که چگونه مى‌توان به اين هدف دست يافت، اکنون دولت امريکا مشغول بررسى آن است.»

وی همچنین تاکید کرد، ما اميدواريم که آلمان نيز در اين مورد با ما همکارى کند، چرا که اين مساله يکى از منافع امنيتى مشترک همه‌ ماست. مساله افغانستان در وهله نخست پيشرفت اجتماعى و اقتصادى نيست. اين پيشرفت‌ها را ما کمابيش در اين کشورداشته‌ايم و ما نيروهاى خود را براى اين هدف به اين کشور نفرستاده‌ايم، بلکه نيروهاى ما براى اين در افغانستان هستند که تهديدى از اين کشور ساير کشورها را تهديد مى‌کند. در طول مرزهاى مشترک اين کشور با پاکستان مرتبا حملات و اقدامات تروريستى روى مى‌دهد. افراطيون تلاش مى‌کنند که هر چه زودتر بار ديگر فرصتى يابند تا به سربازان آلمانى، امريکايى، بریتانیایی يا فرانسوى صدمه بزنند. از اين رو اميدوارم که تصميماتى که باراک اوباما اتخاذ مى‌کند، به اندازه‌اى مجاب کننده باشند که ما با يکديگر اين تصميمات را عملى کنيم. آلمان فقط نيرو به اين کشور اعزام نکرد، بلکه بايد تبعات و تلفاتى را که به دليل حضور در اين کشور متحمل شد نيز تحمل کند. آلمان حمايت‌هاى مالى و غيرنظامى بسيارى براى افغانستان انجام داد. اکنون نيز مسووليت بزرگ ما اين است که آموزش نيروهاى امنيتى افغانستان را سرعت ببخشيم. آلمان براى اين کار از تجارب کافى برخوردار است و امکان و فرصتهاى بسيارى زيادى وجود دارد که آلمان مى‌تواند اين هدف را عملى کند.

کرزای علیه غرب

از سوی دیگر کرزای در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پی بی اس امریکا غرب را عامل فساد در افغانستان دانست و در پاسخ به فشارهایی که به وی برای اعمال اصلاحات اساسی برای مبارزه با فساد وارد می‌شود، گفت: «ارزهای زیادی که وارد افغانستان شده‌اند، فساد عمده‌ای را با خود وارد این کشور کرده‌اند. این فسادی از نوع جدید است که با ورود پول‌های خارجی به افغانستان شکل گرفته است.»

وی در روند تشکیل دولت جدید خود اعلام کرد، در این دولت هیچ جایی برای همکاران فاسد وجود ندارد.

کرزای همچنین گفت: «فساد و رشوه‌خواری بیشتر در زمینه‌ سفارش‌های کاری و اجرا کردن پروژه‌ها به دلیل کمبود شفافیت و صراحت انجام می‌گیرد.»

وی از نام بردن مثال‌های دقیقی در این رابطه خودداری کرد.

کرزای سپس تاکید کرد، مبارزه بین‌المللی با فساد در افغانستان شروع شده است. ما هر جایی که فاسد از مقامات بلند دولتی دیده‌‌ایم، اقدام کرده‌ایم و آنها را به زندان فرستاده‌ایم».

وی در عین حا‌ل از غرب خواست که مسئولیت خود را در این رابطه بپذیرد. کرزای امیدوار است که شریک‌های بین‌المللی افغانستان، مشکلات خود را تشخیص دهند و در همراهی با دولت وی آنها را برطرف کنند.

این در حالی است که کرزای اتهامات احمد والی کرزای برادرش را در مورد دست داشتن در فساد مالی رد می‌کند. کرزای در این باره گفت: «از ایالات متحده و اروپا سند و مدرک برای این ادعایشان شدم اما آنها تا کنون به من پاسخی نداده‌اند.»

باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا و گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا کرزای را به جنگی مصمم علیه فساد و رشوه‌خواری فراخواندند. آنها کرزای را تهدید کردند که اگر نتواند در دوره‌ دوم ریاست جمهوری خود بر فساد غلبه کند، کشور افغانستان کمک‌های بین‌المللی خود را از دست خواهد داد.

 


نظر شما :