آسمان جهان در اختیارکشورهای حوزه خلیج فارس

۱۵ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۰:۴۰ کد : ۶۲۳ اخبار اصلی
بازار هوایی کشورهای حوزه خلیج فارس یکی ازپر رونق ترین بازارهای جهان است و سالانه حجم بالایی از مسافران با استفاده از این خطوط هوایی در شرق و غرب این کره خاکی پرواز می کنند.
آسمان جهان در اختیارکشورهای حوزه خلیج فارس

بازار هوایی کشورهای عربی یکی ازپر رونق ترین بازارهای جهان است  و سالانه حجم بالایی از مسافران با استفاده از این خطوط هوایی در شرق و غرب این کره خاکی پرواز می کنند. این حجم بالای سفر هوایی با خطوط عربی به خصوص امارات و قطر سبب شد گردش مالی آنها بسیار بالا باشد و سهم زیادی در اقتصاد کشور خود ایفا کنند.

 

 این  وضعیت برای صنعت هوایی امارات پر رنگ تر است زیرا اخباری مبنی بر تخصیص بیشتر از 20 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور امارات به درآمد حاصل از  صنعت هوایی آن به گوش می رسد که رقم قابل توجهی است .به نظر می رسد درآمد صنعت هوایی در اقتصاد کشور امارات تاثیر بسزایی  دارد و این مساله به دلیل ایجاد تنوع در اقتصاد و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت و درامد نفتی صورت گرفت.

 

 امروزه امارات سهم کلانی از درآمد خود را از صنعت هوایی، توریسم ،سرمایه گذاری خارجی و صنعت عمران تامین می کند و در صدد کمتر کردن نقش نفت در اقتصاخود است.

البته این وضعتی است که نه تنها امارات بلکه دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز به دنبال دستیابی به آن هستند و هریک برای جایگزین کردن نفت یک بخش اقتصاد را بر می گزینندکه آن بخش با توجه به پتانسیل هایشان انتخاب می شود.

 

قدرتمندترین خط هوایی این کشور خط هوایی امارات است که به تنهایی درآمد کلانی برای اقتصاد امارات به همراه می آورد . به علاوه عملکرد بالای این خط هوایی و قرار گرفتن آن در فهرست خطوط هوایی 5 ستاره سبب شد تا هر روز بر شمار مسافران افزوده شود و همین امر موجب رشد تقاضا برای توسعه خطوط هوایی آن گردید.

 

این خط هوایی در سال 1985 میلادی توسط دولت امارات راه اندازی شد و امروزبا داشتن پروازهایی به 92 شهر واقع در 59 کشور جهان بزرگترین خط هوایی خاورمیانه است.

 

شرکت مادر این خط هوایی گروه امارات است و افراد کلیدی آن شیخ احمدبن سعید ال مکتوم (مدیرعامل) مایوریس فلاناگان (مدیر اجرایی و نماینده گروه امارات) و تیم کلارک (نماینده خط هوایی امارات) هستند.

 

 اتحادیه بین المللی صنعت هوایی در سال 2006 میلادی امارات را در زمره ده شرکت هوایی برتر از نظر شمار مسافران هوایی قرار داد. این شرکت هر ساله سودآوری کلانی دارد و آمارها از رشد بیشتر از 20 درصد سودآوری آن در هر سال حکایت می کند.

 

در سال مالی گذشته که در 31 مارس 2006 به پایان رسید سود خالص این شرکت هوایی 762 میلیون دلار و درآمد آن بیشتر از 5/5 میلیارددلار بوده است.

 

این خط هوایی در مجموع 100 هواپیما داردو 87 هواپیما نیز سفارش داده است که تا چند سال آینده به این خطوط هوایی اضافه می شود.

48 هواپیمای فعال در خط هوایی امارات ایرباس و مابقی بویینگ هستند. البته بیشترین شمار هواپیماها سفارشی را ایرباس تشکیل می دهد.امارات به بیشتر کشورهای جهان پرواز دارد و در زمره فعالترین خطوط هوایی محسوب می شود.

 

خط هوایی امارات سالانه بیشتر از 15 میلیون نفر و یک میلیون تن بار را جابجا می کند. امارات متحده عربی علاوه براین خط هوایی 3 خط فعال دیگر هم دارد و قرار بر این است از اکتبر سال جاری یک خط هوایی دیگر نیز در این کشور راه اندازی شود.

 

خط هوایی دیگر امارات الاتحاد که بیشتر در فرودگاه ابوظبی پرواز می کند و 21 هواپیمای ایرباس و 6 بوینگ دارد. این خط هوایی در جولای سال 2003 میلادی  تاسیس شد و هم اکنون تنها 4 سال از آغاز کارش می گذرد. این خط هوایی در نوامبر2003 اولین پرواز خود را داشت.

 

ایرعربیا خط هوایی ملی کشور امارات است که دفتر اصلی آن در شارجه است.این خط هوایی کم هزینه ترین خط هوایی جهان شناخته شده است و در سال مالی گذشته درآمدی معادل 203 میلیون دلار و سود خالصی برابر با 5/27 میلیون دلار بدست آورد.

این خط در سال 2006 میلادی بیشتر از 2/1 میلیون نفر را جابجا کرد.تمام پروازهای این خط هوایی به کشورهای افریقا، آسیا و خاورمیانه است. بیشترین شمار پروازها به هند و چین می باشد.

 

 ایر عربیا در روز سوم فوریه سال 2003 میلادی توسط شیخ سلطان بن محمد الغسیمی  امیر شارجه و عضو کنسول ارشد امارات تاسیس شد و تنها 9 هواپیمای ایرباس دارد.

 

گلف ایر نیز خط هوایی ملی کشورهای امارات متحده عربی، بحرین و عمان است که در سال 1950 میلادی به منظور ارایه خدمات هوایی به کشورهای حوزه خلیج فارس راه اندازی شد.

 

این خط هوایی به 45 شهر جهان پرواز دارد که برای ارایه خدمات در این بخش از 34 هواپیما استفاده می کند . به استثنای سه هواپیما (بویینگ)ما بقی هواپیما های این خط هوایی ایرباس هستند.

 

عمان ایر خط هوایی کشورعمان است که در سال 1981 میلادی تاسیس شد و توسط زیاد الحرمی اداره می شود.8/33 درصد از این خط هوایی که در مجموع 15 هواپیما دارد به دولت عمان،3/43 درصد ان به سهامداران خصوصی و99/22 درصد آن به شرکتهای عمانی تعلق دارد. این خط هوایی 3 هواپیمای ایرباس و 8 بویینگ دارد. 4 هواپیمای این خط هوایی هواپیمای ATR است.

 

این خط هوایی در سال 2006 میلادی91/85 میلیون ریال عمان بود که 89/2 میلیون ریال ان را سود خالص این خط هوا تشکیل می داد.این شرکت در سال گذشته 22/1 میلیون نفر را جابجا کرد.

خط هوایی قطر در سال 1993 میلادی راه اندازی شد و دفتر اصلی آن دوحه پایتخت قطر است. این خط هوایی توسط خانواده سلطنتی این کشور راه اندازی شد و هم اکنون به 16 شهر جهان از قبیل فرانکفورت، لندین، میلان، بانکوک و سنگاپور پرواز دارد.این خط هوایی به تازگی برای عربستان،سوریه و پاکستان پروازهایی قرارداده است.

 

خط هوایی قطر  که در تلاش برای بالا بردن قدرت رقابت خودبا صنعت هوایی امارات است هم اکنون 57 هواپیما دارد و 146 هواپیما نیز سفارش داده است که به مجموع هواپیماهای این خط اضافه خواهد شد. تمامی هواپیماهای فعال در این خط ایر باس هستند و به تازگی50 هواپیمای بویینگ توسط این خط هوایی به شرکت تولید کننده آن سفارش داده شده است.

 

این خط هوایی درزمره خطوط هوایی 5 ستاره است و سالانه بیشتر از 7 میلیون نفر را جابجا می کند انتظار می رود تا انتهای سال جاری میلادی بیشتر از 8 میلیون نفر با این خط هوایی جابجا شوند.

این خط هوای به اغلب کشورهای آسیایی و مراکز بزرگ تجاری اروپا  پرواز دارد .و به تازگی دو پرواز مستقیم به واشنگتن و نیویورک ویک پرواز مستقیم به ژنو را راه اندازی کرده است.

در انتها باید به خط هوای عربستان سعودی اشاره کرد که در سال 1945 میلادی تاسیس شد و قدیمی ترین خط هوایی در کشورهای عضو شورای همکاری  خلیج محسوب می شود. دفتر این خط هوایی در جده و مالک آن خانواده سلطنتی عربستان است.خط هوایی عربستان تقریبا به تمامی کشورهای قارهه اروپا، افریقا، اسیا و امریکا پرواز دارد.

 

این خط هوایی 105 هواپیما دارد که 16 فروند از آنها ایرباس ، 46 فروند از آنها بویینگ ، 15 فروند  Embraer 170LRو29 فروند از انها مک دانل داگلاس 30-90 است.

 

 این خط هوایی  قصد اضافه کردن هیچ هواپیمایی به هواپیماها ی موجود را ندارد.این خط هوایی به بیشتر از 70 شهر از جهان پرواز دارد و در سال مالی گذشته حدود 8/3 میلیارد دلار درآمد بدست آورد. در این سال 133 میلیون سود خالص صنعت هوایی مذکور بود.


نظر شما :