سرمایه داری مرده است

۰۹ آذر ۱۳۸۸ | ۱۵:۲۲ کد : ۶۲۲۴ اخبار اصلی
تحلیل‌گران می‌گویند که ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری در ماه خرداد با کاهش مشروعیت مواجه شده است و ...
سرمایه داری مرده است

دیپلماسی ایرانی: محمود احمدی‌نژاد، روز دوشنبه در اجلاس عالى کميته دائمى همکارى اقتصادى و بازرگانى سازمان کنفرانس اسلامى در ترکیه اعلام کرد که پس از شکست سرمایه‌داری فضای جدیدی آغاز شده است.

تحلیل‌گران می‌گویند که ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری در ماه خرداد با کاهش مشروعیت مواجه شده است و در حال حاضر تلاش می‌کند تا آنچه را که از دست داده است را در فضای دیپلماتیک به دست آورد.

انوش احتشامی، استاد دانشگاه روابط بین‌الملل دانشگاه دورهام بریتانیا، می‌گوید: آنها با بحران‌های جدی روبه‌رو هستند، هم از بعد اعتماد و هم از بعد حضور. من فکر می‌کنم که کشور ترکیه راه بسیار همواری را در اختیار آنها قرار داده است، این فضا در میان کشورهای عربی است که احمدی‌نژاد میان آنها چندان جایگاه خوبی ندارد.

احمدی‌نژاد جزو معدود روسای جمهوری است که در این اجلاس حضور پیدا کرده است. او به استانبول آمده است تا ملاقات اخیر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را که احمدی‌نژاد را دوست خود خطاب کرده بود را پاسخ دهد.

ایران از طرف غربی‌ها تحت فشار است تا قرارداد انتقال اورانیوم را که از طرف سازمان ملل پیشنهاد شده است را بپذیرد. این درحالی است که تهران نشانه‌های درهمی را در این ارتباط ارسال کرده است.

از همه مهم‌تر برای احمدی‌نژاد در سفر ترکیه این بود تا نشان دهد ایران به عنوان یک رهبر منطقه‌ای مصمم است یک فضای جدید جهانی ایجاد کند و قدرت‌های غربی را از تاج و تختشان بیرون بکشد.

احمدی‌نژاد اعلام کرد که ما باید برنامه‌هایی بر پایه متفکران اقتصادی جهان اسلام پایه ریزی کنیم. در چنین حالتی می‌توانیم مردم را به سوی خوشحالی، امنیت، عدالت و صداقت پیش ببریم. تغییر یکی از الزامات است.

پروفسور احتشامی، سفر محمود احمدی‌نژاد را اینگونه تفسیر می‌کند که این اقدام یک گام بسیار مهم برای مقابله با مخالفان در کشور است. پنج ماه پس از انتخابات ایران اعتراض‌های پراکنده نشان می‌دهد که سرکوب‌های شدید دولتی موفق نبوده است.

آقای احتشامی می‌گوید: احمدی‌نژاد مشکلات فراوانی در کشور دارد. حتی اگر بتواند مشروعیت خود را به دست آورد، مشکل است که بتواند سایر مشکلات را حل کند. چراکه در هر جامعه‌ای همواره مساله مشروعیت یکی از سوالاتی است که تظاهرکنندگان همواره خواهند پرسید و سیار جهان اجازه ندارند مشکلات آنها را فراموش کنند.

سوالات مشابهی هم در داخل و هم در خارج از ایران در ارتباط با سیاست‌های احمدی‌نژاد وجود دارد. مقامات غربی، نمی‌دانند که ایران در مساله انتقال اورانیوم به کشور ثالث برای تبدیل آن به اورانیوم با غنای بیشتر که مورد نیاز رآکتور تهران است در چه موقعیتی قرار دارد.

ابتدا دولت با پیشنهاد انتقال اورانیوم به خارج از کشور موافقت کرد. این توافق اولیه در ملاقات با پنج عوض دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان انجام شد. پس از آن مقامات ایرانی گفتند که این قرارداد باید تغییر کند. یک هفته پس از آن یکی از نمایندگان تندروی مجلس ایران اعلام کرد که هیچ قراردادی در این زمینه انجام نخواهد شد. این درحالی بود که سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران اعلام کرد که این مذاکرات می‌تواند ادامه دار باشد.

در همین راستا مهدی کروبی، یکی از اصلی‌ترین مخالفان احمدی‌نژاد که کاندیدای ریاست جمهوری بود و خواهان سیاست خارجی مدرن‌تری نسبت به قبل نیز بود ناسازگاری خود را با انتقال اورانیوم اعلام کرد.

آقای کروبی در وب سایت خود نوشت که دولت به تازگی در تلاش است تا سیاست‌های خود را با ارسال پیام‌های تبریک و نامه‌های بدون پاسخ تغییر دهد.

او همچنین احمدی‌نژاد را به دلیل ملاقات با بسیاری از دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران امریکایی در ماه سپتامبر و در سفرش به نیویورک مورد انتقاد قرار داد.

کروبی اعلام کرد که اگر تنها یک دهم از این ملاقات‌ها در دوران دولت قبلی اتفاق می‌افتاد، افراطیون به خیابان‌ها می‌ریختند و علیه دولت تظاهرات می‌کردند.

منبع: Christian Science Monitor


نظر شما :