ما شعار تغییر را پذیرفته‌ایم

۰۲ آذر ۱۳۸۸ | ۱۹:۲۴ کد : ۶۱۹۶ گفتگو
متن کامل گفت‌وگوى شبکه خبری ان تی وی ترکیه با محمود احمدی‌نژاد
ما شعار تغییر را پذیرفته‌ایم

 محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، شب گذشته در کاخ ریاست جمهوری در تهران به سوالات مته چوبوکچو، مدیر خبر شبکه ان تی.وی ترکیه و هالوک کوچ، از شبکه دولتی T.R.T پاسخ داد.

-          فعالیت‌های هسته‌ای شما در کدام نقطه است؟ غرب در ارتباط با این مساله مشکل دارد. شرایط شما چگونه است؟
مساله هسته‌ای ایران از ابتدا یک مساله حقوقی نبود. این مساله به یک مساله سیاسی تبدیل شد. ایران با دانش و دانشمندان خود توانست به غنی‌سازی اورانیوم دست پیدا کند. با توجه به قوانین آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای تمام کشورها می‌توانند به چنین دانشی دست پیدا کنند و ما هم چنین کردیم.

اما از آنجا که مساله سیاسی شده است، 30 سال است که با دلایل مختلف دشمنی می‌کنند. ما یک حق قانونی داریم. و ما هم چنین کردیم. بر ما فشار آوردند، تحریم‌مان کردند. تحریم‌های سنگینی را هم بر ما تحمیل کردند. تهدید کردند که حمله می‌کنند، یک جنگ روانی سخت را آغاز کردند، تبلیغات جنگ راه انداختند. اما دولت و مردم ایران مقاومت کرد. از حق خودش دفاع کرد و این حرکات آنها نتیجه نداد.

اکنون باید سیستم‌های خود را تغییر دهند. ما از ابتدا آنها را به همکاری در زمینه‌های حقوقی، منطقی و گفت‌وگو دعوت کردیم. از نظر ما مساله هسته‌ای ایران تمام شده است. در چارچوب آژانس به تمام سوالات پاسخ داده‌ایم و آژانس صحت گفته‌های ما را نیز تایید کرد.

اکنون ما در دوره‌ای زندگی که به جای آنکه دولت‌ها به ملت فشار بیاورند، همکاری را ترجیح می‌دهند. ما هم همواره تمایل خود به همکاری را اعلام کرده‌ایم و پیشنهادهایمان را اعلام کرده‌ایم. یک بسته پیشنهادی ارائه دادیم و در آن مهمترین مسائل بین‌المللی را مطرح کردیم.

اقتصاد جهانی، امنیت، روابط بین‌الملل و خلع سلاح بین‌المللی را در این بسته ارائه کردیم. ما برای گفت‌وگو و همکاری در این زمینه‌ها آماده هستیم.

مساله هسته‌ای ایران مساله قابل مذاکره‌ای نیست. تنها در چارچوب آژانس در این ارتباط صحبت خواهیم کرد. در آخر اینکه ما برای تهیه دارو اعلام کردیم که می‌خواهیم اورانیوم بخریم. آژانس هم اعلام کرد که برخی از کشورها آمادگی فروش دارند. ما هم برای این مساله گفت‌وگو می‌کنیم.

ما می‌توانیم اورانیوم مورد نیاز خود را تهیه کنیم اما باید خط تولیدمان را کمی تغییر دهیم و این مساله زمان‌بر خواهد بود. ترجیح می‌دهیم که این اورانیوم را بخریم. از همین رو مساله هسته‌ای ایران را به جز آژانس با هیچ جای دیگری مطرح نمی‌کنیم. تنها برای همکاری بین‌المللی چند پیشنهاد داریم.

-     در ارتباط با این پیشنهادات چند سر نخ به ما می‌دهید؟ غرب در ارتباط با سلاح هسته‌ای همواره تردید دارد. این مساله را شما چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آنها شما را با چشم دیگری می‌بینند یا شما نمی‌توانید خودتان را به درستی توضیح دهید؟
ملت‌های جهان ما را به خوبی درک می‌کنند. تظاهرات کردند و اعلام کردند که ملت از ایران حمایت می‌کند. بسیاری از کشورهای جهان هم به ما رای مثبت دادند. چند کشور غربی مخالفت را ما با تمام جهان برابر نمی‌دانیم. آنها هم به این نتیجه رسیدند که افکارشان را تغییر دادند.

آنها از بمب اتم نمی‌ترسند. آنها در انبارهای خود بمب‌های نسل چهارم و پنجم را نگهداری می‌کنند و از بمب نمی‌ترسند. آنها از پیشرفت تکنولوژیک کشورهایی مانند ترکیه می‌ترسند. آنها می‌خواهند که جهان دو طبقه باشد. در یک طبقه قدرتمندان و در طبقه دیگر دولت‌های دیگر. که همواره هم به قدرتمندان محتاج باشند. با پیشرفت ما آنها از کنترل خارج می‌شوند. آنها به جز همکاری هیچ چاره دیگری ندارند.

ایران می‌تواند اورانیوم غنی کند و این تنها برای مقاصد صلح‌آمیز خواهد بود. آژانس هم این مساله را تایید کرده است. ما با بمب اتم مخالفیم؛ چرا که با انسانیت در تضاد است. در واقع امروز کسی از بمب اتم استفاده نمی‌کند. رژیم صهیونیستی دارای بمب اتم است و هم‌پیمانانش به این مساله هیچ اعتراضی ندارند و او را کنترل نمی‌کنند. سوال اینجاست که آیا بمب اتم رژیم صهیونیستی آنها را در جنگ غزه پیروز کرد؟ بمب اتم ناتو و امریکا به آنها در افغنستان یاری رساند؟ بمب اتم چه فایده‌ای دارد؟ به جز دردسر هیچ سود دیگری ندارد و پول مردم را بیهوده هزینه می‌کند.

بمب اتم باقی مانده از دوره گذشته است. دولت‌ها و ملت‌ها دیگر بیدار شده‌اند. امروز دوران فکر و فرهنگ است. کشورهایی که به منطق و فرهنگ دست پیدا کنند پیشرفت خواهند کرد. در دنیا هر کسی که بخواهد حرف زور بزند عقب خواهد ماند.

-     ترکیه و ایران بیش از هر زمان دیگری امروز به یکدیگر نزدیک هستند. پس از سفر آقای اردوغان به ایران هم این مساله بیشتر از گذشته نمود پیدا کرد و همه چشم‌ها به این مساله خیره شد. به نظر شما چرا غرب از این مساله نگران می‌شود. از طرف دیگر، آقای اردوغان اواسط ماه نوامبر به واشنگتن سفر می‌کند. آیا به واسطه آقای اردوغان پیامی برای اوباما فرستادید؟
دقت کنید و شاهد خواهید بود که دنیا در دوران تغییر است و شرایط دنیا تغییر خواهد کرد. تمام دولت‌ها این مساله را به روشنی اعلام می‌کنند. آنچه مشاهده می‌شود این است که یک دوران تاریخی به پایان خود نزدیک می‌شود و یک دوره جدید آغاز می‌شود. این دوره رو به پایان، دوره‌ای بود که چند دولت به تمام دنیا دستور می‌داد. اقتصاد دنیا در دستان چند دولت بزرگ بود. اما فرهنگ ملت‌ها همه را بیدار کرد. و سعی کردند تا هر چیزی را که در این مسیر قرار دارد از مسیر خارج کنند. در نتیجه این دوره جنگ بزرگی آغاز شد. در دنیا در حال حاضر یک میلیارد نفر گرسنه وجود دارد. میان کشورهای ثروتمند و سایر کشورها فاصله بسیاری وجود دارد. سیاست و همکاری‌های بین‌المللی واژه‌های دروغینی هستند و جای آنها را خیانت و اهانت گرفته است. مساله مسلح شدن نیز به این جنگ اضافه شد. به ملت‌ها توهین کردند. دیگر این دوره مغلوب شد و به پایان رسید. از نظر اقتصادی، تئوری و سیستماتیک مغلوب شد.

نمی‌توانند دنیا را کنترل کنند، نمی‌توانند امنیت را برقرار کنند، تمام کشورهای قدرتمند جهان رو به ضعف نهاده‌اند. هیچ کس قابلیت استیلا بر جهان را ندارد. اکنون شرایط و دوران جدیدی آغاز شده است. دوران انسانیت، فرهنگ و ادب آغاز شده است. خیلی طبیعی است که، دولت‌هایی که مدنیت و فرهنگ دارند در این دوران رشد خواهند کرد. ایران و ترکیه در میان این دولت‌ها جای دارند.

خیلی روشن است که ملت‌های ایران و ترکیه پیام‌هایی روشن و شفاف در راستای انسانیت می‌دهند. روابط هر دو کشور با جهان د رحال توسعه است. ما خواهان گسترش روابط ترکیه با کشورهای شرقی هستیم. این به معنای قطع رابطه ترکیه با کشورهای غربی نیست.

امروز شرایط به گونه‌ای است که می‌توانیم با آزادی با تمام دولت‌ها رابطه برقرار کنیم. اتحادیه اروپا باید از ترکیه خواهش کند که به عضویت آنها درآید.

مسلم است که اگر دولت و ملت ترکیه به اتحادیه اروپا بپیوندند، اعتبار این اتحادیه افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی آنها باید از ترکیه خواهش کنند که به این اتحادیه بپیوندد و باید به ترک‌ها امتیاز بدهند. چراکه یک دولت بزرگ، با یک تاریخ غنی و با فرهنگ به آنها می‌پیوندد. ما می‌بینیم که دولت ترکیه به شکل کاملا موفقی با دنیا ارتباط برقرار کرده است. پیشرفت ترکیه و قدرت گرفتن این کشور به نفع همه خواهد بود. ما به این مساله کمک می‌کنیم و با هم حرکت می‌کنیم. ما باورمان این است که مردم ترکیه هم همین مسائل را در ارتباط با ما می‌اندیشند.

در چنین شرایطی، در آغاز دوره جدید ایران و ترکیه سهم بسزایی دارند. هر دوی این کشورها برای جهان حرف دارند، برای مشکلات جهان راه حل دارند. روابط هر دو کشور و سطح همکاری‌های دوجانبه به سرعت رو به افزایش است. ما ادامه این روند و توسعه آن را خواهانیم.

ایران و ترکیه و چند کشور دیگر، با کمک به یکدیگر می‌توانند خودشان را اداره کنند. کشورهای دیگر هم می‌توانند کمک کنند. به عنوان نمونه ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، مصر، نیجریه، اندونزی و مالزی روی هم 90 میلیون جمعیت دارند که یک اقتصاد بزرگ هم دارند. دارای علم و تکنولوژی هستند. اگر این کشورها با یکدیگر متحد شوند می‌توانند یک بازار اقتصادی تشکیل دهند و موفق شوند.

این کشورها می‌توانند نیازهای تکنولوژیک، علم و اقتصاد یکدیگر را برطرف کنند. این برای همه یک فرصت است. بین ایران و ترکیه و سایر کشورها این ظرفیت وجود دارد. سال‌های کشورهای غربی این مساله را تبلیغ کردند و رفاه اجتماعی همواره از آن آنها بود. این درحالی است که سعادت و توسعه راه‌های زیادی دارد. هر ملت هر زمان که اراده کند قدرتمند است. هر کس که بخواهد روی پای خود بایستند قدرتمند است. ما فکر می‌کنیم که این حق ترکیه است که برای آینده خودش تصمیم بگیرد. ما از همکاری‌ها و روابط عمیق با ترکیه استقبال می‌کنیم.

از نظر ما رژیم صهیونیستی یک رژیم غیر قانونی و نامشروع است. آنها نمی‌خواهند که روابط ترکیه و ایران توسعه پیدا کند. از این مساله ناراحت می‌شوند. آنها می‌خواهند که به مسائل داخلی تمام کشورها مداخله کنند و سایرین هم ساکت بمانند.

مسلم است که دولت‌ها و ملت‌های قدرتمند در مقابل این مساله سکوت نخواهند کرد. آنها حتی اعتراض به کشتارهای غزه را نیز نمی‌پذیرند. بگذارید عصبانی بشوند و از این عصبانیت بمیرند؛ مهم نیست. دوران آنها به پایان رسیده است. دوران دولتی که مشروعیت ندارد به پایان رسیده است. ما به طرفداران آن رژیم هم می‌گوییم؛ که اگر به حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهند، برای خودشان و کشورهای منطقه‌شان خوب نخواهد شد.

امکان آشتی میان دولت‌های منطقه با این رژیم وجود ندارد. مردم ترکیه هم این واقعیت را با صدای بلند فریاد می‌زنند. تمام ملت‌های منطقه این مساله را فریاد می‌زنند. به نظر من اکنون زمان تفکر کشورهای غربی است. 60 سال از این رژیم حمایت کردند و نتیجه این شد. ما امیدواریم که دیگر طرف ملت‌های خود را بگیرند، طرف مردم خود و عدالت. اینجا نقشه‌ای کشیده‌اند. این نقشه را برچینند و تمام مردم منطقه را نجات دهند. همان طور که دیکته کرده‌اند همان طور هم برچینند. ما راه‌کارش را هم اعلام کردیم؛ یک انتخابات آزاد برگزار کنند. مردم فلسطین انتخاب کنند و هرآنچه را که آنها انتخاب کردند همه بپذیرند. بدین وسیله مشکل حل خواهد شد. نه به سلاح و نه به دعوا احتیاجی نیست. به حق مردم فلسطین احترام بگذارند.

-          سیاست‌های باراک اوباما را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دنیا اکنون در مرحله دیگری است. ما محتاج تغییریم و فکر می‌کنیم که مردم امریکا هم مانند سایر مردم دنیا این ضرورت را احساس کرده‌ است. بنابراین شعار تغییر در امریکا رای آورد.

در پیامی که برای آقای اوباما ارسال کردم، به مسائلی که باید برای تغییر مورد توجه قرار دهد اشاره کردم. نباید انسان‌ها را به دو دسته درجه اول و درجه دوم تقسیم کرد. تمام انسان‌ها و ملت‌ها قابل احترامند. خلاف این دیدگاه باید تغییر کند.

شورای امنیت سازمان ملل بی عدالت است. چرا باید 5 کشور حق وتو داشته باشند. این با کدام منطق جور است. این باید تغییر کند و تا زمانی که تغییر نکند دنیا اصلاح نخواهد شد. تمام ملت‌ها باید بتوانند مشکلات و دردهایشان را از طریق شورای امنیت سازمان ملل حل کنند. ما شاهد بودیم که از این تریبون به عنوان تهدیدی برای برنامه هسته‌ای ایران استفاده کردند.

چارچوب‌های اقتصادی جهان باید تغییر کند. بانک جهانی باید تغییر کند. اینها سال‌ها به اقتصادی کاپیتالیسم خدمت کردند و در خدمت تنها چند کشور خاص بودند.

آیا هیچ کدام از اینها تغییر کرده است؟ کار سختی است می‌دانم اما باید از جایی آغاز کرد. زمان با سرعت می‌گذرد. ما شعار تغییر را پذیرفتیم و اعلام کردیم که آماده همکاری هستیم. نمی‌گویم که هیچ تغییری به وجود نیامد اما هنوز زندان‌های گوانتانامو جمع نشده است. چطور می‌توان امیدوار بود. می‌خواهیم امیدوار باشیم اما متاسفانه شرایط برعکس است.

آقای اوباما هنوز تصمیم نگرفته است. یا باید طرف ملت‌ها باشد یا در کنار صهیونیست‌ها. در امریکا یک گروه صهیونیست وجود دارد. آنها حکام اقتصاد و رسانه‌های امریکا هستند. آقای اوباما باید انتخاب کند. نمی‌تواند هر دو را با هم داشته باشد. اگر بخواهد به سمت ملت‌ها برود باید به صهیونیست‌ها نه بگوید. این تصمیم‌های سختی است و تصمیمات سخت همواره تاریخ را تغییر می‌دهند.

ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که تغییرات اساسی بدهیم. ما می‌خواهیم که روابط بین ملت‌ها روابط برادری، دوستی و عدالت باشد. ظلم، دشمنی، جنگ، تجاوز از میان برداشته شود. اشغال کردن از میان برداشته شود. دوران تحریم ملت‌ها به پایان برسد. همه باید با هم دوست باشند و همدیگر را دوست داشته باشند. ما اعلام کردیم که آماده‌ایم جهان را به سوی صلح هدایت کنیم. هر کسی باید در این راه تلاش کند و به ما کمک کند.


نظر شما :