به‌رغم تلاش‌های امریکا، اسرائیل در منطقه منزوی‌تر شده است

۱۴ آبان ۱۳۸۸ | ۱۳:۲۹ کد : ۶۱۸۸ اخبار اصلی
مصر اعلام کرد که در صورت حضور وزير امور خارجه اسرائيل در کنفرانس کشورهای عضو اتحاديه مديترانه که قرار بود ماه جارى ميلادى برگزار شود، در آن شرکت نخواهد کرد. در نتيجه اين موضع‌گيرى مصر کنفرانس مذکور به تعويق افتاد.
به‌رغم تلاش‌های امریکا، اسرائیل در منطقه منزوی‌تر شده است

دیپلماسی ایرانی: اگرچه باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا اميدوار است که بازيگران در خاورميانه به ايجاد صلح پايدار ميان اسرائيل و فلسطينيان کمک کنند، اما يک سرى مشاجرات ديپلماتيک ميان اسرائيل و ساير کشورهای‌ در منطقه موجب تيرگى روابط و کاهش تمايل براى همکارى با اسرائيل شده است.

خبرگزارى شينهوا در گزارشى تحلیلی با عنوان "روابط اسرائيل با بازيگران اصلى در منطقه وخيم‌تر مى‌شود"، می‌نویسد، تنها در چند هفته اخير روابط ميان اسرائيل در يک سو و مصر و ترکيه در سوى ديگر تيره‌تر شد. مصر اعلام کرد که در صورت حضور وزير امور خارجه اسرائيل در کنفرانس کشورهای عضو اتحاديه مديترانه که قرار بود ماه جارى ميلادى برگزار شود، در آن شرکت نخواهد کرد. در نتيجه اين موضع‌گيرى مصر کنفرانس مذکور به تعويق افتاد.

این در حالی است که مصر در گذشته‌ای نه چندان دور نزدیک‌ترین روابط را در میان کشورهای خاورمیانه با اسرائیل داشت و یکی از معدود کشورهای عربی است که به طور رسمی در تلاویو سفارتخانه دارد و میزبان سفارت اسرائیل در پایتخت خود است. 

در همين حال رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در مصاحبه با روزنامه گاردين به انتقاد از اسرائیل پرداخت و اظهار داشت، آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه اسرائيل اعلام کرده که اسرائيل قصد داشته به نوار غزه حمله اتمى کند.

قبل از آن نيز آنکارا با حضور تلاويو در مانور مشترک ناتو در حريم هوايى ترکيه مخالفت کرده بود.

اکثر اين موضع‌گيرى‌هاى منفى عليه اسرائيل به حمله 22 روزه به نوار غزه که از سوى مجامع بين‌المللى مورد محکوميت شديد قرار گرفت باز مى‌گردد. هر دو کشور مصر و ترکيه اعلام کرده‌اند که گزارش اخير ريچارد گلدستون رئيس کميسيون حقيقت ياب سازمان ملل در مورد جنگ غزه صحيح و مورد تاييد است.

ليبرمن پيش از به دست گيرى سمت وزارت امور خارجه اسرائيل، يک بار در اعتراض به حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر گفته بود، اگر حتی مبارک رئيس جمهور مصری از این وضعیت ]رفتار اسرائیل با فلسطینیان[ ناراضی است مى‌تواند به جهنم برود.

گرچه ليبرمن در قاهره شخصيتى منفور است اما وزارت امور خارجه اسرائيل به همکارى عادى خود با مصر ادامه مى‌دهد.

سخنگوى وزارت امور خارجه اسرائيل در خصوص این روابط کمی‌گوید: «ميان مصر و اسرائيل منافع مشترک بسيارى وجود دارد؛ اما برسر چگونگى دستيابى به آنها اختلاف نظر وجود دارد.»

با این حال هر گاه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به مصر سفر کرده دست خالی برگشته و هر وقت هم قصد داشته وزیر امور خارجه‌اش را با خود همراه کند با مخالفت شدید و ترش‌رویی مصری‌ها مواجه شده است.

تيره شدن روابط اسرائيل با ترکيه منجر به از دست دادن بسيارى از امتيازات براى تلاويو مى‌شود. ترکيه نقشى تعيين کننده در تلاش‌هاى صلح منطقه‌اى به ويژه ميان سوريه و اسرائيل ایفا می‌کند.

از طرف ديگر اين کشور داراى موقعيت استراتژيک و اقتصادى مهمى براى اسرائيل است. در حوزه اقتصادى نيز ترکيه يکى از مقاصد پررفت و آمد براى توريست‌هاى اسرائيلى است و از لحاظ استراتژيک، دو طرف در حوزه دفاعى در بسيارى از مانور‌هاى مشترک نظامى به همراه امريکا شرکت کرده‌اند، به همين خاطر اسرائيل تلاش‌هاى گسترده رسانه‌اى به راه انداخته تا آسيب‌هاى وارد شده به روابط دو طرف را بهبود بخشد.

زکى شالوم از موسسه تحقيقاتى بن - گوريون وابسته به دانشگاه نگو در اسرائيل‌ معتقد است که تيرگى روابط تلاویو با هر دو کشور (مصر و ترکيه) به خاطر مسائل سياسى داخلى آنها است. شالوم معتقد است، در پشت صحنه روابط مصر و اسرائيل، روابط مطلوبی برقرار است (زمانى که اين روابط در تعامل با سازمان‌هاى بنيادگرا و افراطی مطرح مى‌شود.) در ساير حوزه‌ها شما مى‌توانيد شاهد آن باشيد که چگونه مصر در سازمان‌هاى بين‌المللى به اسرائيل حمله مى‌کند، اين تضاد بخشى از قوانين بازى است. شالوم در مورد روابط با ترکيه نيز مى‌گويد: «شکاف ميان ارتش سکولار ترکيه و حزب حاکم اين کشور، بدين معناست که اسرائيل يک بازى خوب در نبرد ميان اين دو جناح داخلى ترکيه داشته است.»

شينهوا در پايان نتیجه می‌گیرد که به هر حال هم اکنون تيتر روزنامه‌ها حاکى از آن است که اسرائيل در خاورميانه منزوى شده است. خاورميانه‌اى که بسيار روشن‌تر و واضح‌تر از گذشته مخالفت خود را با سياست‌هاى آن به ويژه در خصوص روند صلح با فلسطينيان نشان مى‌دهد.


نظر شما :