فصل تازه‌اى از مناسبت ترکيه با کردستان عراق

۱۱ آبان ۱۳۸۸ | ۰۲:۳۲ کد : ۶۱۵۳ اخبار اصلی
برای اولین بار یک وزیر امور خارجه ترکیه به ‌طور رسمی به کردستان عراق سفر کرد. سفری که در نوع خود بی‌نظیر بود و حکایت از دور تازه‌ای از سیاست‌های ترکیه در روابطش با کردها داشت.
فصل تازه‌اى از مناسبت ترکيه با کردستان عراق

دیپلماسی ایرانی: برای اولین بار یک وزیر امور خارجه ترکیه به ‌طور رسمی به کردستان عراق سفر کرد. سفری که در نوع خود بی‌نظیر بود و حکایت از دور تازه‌ای از سیاست‌های ترکیه در روابطش با کشورهای مختلف خاورمیانه داشت. احمد داوود اوغلو که از او به عنوان معمار دولت عثمانی نوین یاد می‌کنند، با همین هدف دیپلماسی تازه‌ای را این بار در کردستان عراق رقم زد تا دامنه روابط ترکیه – عراق فراتر از اختلاف‌های گذشته شود.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق روز جمعه ۳۰ اکتبر میزبان احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه بود. وی در این دیدار گفت: «می‌خواهم مراتب تشکر خود را به نخست‌وزیر ترکیه اعلام کنم. او سیاستی را در پیش گرفته که گام‌ به ‌گام به ایجاد فضایی دمکراتیک در کردستان منجر می‌شود.»

بارزانی که پس از مذاکره با اوغلو در شهر اربیل در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، ابراز امیدواری کرد که به زودی عملیات خشونت‌آمیز میان ترکیه و کردهای این کشور به پایان برسد.

ترکیه به دلیل ادعای کردها برای جدایی از این کشور و اتهامی که به دولت کردستان عراق برای حمایت از شورشیان پ.ک.ک وارد می‌کرد، همواره می‌کو‌شید که هیچ ارتباطی با حکومت خودمختار عراق نداشته باشد. شورشیان پ.ک.ک در مرز ترکیه با عراق مستقرند و از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا به مواضع و منافع ترکیه در خاک آن کشور ضربه وارد کنند.

پس از آغاز اصلاحات سیاسی اردوغان که با آغاز به کار داوود اوغلو وزیر امور خارجه جدید این کشور آغاز شد، تنش‌های ترکیه با اقلیم کردستان عراق نیز رو به کاهش نهاد. اصلاحات اردوغان با اجازه عمل بیشتر به کردهای ترکیه از جمله آزادی‌ عمل در اجرای مناسبت‌های سنتی و فرهنگی آنان آغاز شده است.

احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه مطبوعاتی خود در اربیل به همکاری‌های اقتصادی دو طرف در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «ما دروازه‌ای هستیم که می‌تواند شما را به اروپا وصل کند و شما نیز می‌توانید دروازه ما باشید برای ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس. ما از شما می‌خواهیم در مبارزه مشترک با تروریسم ما را یاری دهید.»

وزیر امور خارجه ترکیه در این مصاحبه مطبوعاتی همچنین اعلام کرد که به زودی کنسولگری ترکیه در اربیل گشایش خواهد یافت. همچنین توافق شد تا در بخش انرژی نیز دو طرف همکاری‌های تازه‌ای را آغاز کنند.

احمد داود اوغلو در این سفر ظفر کاگلایان وزیر بازرگانی و ۷۰ نفر از کارفرمایان و ماموران دولتی را با خود همراه کرده بود.

پیش از این و در پی حملات مکرر ترکیه به مواضع شورشیان پ.ک.ک در خاک عراق مسعود بارزانی از ترک‌ها گلایه کرده بود که روابط خود را با اقلیم کردستان بدون دلیل و به طور یک طرفه قطع کرده‌اند و هیچ کدام از فرستاده‌‌های کرد را نزد خود نمی‌پذیرند. وی همواره از دولت ترکیه می‌خواست که برای حل معضل شورشیان کرد پ.ک.ک از دولت کردستان رسما کمک بخواهد. سفر وزیر امور خارجه ترکیه به عراق نشانگر بهبود روابط میان ترکیه و عراق است.


نظر شما :