ژاک شيراک در دادگاه

۰۹ آبان ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۱ کد : ۶۱۳۸ اخبار اصلی
ژاک شیراک رئیس جمهوری سابق فرانسه به اتهام فساد مالی و سوء استفاده از قدرت محاکمه مى‌شود.

قرار است ژاک شیراک رئیس جمهوری سابق فرانسه به اتهام فساد مالی و سوء استفاده از قدرت محاکمه شود. این اولین باری است که پای یک رئیس جمهوری سابق فرانسه به دادگاه کشیده می‌شود.

به گزارش سی ان ان، اتهامات ژاک شیراک مربوط به اواخر دوره‌ای است که او شهردار پاریس بود و موضوع آن پرداخت حقوق به افرادی است که تحت عنوان کارمند شهرداری استخدام شده بودند ولی در واقع برای کمپین ریاست جمهوری ژاک شیراک کار می‌کردند.

ژاک شیراک از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۵ شهردار پاریس بود و پس از آن برای دو دوره از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۷ رئیس جمهوری فرانسه شد.

در ادعا نامه دادستانی که برآن اساس شیراک محاکمه خواهد شد، اتهام وی سوء استفاده از اموال عمومی برای مصارف شخصی در فاصله ماه مارس ۱۹۹۴ تا ماه می ۱۹۹۵ اعلام شده است. در این اتهام به ۲۱ مورد حکم استخدام جعلی به طور مشخص اشاره شده است.

آقای شیراک که اکنون ۷۶ سال دارد در دوران تصدی مقام ریاست جمهوری از مصونیت قانونی برخوردار بود ولی از سال ۲۰۰۷ موضوع احتمال محاکمه وی همواره مطرح بوده است.

با این همه تصمیم دستگاه قضایی فرانسه برای محاکمه ژاک شیراک تا حدی بی سابقه است چون ماه گذشته دادستانی با صرف نظر از شکایت خود خواستار بستن این پرونده شد و اعلام کرد که در بسیاری از موارد گذشت زمان باعث شده که این اتهامات دیگر قابل تعقیب نباشد.

این در حالی است که از سه هفته پیش کار محاکمه دومینیک دو ویلپن نخست‌وزیر سابقه فرانسه نیز آغاز شده است. دو ویلپن با شکایتی از سوی نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه مواجه شده و همین شکایت پای او را به دادگاه باز کرده است.

طی یک ماه اخیر محاکمه ژاک شیراک دومین محاکمه سیاسی در سطح عالی در فرانسه محسوب می‌شود.

از سویی این برای نخستین بار است که در یک زمان هم نخست‌وزیر و هم رئیس جمهوری یک دوران ریاست جمهوری در فرانسه به پای میز محاکمه می‌آیند.


نظر شما :