مقبولیت داخلی، اقتدار بین‌المللی

۰۶ آبان ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۴ کد : ۶۱۳۰ اخبار اصلی
یادداشتی از محمد صدر، معاون وزارت خارجه دولت هشتم.
مقبولیت داخلی، اقتدار بین‌المللی

تأثیر سیاست خارجی از سیاست داخلی امری بدیهی است که همواره مورد تأکید دلسوزان کشور و تمام فعالان سیاسی قرار گرفته و هرگز نمی‌توان آنها را از هم تفکیک کرد به گونه‌ای که سیاست خارجی زمانی موفقیت‌آمیز است که یک کشور در سیاست داخلی خود نیز بتواند از چنین آزمونی نمره قبولی بگیرد.

هرگز نمی‌توان سیاست خارجی را بدون توجه به سیاست داخلی پیش برد همچنان که اگر دولتی بخواهد آزادی‌های مردم و حقوق مسلم آنها را نادیده بگیرد به طور قطع در عرصه بین‌‌الملل دچار آسیب شده و نمی‌تواند در «چانه‌زنی» موفق شود.

تلاش‌های صورت گرفته برای سلب آزادی‌های مصرح مردم از جمله آزادی‌های سیاسی،‌ آزادی بیان، آزادی قلم و  محدود کردن مطبوعات یک دولت را در عرصه بین‌الملل غیر دموکرات به تصویر می‌کشد. اما اگر دولتی در جهت بسط و گسترش آزادی‌های سیاسی مردم خود تلاش کند به طور قطع این دولت، در مذاکرات بین‌المللی موفقیت بیشتری را کسب می‌نماید.

زمانی که یک دولت از مقبولیت داخلی برخوردار باشد می‌تواند در تأمین منافع ملی کارنامه بهتری را از خود به یادگار بگذارد اما در صورتی که این مقبولیت کم شود دولت در تأمین منافع ملی چندان موفق نیست.

متأسفانه حوادث رخ داده پس از انتخابات بر مذاکرات ژنو و وین تأثیر‌ گذاشت و سبب شد که دولت به خاطر عدم رعایت برخی از اصول در داخل ناچار شود که به دولت‌های بیگانه امتیاز‌های متعددی را بدهد، البته هنوز دولت ایران پاسخی به این پیشنهاد‌ها نداده است.

در مذاکرات صورت گرفته تصریح شده است که ایران باید اورانیوم 5/3 درصدی را دربست به خارجی‌ها بدهد که چنین امری کاملاً با منافع ملی کشور در تضاد است و به هیچ وجه نمی‌تواند منافع ایران را تأمین کند.

رفتار دولت‌ها در عرصه بین‌الملل که ناقض اصل منافع ملی باشد همواره مورد هشدار فعالان سیاسی قرار گرفته به ترتیبی که مهندس موسوی نیز بر این مسئله تأکید کرده و هشدار دادند که نباید دولت در دیپلماسی به گونه‌ای رفتار کند که منافع ملی کشور تأمین نشود.

این مسئله که دولت بدون پایگاه اجتماعی از سیاست خارجی مناسبی برخوردار نیست، بر هیچ‌کس پوشیده نیست زیرا چنین دولتی به خاطر شرایط داخلی خود ناچار است به بیگانگان باج دهد و مرتب از حق خود صرف‌نظر کند.

برای موفقیت در سیاست خارجی باید دولتی مقتدر و محبوب سکان اجرایی کشور را در دست بگیرد تا با برخورداری از آراء مردم و محبوبیت گسترده بتواند در عرصه بین‌الملل منافع ملی کشور را تأمین کند.

منبع: روزنامه خبر


نظر شما :