سایه تنش‌های سیاسی بر نشست آسه‌آن

۰۴ آبان ۱۳۸۸ | ۰۲:۰۹ کد : ۶۰۹۹ آسیا و آفریقا
در روز جمعه ۲۳ اکتبر اجلاس سران کشورهای آسه‌آن در بانکوک آغاز به کار کرد. اختلاف میان کامبوج و تایلند در روز نخست سبب اخلال و تنش در روند اجلاس شد. ایجاد کمیسیون حقوق‌ بشر یکی از دستاوردهای تازه آسه‌آن به شمار می‌آید.
سایه تنش‌های سیاسی بر نشست آسه‌آن

دیپلماسی ایرانی: در روز جمعه ۲۳ اکتبر اجلاس سران کشورهای آسه‌آن در بانکوک آغاز به کار کرد. اختلاف میان کامبوج و تایلند در روز نخست سبب اخلال و تنش در روند اجلاس شد. ایجاد کمیسیون حقوق‌ بشر یکی از دستاوردهای تازه آسه‌آن به شمار می‌آید.

هون سن‌ نخست‌وزیر کامبوج سبب تنش سیاسی و اخلال در نخستین روز اجلاس سران کشورهای آسه‌آن در بانکونک شد. تایلند و کامبوج به عنوان دو کشور همسایه چندی است که بر سر صومعه‌ای در منطقه مشترک مرزی اختلافاتی با یکدیگر دارند، اما اظهارات جدید نخست‌وزیر کامبوج سبب تعمیق مشاجرات میان دو کشور شده است. کامبوج قصد دارد به تاکسین نخست‌وزیر مخلوع تایلند پناهندگی سیاسی دهد و خانه‌ای را در کامبوج نیز در اختیار وی بگذارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان در حالی‌که تاکسین به علت سوء‌استفاده از مقام خود در دادگاهی به طور غیابی به دو سال حبس محکوم شد و مقامات قضایی تایلند دستور بازداشت وی را به پلیس بین‌المللی ابلاغ کردند. نخست‌وزیر کامبوج تاکسین را پناهنده سیاسی خواند و او را با آنگ سان سوچی دارنده جایزه صلح نوبل در برمه مقایسه کرد.

نخست‌وزیر تایلند به عنوان میزبان اجلاس آسه‌آن با ناخرسندی از سخنان مهمان کامبوجی‌اش گفت: «من نگرانم زیرا که اطلاعات اشتباهی به نخست وزیر کامبوج منتقل شده است. سخنان وی نمی‌تواند ناشی از یک سوءتفاهم باشد زیرا که وی تاکسین را با سان سوچی مقایسه می‌کند. تنها معدود کسانی در جهان دارای نظراتی مشابه هستند. نخست‌وزیر کامبوج در اجلاس آسه‌آن شرکت کرده و قصد ما در اینجا برقراری اتحادی و ایجاد همبستگی میان کشورهای عضو است. مایل نیستم که نخست‌وزیر کامبوج قربانی شخصی شود که به منافع کشور خود آسیب رسانده است. امیدوارم که نخست‌وزیر کامبوج نظر خود را تغییر دهد.»

ظاهراً هون سن نخست‌وزیر کامبوج دارای بیش از ۲۰ سال دوستی و همکاری نزدیکی با تاکسین نخست‌وزیر مخلوع تایلند است. تاکسین سه سال پیش در پی یک کودتای نظامی از کار برکنار شد. دادن پناهندگی به تاکسین به دنبال ملاقات جدید رهبر حزب اپوزیسیون تایلند از کامبوج صورت گرفته است.

چاوالیت ژنرال سابق و سیاستمدار تایلندی به تازگی به همراه گروهی از نظامیان به حزب طرفدار تاکسین پیوست و پس از چندی رهبری حزب را نیز به دست گرفت. به گفته‌ رسانه‌ها این تحولات باید به عنوان زمینه‌‌‌ای برای بازگشت تاکسین به عرصه سیاسی تایلند ارزیابی ‌شود.

به گفته کارشناسان رفتار نخست‌وزیر کامبوج سبب بی‌اعتباری دولت تایلند شده است. به نظر می‌رسد که تاکسین دارای روابط دیپلماتیک بهتری از دولت کنونی تایلند با کشورهای همسایه است. رهبر حزب اپوزیسیون تایلند که در ضمن بازرگانی موفق نیز هست در کشورهای همسایه دست به معاملات متعددی زده است.

در صورت سفر تاکسین به کامبوج و اقامت در این کشور دولت تایلند خواهان استراد سریع وی خواهد شد. این مسئله به مناسبات تیره کامبوج و تایلند لطمه بزرگی خواهد زد.

در کنار جنجال سیاسی در روز نخست کشورهای عضو آسه‌آن بر سر تشکیل یک کمیسیون حقوق‌بشر نیز به توافق رسیدند. به گفته نخست‌وزیر تایلند این توافق گامی مهم در همکاری‌های منطقه‌ای به شمار می‌آید. اما به نظر کارشناسان‌سیاسی کمیسیون حقوق ‌بشر از قدرت اجرایی برخوردار نیست. به طور مثال منتقدان در سال‌های گذشته بارها از کشورهای عضو آسه‌آن خواسته بودند که فشار بر دولت نظامی میانمار (برمه) را افزایش دهند اما آسه‌آن با نادیده گرفتن این خواسته‌ها همچنان بر سیاست عدم مداخله در امور کشورهای دیگر به عنوان یکی از اصول مهم خود پافشاری می‌کند.

به نظر منتقدان تشکیل کمیسیون حقوق ‌بشر تنها جنبه تشریفاتی دارد و سبب تغییراتی جدی در منطقه نخواهد شد. در حالی ‌که از مدافعان حقوق ‌بشر برای شرکت در اجلاس آسه‌آن پیشاپیش دعوت به عمل آمده بود اما مقامات آسه‌‌آن از پذیرش منتخبان مدافع حقوق‌بشر در اجلاس جلوگیری کردند.

کشورهای میانمار(برمه)، برونئی، اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، لائوس، ویتنام و کامبوج از اعضای آسه‌آن به شمار می‌روند.


نظر شما :