آینده اصلاح طلبی
موسوىلارى اين روزها مانتد ديگر همفکران خود به شدت نگران وضعيت کشور و از دست رفتن سرمايههاى اجتماعى است و از اين رو معتقد است براى رسيدن به يک وفاق حداکثرى از بين رفتن فضاى امنيتى شرطى لازم است.
وزير کشور دولت اصلاحات در گفتوگويى تفصيلى با خبرنگار ايلنا، با تشريح آخرين وضعيت جبهه اصلاحات، درباره نگرش اصلاحطلبان به طرح وحدت ملى و علت هجمههاى صورت گرفته به مجمع روحانيون مبارز و برخى اعضاى شاخص آن سخن گفت. مشروح اين گفتوگو در ادامه مىآيد:
سيد عبدالواحد موسویلاری در تحلیل خود از آینده جریان اصلاحطلبی، معتقد است: جریانی که امروز بر اریکه قدرت تکیه زده، فکر میکند با حذف رقبا، مىتواند بدون هيچ مشکلى مسیر خود را ادامه دهد و اکثریت جامعه را از حضور در عرصه تصمیمسازی و تصمیمگیری محروم کند.
وی با بیان اینکه تلقی این جریان این است که طرف مقابل آنها ابزار اجرایی و اداری در اختیار ندارد، بنابراین نمىتواند در مناسبات اجتماعی سهمی داشته باشد، ادامه داد: به اعتقاد من، این موضع، سطحینگری است و کسانی که واقعیات جامعه را نمیبیند، گمان میکنند با قبضه کردن ابزارهای مدیریتی میتوانند جامعه را با خود همراه کنند، در حالی که در هیچ دورهای از تاریخ، این نگاه جواب نداده است.
وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: تلقی آنها از جریان اصلاحطلبی نيز اشتباه است؛ گمان مىکنند انديشه اصلاحطلبى، مجموعهای از احزاب و تشکلهای سیاسی و چهرههای شاخص و عناصر موثر است که حامل فکر و اندیشه اصلاح طلبی مىباشند و اگر موفق شوند اين افراد و يا احزاب را از گردونه خارج کنند، عملا جامعه با تفکر اصلاحطلبی فاصله خواهد گرفت که به اعتقاد من، منشا این نوع نگاه یا سادهنگری است و یا غرور بیش از حد، که در هر صورت با واقعیات جامعه منطبق نیست.
تحول خواهی و اصلاحطلبی ذهنیت عمومی جامعه ماست
موسویلاری با تاکید بر اینکه اصل تحول خواهی و اصلاحطلبی ذهنیت عمومی جامعه ماست، خاطرنشان کرد: اکثریت جامعه نسبت به پارهای از مسائل ذهنیت منفی دارند و خواهان اصلاح آن هستند، مثلا در نحوه گردش نخبگان ذهنیت جامعه این است که باید از طریق انتخابات آزاد، گردش نخبگان صورت گیرد و این مساله خواست مردم ماست.
وی ادامه داد: متاسفانه این خواست از سال 69 و با تفسیر اصل 99 قانون اساسی توسط شورای نگهبان روز بروز دچار مشکل شد و در انتخابات مجلس چهارم این تفسیر، زمینه ساز حذف عده زیادی از مدیران سابقهدار جامعه و نمایندگان خوشنام مجلس سوم شد. تلقی آن روز جريان محافظهکار این بود که شورای نگهبان با ابزاری که در اختیار دارد عدهای از جريان مقابل را تحت عنوان عدم صلاحیت کنار میگذارد و اتفاقى نخواهد افتاد.
عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری هفتم فضای عمومی جامعه به سمت انتخاب نامزدی رفت که کمترین حمایت را از ناحیه حاکمان با خود داشت؛ گرچه این تفکر و منادیان آن دست از روش خود برنداشتند و در مجلس ششم نیز تلاش کردند عدهای را رد صلاحیت کنند، ولی دیدید که مردم با چه شور و هیجانی در انتخابات مجلس ششم شرکت کردند و با چه ترکيبى آن را تشکیل دادند.
اداره جامعه از طریق حذف یک گروه و تقویت گروه دیگر ميسر نمیگردد
وی با تاکید بر اینکه نگاه عامه جامعه ما اصلاح همین نوع رفتارهاست، ادامه داد: جریان اصلاحطلبی معتقد است، اداره جامعه از طریق حذف یک گروه و تقویت گروه دیگر ميسر نمیگردد، بلکه باید از طریق انتخابات آزاد انجام شود تا پشتوانه اعتماد عمومی را همراه خود داشته باشد.
موسوى لارىتاکيد کرد: اگر گروهی بخواهد راه اصلاح طلبی را ببندد، باید جلوی این تفکر؛ يعنى چرخش مديريت از طريق انتخابات آزاد را بگیرد، یعنی اکثریت مردم را که خواستار تاثیرگذاری رای خود هستند از حوزه تصمیمگیری خارج کند و نتیجه این روش هم وضعيتى خواهد شد که در آن، اقلیتی با ابزارهای شبهقانونی و با امکانات اداری بخواهد بر اکثریت وسیع حکومت کند.
عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر اینکه آنچه جامعه میخواهد ادامه مسیر اصلاح طلبی است، تصریح کرد: اصلاح طلبی در متن جامعه ما نهادینه شده و خواست اکثریت است و جلوگیری از آن، به معنای بستن رودخانه است که اگر جلوی آن را بگیرند، ممکن است از جای دیگر سر در بیاورد.
شبيهسازى جريان اصلاحات موفق نيست
موسویلاری در پاسخ به اينکه آيا برخى تلاشها براى توليد جريان و يا چهرههاى اصلاحطلب جديد مىتوانند موفق شوند، با تاکید بر اینکه نباید تصور شود که مقوله اصلاحطلبی مقولهای است که مىتوان با آن مقابله کرد، خاطرنشان کرد: اینکه عدهای را از گردونه تاثیرگذارى خارج کنند و بخواهند افراد دیگری را با عنوانى مشابه جایگزین آنها کنند، شدنی نيست و اگر روی کار آمدن یک جریان به صورت نمایشی و بدلی باشد، جامعه از آن استقبال نخواهد کرد.
وى با اشاره به اينکه قبلا هم در مشابهسازى گروههايى چو ن طبرزدى، چنين راهکارهايى تجربه شد و نتيجهاى در برنداشت، افزود: البته شکلگيرى جريان منتقد جديد ميسر است، به شرط اينکه جامعه نسبت به جناح جديد اعتماد پيدا کند.
قالیباف، لاریجانی، رضایی واقعا با جریان حاکم فعلی مشکلات جدی دارند
عضو ارشد مجمع روحانيون با بیان اینکه افرادی چون قالیباف، لاریجانی، رضایی واقعا با جریان حاکم فعلی مشکلات جدی دارند، گفت: نگاه آنها با طيف حاکم در مورد مسائل اجرايى کشور متفاوت است و معتقدم همین که در طیف اصولگرا جریانی شکل گرفته که وضعیت موجود را نمیپسندد نشان از تاثیرگذاری اندیشه اصلاحطلبی دارد که توانسته است راه شفاف را نشان دهد.
ریزش جریان اصولگرایی
وی با تاکید بر اینکه خیلی از افراد دلسوز و علاقهمند به نظام سعی میکنند بر اساس ملاکهای صحیح، انقلاب و نظام حرکت کنند، اظهار داشت: خردورزان و عقلای جریان اصولگرایی با آنچه که امروز در صحنه جامعه در حوزه مدیریت اتفاق میافتد، مخالفند و این روحيه انتقادى و مخالفت را نبايد به معنای بدلسازی دانست، بلکه معناى درست آن، ریزش جریان اصولگرایی است که البته آنها میتوانند در کنار جریان اصلاحطلبی، مسیر آینده را مشخص کنند.
خشونتطلبان بيشترين آسیب را به جامعه مىزنند
موسویلاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ارزیابی خود از طرحهای مطرح شده برای برون رفت از شرایط فعلی کشور، گفت: معتقدم مهمترین آسیب امروز جامعه، آسیبی است که از ناحیه عناصر افراطی و خشونت طلب وارد مىشود و اين گروه با مطلقانگاری خود به کشور ضربه میزنند.
وى ادامه داد: در واقع امروز مهمترین مشکل ما، مطلقنگری طیف محدودی است که در بخشی از امور جاری کشور مسلط شدهاند و تصور آنها این است که با حذف رقبا میتوانند امور را بلامنازع پیش ببرند، در حالی که واقعیت مساله اینگونه نیست، جامعه این نگاه را نمیپسندد و بر همین اساس دلسوزان نظام در دو طیف اصولگرا و اصلاحطلب، خروج از این شرایط را به عنوان یک وظیفه تلقی میکنند.
موسویلاری خاطرنشان کرد: سخنانی از قبیل گفتههاى آقایان هاشمی، رضایی و یا عسگراولادی و یا امثال آنها که حرکت به سمت نوعی وفاق و اجماع را دنبال میکنند، مبین نگرانی، دغدغه و دلشورهای است که نسبت به آینده جامعه دارند و در مقابل اين گروه، جریان افراطی وجود دارد که حرکت به سمت وفاق را نوعی فتنه تلقی میکند، اين افراد همان کسانی هستند که یا درک درستی از واقعیات جامعه ندارند و یا فکر میکنند چون همه ابزار را در اختیار دارند، نیازی به دیگران نیست.
مخالفان طرح وحدت ملى بقای خود را در تشنج میبینند
وزیرکشور دولت اصلاحات در توضیح این گفته خود، تصریح کرد: اگر ما یک خط کشی بخواهيم انجام دهيم، در یک سوی این خط کشی عناصر خردورز و دوراندیش جامعه هستند که صرف نظر از وابستگیهای جبههای خود، به آينده جمهوری اسلامی، نیازهای جامعه و خواست اکثریت توجه دارند و تلاش میکنند جامعه را به سمت آرامش و نوع وفاق همدلی پیش ببرند. در سوی دیگر هم کسانی هستند که بقای خود را در تشنج میبینند و فلسفه وجودی خود را با وجود بحران گره زدهاند. اگر درگیری و خشونتطلبی در جامعه وجود داشته باشد و جریانات درون نظام، به جان هم بیفتند، آنها میتوانند اظهار وجود کنند و برای خود معنایی قائل شوند، اما اگر جامعه به سمت آرامش و خردورزی پیش برود، میدانداری آنها محدود خواهد شد، بنابراین سعی میکنند جامعه دائما در حال تنش باشد تا بتوانند بقای خود را تثبیت کنند.
موسوی لاری خاطرنشان کرد: پیشنهادهای آقایان رضایی، عسگراولادی، باهنر و هاشمی برخاسته از نوعی مآل اندیشی است و مخالفتهای افراطى با این طرحها نیز از ناحیه کسانی است که بقای خود را در تشنج میبینند.
کاهش فضاى متشنج، مطالبه عمومى دلسوزان نظام است
عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به این سوال که آیا چهرههای شاخص اصولگرا با تعريفى که اصلاح طلبان از وحدت دارند، همراه هستند، گفت: حرکت به سمت نوعی وفاق و همدلی و کاهش فضای متشنج به عنوان یک مطالبه جدی بین دلسوزان نظام مطرح است، اما اینکه روش رسیدن به این نقطه، شاخصها و مولفهها و عناوینی که میتوان حول آن وحدت کرد، چیست، مقولاتی است که طیفهای مختلف جامعه روی آن اختلاف نظر دارند و البته بايد گفت چنين چيزى غيرطبيعى نيست و اگر اختلاف نظر پیرامون برخى موارد نبود، دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب تشکیل نمیشد.
موسوی لاری با تاکید بر اینکه نفس حرکت به سمت وحدت و همدلی و انسجامبخشی درونی جامعه، يک مطالبه فراگیر است، تصریح کرد: معتقدم برخى از اصولگرایان، صادقانه در جست و جوی راه حل مناسب در این ارتباط هستند و تلاشهای فعلی حکایت از دغدغه درونی آنها دارد، زيرا حاکم شدن فضای امنیتی بر همه شئون جامعه مطلوب هیچ کس نیست.
از بین رفتن فضای امنیتی، یکی از پیش شرطهای رسیدن به وفاق است
وی با تاکید بر اینکه جامعه ما جامعهای باز است که از امام یاد گرفته است که مهمترین شاخص قدرت جامعه، حق انتخاب مردم است، خاطرنشان کرد: این شعار در فضایی بروز پیدا میکند که مردم امکان اظهارنظر داشته باشند و فضای رقابت و نه تقابل، آرامش نه خشونت و بهرهگیری از ابزارهای فرهنگی برای رشد وتکامل باشد، نه فضاى استفاده از قوه قهریه.
موسوى لارى گفت: باید عقلای دو جریان با هم تبادل نظر کنند و به مکانیزم مشخصى برای وحدت ملی برسند که قطعا تا رسیدن به آن نقطه نیاز به بحث و تبادل نظر و فضای باز سیاسی و تضارب آراست تا عقلا بتوانند حرفهای خود را بزنند و موانع از بین برود و از بین رفتن فضای امنیتی، یکی از پیش شرطهای رسیدن به وفاق است.
به آينده طرح وحدت خوش بين هستم
وزیرکشور دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال آیا فکر میکنید بستر تحقق این مساله وجود دارد، گفت: بنده با خوشبينى تصور مىکنم که تلاشهای برخى اصولگرايان واقعی است و طرحهایی که در این راستا مطرح میشود، به معنای وجود نگرانیهای جدی است، البته هر عنصر سیاسی وقتی پیشنهادی را مطرح میکند در مرحله اول حداکثرهای خود را در نظر میگیرد تا به نقطه تعادل با حداکثرهای طرف مقابل برسد.
وى ادامه داد : بالاخره طراح هر طرحی، سلسله مطالباتی را برای خود واقعی میداند که ممکن است جریان مقابل آنها را حاشیهای یا غیر واقعی بداند که آنها باید با هم بنشیند و تبادل نظر کنند تا به نقطه تعادل برسند.
موسوى لارى خاطر نشان کرد: معتقدم اگر این احساس خطر واقعی باشند که فکر مىکنم اين گونه هست، باید اصولگرایان در کنار اصلاح طلبان بنشیند.
عضو مجمع روحانيون مبارز تصريح کرد:ممکن است برخى افراد جریان اصلاحطلب با توجه به هزینههایی که به آن وارد شده است، احساس کنند که این تلاشها واقعی نيست و حاضر نباشد پای میز مذاکره بنشیند ولى در عين حال باید افراد فهیم دو طرف تلاش کنند تا دیدگاهها به هم نزدیک شود و برای رسیدن به مساله وحدت مکانیزمهای قابل قبول دو طرف یافت شود.
ارائه دهندگان طرح وحدت ملى به اصلاح طلبان اطمينان بدهند
وى با تاکيد بر اينکه اگر چنین اتفاقی بیفتد جامعه به سمت بهبود خواهد رفت و در غیر این صورت اختیار از دست عقلا خارج و افراطیون معرکهگیر خواهند شد، افزود: اصولگرايانى که طرح وحدت ملى را پيش کشيدهاند، بايد به برخى از لايههاى اصلاحطلب اطمينان بدهند و يکى از راهکارهاى اطمينان بخشى، به اعتقاد بنده مىتواند آزادکردن چهرههاى سياسى از زندان باشد.
عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز در مورد اظهارات روحالله حسينيان مبنى بر فتنهخواندن طرح هاشمى رفسنجانى و رضائى نيز گفت: نمىتوانم راجع به اظهار نظر افراد آن هم کسانى که معمولا ديدگاههاى قاعدهمند ندارند، اظهار نظر کنم، ولى وقتى در جامعهاى دو فکر مطرح مىشود، يکى مىگويد جامعه را چندپاره نکنيم و خشونت را رواج ندهيم، ولى گروه ديگر مىگويد بحث ائتلاف و وحدت نوعى فتنهگرى است که اين را بايد مردم قضاوت کنند. بايد ديد اکثريت جامعه کداميک را مىپسندد و اگر بناست با کسانى که حقى از آنها ضايع شده، پشت يک ميز نشست، بايد راهى براى دستيابى به حقوق آنها فراهم شود تا بتوانند به وحدت برسند.
در مورد مصداق فتنهگران با امثال عسگراولادى بحث داريم
موسویلاری در تحلیل خود از هجمهها علیه مجمع روحانیون مبارز گفت: مجمع روحانیون مبارز، تشکلى خوشنام و بهره گرفته از حمایتهای امام است. جهتگیری اصولی اين تشکل، تقویت بنیانهای جمهوری اسلامی و حرکت در مدار اندیشه امام و با محور قرار دادن اصول روشن قانون اساسی است. از زمان شکلگیری تا امروز، مجمع تمام تلاش خود را بر اين مبنا استوار کرده که بنیانهای اصیل نظام حفظ شود و قرائت صحیحی از حرکت و فکر امام ارائه گردد تا راه برای سوءاستفاده از دیدگاهها و نظرات اما توسط دارندگان سلایق مختلف بسته شود و هرکس، تفسیر دلخواه خود از راه و رسم امام ارائه نکند.
عضو مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر اینکه چه قبل از انتخابات با دعوت مردم برای حضور در صحنه و چه بعد از انتخابات، جهتگیری ما مقابله با خشونتطلبی و دفاع از حیثیت و آبروی کسانی بوده که در صحنه حضور يافتند و مردمسالارى دينى را جدى تلقى کردند، گفت: مسیری که مجمع روحانيون مبارز رفته است مسیری درست بوده و اینکه فتنهگر کیست و مصاديق اين مفهوم چه کسانى هستند، مقولهای است که ما با امثال آقای عسگراولادی، درباره آن بحث داریم.
فتنهگران کسانى هستند که به دنبال حذف اکثريت جامعه هستند
وی ادامه داد: معتقدم کسانی که در راستاى حذف اکثریت جامعه از گردونه تصمیمگیری حرکت مىکنند و به دنبال ايجاد فضایی آکنده از تهمت، افترا و خشونت هستند، به فتنهگرى دامن مىزنند. باید ببینیم چه کسانی از آنها حمایت میکند آیا مجمع روحانیون در کنار آنهاست و یا اینکه مجمع در کنار اکثریت مردمی است که تنها یک سوال نسبت به نتیجه انتخابات داشتند.
بزرگان اصولگرا باید خط خود را از خشونتطلبان جدا کنند
وی با تاکید بر اینکه اختلاف نظر ما با دوستان اصولگرا همینجاست، ادامه داد: بزرگان اصولگرا باید خط خود را از خشونتطلبان جدا کنند و دلسوزان جامعه نباید اجازه دهند تا افراطیون سرنوشت جامعه را رقم بزنند ممکن است، امثال آقای عسگراولادی در این ارتباط نگاهی داشته باشند ما نیز نگاهی داریم میتوانیم با آنالیز، مولفههای فتنه و مصادیق آن را پیدا کنیم که این کاری سخت نیست.
چرا به موسوىخوئينىها در آستانه 13 آبان حمله مىشود
موسوی لاری در مورد هجمههای صورت گرفته علیه آیتالله موسویخوئینیها گفت: آقای موسوی خوئینیها، چهرهاى شناخته شده است و از قبل از انقلاب جزو روحانیون فعال و مبارز بود و به علت تلاشهای انقلابی خود توسط رژیم ستمشاهی بازداشت شده است و از سوی دیگر، یکی از روحانیون خوشنامی است که در ساماندهی تشکلهاى روحانى در تهران نقش موثری داشته و بعد از انقلاب نیز مورد حمایت و عنایت امام بوده است.
وی ادامه داد: اگر در مسیری که آقای موسویخوئینیها طی کرده، دقت کنيد، متوجه مىشود از زمانی که ایشان برای پیوستن به امام به پاریس میرود تا زمانی که امام از دنیا رفت، امام یک لحظه نسبت به ايشان تردید نکرد.
موسوىلارى با تاکید بر اینکه موسوی خوئینیها از طرف امام در اولین دوره انتخابات ریاستجمهوری به عنوان کسی که صلاحیت نامزدها را بررسی میکرد انتخاب شد، گفت: وقتی که قطبزاده به عنوان مدیرعامل صداوسیما منصوب شد، امام (ره) براى اينکه از روند امور در صداوسيما اطمينان پيدا کند، آقاى موسوىخوئينىها را مامور کرد به عنوان نماينده خود در صداوسيما حضور پيدا کند، يا وقتى که مساله حج به عنوان يکى از رسالتهاى نظام جمهورى اسلامى مطرح شد و کانون حج به عنوان نقطه تلاقى همه ملتهاى اسلامى مطرح شد، فردى که از سوى امام براى انجام ماموريت حج انتخاب شد، موسوى خوئينىها بود.
وى خاطر نشان کرد: امام در حکم خود خطاب به آقاى موسوى خوئينىها تاکيد داشتند که شما با بينش خاص سياسى امور حج را از ابعاد مختلف رسيدگى کنيد و حجاج موظفند که به راهنمايىهاى شما گوش فرا دهند و متصديان امور نيز موظفند با شما همکارى و از ارشادات شما استفاده کنند.
موسوىلارى با اشاره به انتصاب موسوىخوئينىها به سمت دادستان کل کشور از سوى امام(ره)گفت: وقتى که آيتالله العظمى صانعى از سمت دادستانى کلکشور استعفا دادند، امام در ديدار با شوراى عالى قضايى راجع به آقاى موسوىخوئينىها گفتند، ايشان را مىشناسم، فردى عالم و متعهد است و يکى از ويژگىهاى امام اين بود که در مورد افراد مبالغه نمىکردند و همه اين مسائل، نشاندهنده سابقه درخشان ايشان است.
موسوى لارى تاکيد کرد : معتقدم علىرغم اينکه موسوىخوئينىها در حوادث بعد از انتخابات حضور چندانى نداشت ولى تهاجم وسيع وگسترده نسبت به آقاى موسوى خوئينىها از مرز کجسليقگى و رقابتها گذشته است. ايشان کسى است که هميشه حرفهاى خود را قانونمدارانه مطرح مىکند و در اظهارات خود جانب احتياط را رعايت مىکند.
وى ادامه داد: دو مساله در اين ارتباط سوال ايجاد مىکند، اينکه اين تهاجم وسيع چه مبنايى دارد و چرا در آستانه 13 آبان اين تهاجمات صورت مىگيرد؟ 13 آبان سالروز تسخير لانه جاسوسى و حرکت دانشجويان مسلمان پيرو خط امام است که رهبر معنوى و فکرى آنها موسوىخوئينىهاست، حرکتى که از طرف امام به عنوان انقلاب دوم نام گرفته است. چطور کسانى که داعيه مبارزه با آمريکا را دارند، در آستانه 13 آبان که روز مبارزه با آمريکا و استکبارستيزى است با موسوىخوئينىها که مظهر مقابله با آمريکا است، اينگونه برخورد کنند و معتقدم اين نوع مسائل از رقابتهاى جناحى گذشته و نشاندهنده اين است که کاسهاى زير نيمکاسه است که مىخواهد چهره ممتاز موسوىخوئينىها را زير سوال ببرد و چرايى آن هنوز براى من روشن نيست.
حمله به بيت امام، بىحساب و کتاب نيست
موسوىلارى در پايان گفتوگوى تفصيلى خود با ايلنا درتحليل خود از تهاجم به بيت امام گفت: ترديدى نيست که امروز انديشه امام براى برخى مزاحمت ايجاد مىکند، تابلويى که امام (ره) پيش روى جامعه قرار داد اين بود که راى آزاد مردم و اخلاق در جامعه ملاک است و بها دادن به حيثيت مردم بايد در نظر گرفته شود که اين امروز خوشايند خيلىها نيست، آنهايى که طرفدار خشونت هستند و فضاى باز را نمىپسندند، انديشه امام را مزاحم خود مىدانند و قاعدتا اين تهاجمات را بىحساب و کتاب انجام نمىدهند و تفکرى مىخواهد به تدريج فکر امام را در حاشيه قرار دهد تا کسى از آنها بازخواست نکند.
گفتوگو از: فرشته حقى
نظر شما :