کشتار براى راى در خيابان‌هاى جامائيکا

۱۲ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۶:۰۸ کد : ۶۰۵ اخبار اصلی
خشونت‌هاى سياسى که درجامائيکا به امرى عادى تبديل شده، روند توسعه اين کشور را فلج کرده است. جامائيکادر حال حاضر يکى از کشورهايى به شمار مى‌رود که آمار جرم و جنايت در آن بسيار بالااست.
کشتار براى راى در خيابان‌هاى جامائيکا
 فصل انتخابات با طوفان‌هاى فصلى در جامائيکا همزمان شده است. هر چند طوفان آسيب‌هاى زيادى به اين کشور نرسانده و آثار آن پاک شده است. اما بر آمدن از عهده نيروهايى که اين کشور را براى انتخابات روز گذشته (دوم سپتامبر) برانگيختند کار ساده‌ اى نيست.
 
خشونت‌هاى سياسى که درجامائيکا به امرى عادى تبديل شده، روند توسعه اين کشور را فلج کرده است. جامائيکادر حال حاضر يکى از کشورهايى به شمار مى‌رود که آمار جرم و جنايت در آن بسيار بالااست. در سال 2005 با اوج گرفتن اين درگيرى‌ها، 1674 جامائيکايى کشته شدند. بيشتر آنها افراد جوانى بودند که در درگيرى‌هاى بين گروه‌هاى خلافکار به قتل رسيدند.
 
بانک جهانى درباره شرايط اين کشور اعلام کرده است که اگر دولتمردان جامائيکا بتوانند ميزان جنايت‌ها را يک سوم کاهش دهند، ميزان رشد اقتصادى آنها دو برابر خواهد شد. اما گروه‌هاى خلافکار تنها قاتلان اين کشور نيستند. ميزان کشته شدگان به دست نيروهاى پليس نيز در بالاترين حد ممکن قرار دارد و فقط با کشور کلمبيا قابل مقايسه است.
 
بر اساس آمار منتشر شده از سوى دولت جامائيکا، سال گذشته 277 نفر به دست پليس کشته شدند. در شش ماه نخست سال جاى ميلادى اين آمار به رقم 155 نفر رسيد. در طول چند هفته ی گذشته به طور متوسط پليسجامائيکا هر روز يک نفر را به قتل رسانده است.
  
رانندگى در اطراف کينگستون،پايتخت جامائيکا کار خطرناکى است. نقاط حاشيه ‌اى شهر را حلبى آبادهايى تشکيل مى‌دهد که ميدان جنگ هستند. حدود يک ميليون نفر که برابر با يک سوم جمعيت کشور است در اين مناطق زندگى مى‌کنند.
 
خيابان‌ها با موانعى بسته شده‌اند و افراد مسلح در صورتى اجازه عبور مى‌دهند که پول دريافت کنند. جمعيت ساکن در اين مناطق، پشت خط مرزى تنها مانده‌اند که از ماشين‌هاى سوخته و بشکه‌هاى نفتنيم سوز تشکيل شده است. در خيابان خاک گرفته "تاورهيل" ، يکى از خطرناک ‌ترين خيابان‌هاى کينگستون، گروهى از نيروهاى پليس با اسلحه‌هاى آماده خود جمع شده‌اند. 30 دقيقه قبل يکى از همکاران آنها به يک نفر شليک کرد و مردم خشمگين در حال جمع شدن هستند.
 
شاهدان حاضر در محل مى‌گويند نيروهاى پليس يک فرد مسلح را متوقف کردند و او هم دست‌هايش را بالاى سر برد. اوتوسط پليس محاصره شده بود که او را روى زمين انداختند و از فاصله نزديک شليک کردند. مردم مى‌شنيدند که چطور به پليس التماس مى‌کرد. افسر مافوقى که در اين صحنه حضور داشت دليل شليک را دفاع از خود عنوان مى‌کند.
 
اندرو هولنس، نماينده تاورهيلو عضو حزب کارگر که مخالف دولت است، مى‌گويد اين نهمين قتل سوال‌ برانگيز از سال گذشته تا امروز در خيابان‌هاى اين منطقه است. پليس به هر فرد مسلحى شليک مى‌کند. ازنظر او اين افراد، بيگناهانى هستند که بدون هيچ دليلى کشته مى‌شوند و متهمان اين جنايات بدون طى شدن روند قانونى آزاد مى‌مانند.
 
پيتر فيليپس، وزير امنيت داخلى کشور در طول پنج سال گذشته وجود برخى بى‌قانونى‌ها را مى‌پذيرد. او در ماه جولاى گذشته دستور داد در روند فعاليت‌هاى پليس به ويژه در نقض حقوق بشر بازنگرى شود. اوگزارش‌هاى حزب مخالف دولت را رد نمى کند. گزارشى که پليس اين کشور را به فروش سلاح،جعل مدارک و شواهد، بيرون کردن شاهدان از صحنه جرم، اخاذى و قتل‌هاى سازمان يافته متهم مى‌کند.
 
او مى‌گوید:" کشته شدن برخى افراد به دست پليس سوال برانگيز است و ما در حال تحقيق درباره آنها هستيم." در طول هشت سال گذشته دو هزار نفر به دست پليس جامائيکا کشته شدند با اين حال فقط يک نفراز نيروهاى پليس در اين ارتباط متهم شد.
 
بيشاپ هررو بلر، مسئول نظارتبر روند انتخابات اين کشور هفته گذشته ادعا کرد احزاب سياسى ارتباط خود را با گروه‌هاى خلافکار قطع کرده‌اند. اما ما با افراد جوان بسياری ديدار کرديم که عملکرد گروه‌هاى خلافکار را سياسى مى‌دانستند.
 
بخش جوانان حزب حاکم با يکى ا ز گروه‌هاى انشعابى به توافق رسيده است که در صورت محکم کردن جا پاى آنها در منطقه لابوريت، براى آنها سلاح و نيروهاى جديد فراهم کند. آيا آنها براى دولت راى جمعمى‌کنند. رهبر آنها با صدايى خشن مى‌گويد:" آنها قبول کردند                                                                    

نظر شما :