ايران انتقام حادثه تروريستى زاهدان را مى‌گيرد

۲۸ مهر ۱۳۸۸ | ۱۳:۴۲ کد : ۶۰۴۳ اخبار اصلی
بسیاری از رسانه هاى عربى این اتفاق را حرکتی اشتباه از سوى مسببان آن دانسته و تفسیر کرده‌اند که نه تنها به ضرر دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران نشده بلکه بر عکس باعث تقویت و جایگاه آن شده است.
ايران انتقام حادثه تروريستى زاهدان را مى‌گيرد

دیپلماسی ایرانی: انفجار روز یکشنبه 18 اکتبر در سیستان و بلوچستان که منجر به شهادت 6 تن از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار شهادت بیش از 50 تن دیگر شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی داشت. بسیاری از آنها این اتفاق را حرکتی اشتباه دانسته و تفسیر کرده‌اند که نه تنها به ضرر دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران نشده بلکه بر عکس باعث تقویت و جایگاه آن شده است. به اعتقاد آنها این حرکت در بحبوحه مشکلاتی که دولت پس از انتخابات دامنگیرش شده بود، در نهایت به نفعش تمام خواهد شد و می‌تواند بر قوت و جایگاه خود بیفزاید.

پایگاه خبررسانی محیط که مقر آن مصر است در این باره نوشت، حادثه شهر سرباز در استان سیستان و بلوچستان ایران نتایجی خلاف آنچه همه انتظار داشتند در بر داشت. این اتفاق تنها و تنها به نفع احمدی نژاد پایان یافت. احمدی نژاد با این اتفاق ضمن مقصر دانستن امریکا، بریتانیا و اسرائیل با این اتهام که در این انفجار دست داشته‌اند، غرب را وارد یک معرکه تازه کرد.

این سایت در ادامه پیش‌بینی کرد، این حادثه که بسیار واضح است که ضعف امنیتی عامل وقوع آن بوده، می‌تواند ابزاری در اختیار احمدی‌نژاد قرار دهد تا به واسطه آن علیه اصلاح طالبان بیشتر وارد عمل شود. به ویژه این که اعتراضات آنان همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در مراسم آتی نیز تحرکاتی از سوی مخالفان صورت گیرد.

روزنامه الحیات چاپ لندن، این حادثه را ضربه‌ای به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دانست و نوشت، بر خلاف آنچه تصور می‌شد و حتی خود سربازان جندالله تصور می‌کردند، این انفجار به ضرر آنها تمام شد. ظاهرا جندالله در محاسبات خود اشتباه کرده است.

این روزنامه متمایل به عربستان در ادامه به اتهام‌های تهران به واشنگتن، لندن و تلاویو اشاره کرد و آن را به این شعار جمهوری اسلامی ایران که همواره گفته، امریکا شیطان بزرگ است مرتبط کرد و نوشت به نظر می‌رسد با این اتفاق دیپلماسی تازه‌ای میان ایران و امریکا به وجود آید. گرچه امریکا و بریتانیا هر دو این حادثه تروریستی را محکوم کردند اما تشدید اختلاف‌ها میان ایران و غرب چندان دور از انتظار نیست.

روزنامه السفیر چاپ لبنان وقوع این حادثه یک روز قبل از مذاکرات ایران با امریکا، روسیه و فرانسه را شک‌بانگیز دانست و نوشت، این حادثه پرسش‌های زیادی را مطرح به وجود آورد. در حالی که ایران به سمتی می‌رود که روزهای پرالتهاب پس از انتخابات را پشت سر بگذارد و باب تازه‌ای از مذاکرات با 1+5 آغاز کند، وقوع چنین حادثه‌ای در این زمان به خصوص نشان از وجود شیطنت‌هایی علیه ایران دارد. شاید همین دلیل است که موجب می‌شود مسئولان ایرانی اتهام‌هایی را متوجه غرب و به ویژه ایالات متحده امریکا می‌کنند و آنها را پشت این واقعه تلخ تروریستی می‌دانند.

روزنامه النهار چاپ لبنان که متمایل به غرب و جریان 14 مارس است در این باره نوشت، وقوع این حادثه هم‌زمان با نشست وین ضربه قوی به سپاه پاسداران محسوب می‌شود. البته پیش‌بینی می‌شود ایران انتقام این حادثه خونین را که باعث مرگ حداقل 5 تن از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار کشته و زخمی شدن 60 تن دیگر شد به زودی بگیرد. اما با توجه به اتهامات که ایران متوجه امریکا و بریتانیا بر سر این حادثه کرده، این پیش‌بینی را نیز باید کرد که روابط ایران و غرب باز هم تیره‌تر شود.

شبکه خبری الجزیره نیز به تهیه گزارش از این حادثه تروریستی پرداخت. این شبکه در تحلیل خود درباره این انفجار آن را پاسخی به نفوذ بیش از پیش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه سیاسی و اجتماعی ایران دانست و با انجام مصاحبه‌هایی با چهره‌های تندروی سنی مدعی شد که آنها قصد داشتند با این حادثه پیغام روشنی را به سپاه پاسداران بدهند. با این حال این شبکه ادعای تخریب روند وحدت شیعه و سنی را به نقل از همین منابع سنی رد کرد و مدعی شد آنها با این کار تخریب وحدت شیعه و سنی را هدف نگرفته بودند.   


نظر شما :