افشای گزارش دولت فرانسه در ارتباط با ایران

این مذاکرات به کجا می‌انجامد؟

۱۲ آبان ۱۳۸۸ | ۱۶:۰۵ کد : ۶۰۳۹ اخبار اصلی
سه بازیکن اصلی یعنی فرانسه، آلمان و بریتانیا، تمایل بیشتری برای تحریم دارند و ...
این مذاکرات به کجا می‌انجامد؟
دیپلماسی ایرانی: گروهی از مقامات دولت اوباما، همراه با مقاماتی از کشورهای فرانسه و روسیه چند ساعت دیگر مذاکرات خود را همراه با دیپلمات‌های ایرانی در وین در ارتباط با یک توافق غیر معمول در ارتباط انتقال مقدار قابل ملاحظه‌ای از اورانیوم غنی‌شده با درصد پایین ایران از کشور آغاز خواهند کرد.

دولت اوباما این توافق را که طی آن قرار است اورانیوم ایران به سوخت قابل استفاده برای رآکتورهای پزشکی تهران مورد استفاده قرار بگیرد به عنوان آزمونی برای نیت ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور است. ایران گزارش داده است که سوخت رآکتور تهران درحال اتمام است، بنابراین دولت ایران پیشنهاد داده است که 80 درصد از اورانیوم غنی شده خود را برای تبدیل به اورانیوم 20 درصد را به روسیه منتقل کند. پس از آن قرار است که فرانسه این اورانیوم را به صورت ورقه‌های آهنین رایج درآورد تا قابل استفاده برای این رآکتور باشد.

مقامات امریکایی به توافق رسیدند که اگر ایران نسبت به این توافق‌نامه پایبند نباشد، به اعمال تحریم‌های بیشتر کمک خواهد کرد. اما مذاکرات درحال حاضر نیز نشان از وجود شکاف میان امریکا و دو بازی کننده اصلی یعنی چین و روسیه می‌دهد.

طی سفر هفته گذشته هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا به روسیه، مقامات روسی تلاش‌های وی را برای قانع‌کردن آنها در ارتباط با نیاز تحریم‌های سنگین‌تر علیه ایران را نادیده گرفتند. سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که تمام تلاش‌ها باید در ارتباط با حمایت از پروسیه مذاکرات انجام گیرد. وی در گفت‌وگو با هیلاری کلینتون اعلام کرد که ما معتقدیم تهدید، تحریم و فشار در شرایط کنونی زیانبخش خواهد بود.

این درحالی است که چین نیز گفت‌وگو در ارتباط با تحریم‌ها را قبول ندارد. روز پنجشنبه، نخست وزیر چین در دیدار با محمد رضا رحیمی، معاون رئیس دولت ایران اعلام کرد که دولت وی به دنبال همکاری‌های نزدیک بین‌المللی با ایران است.

روابط ایران و چین در حال توسعه است و دو کشور در ارتباط با همکاری‌های تجاری و انرژی روابط بسیار گسترده و عمیقی با یکدیگر دارند.

سه بازیکن اصلی یعنی فرانسه، آلمان و بریتانیا، تمایل بیشتری برای تحریم دارند و معتقدند که اگر تا آخر سال جاری میلادی مذاکرات نتیجه‌بخش نباشد باید تحریم‌های جدی‌تری را علیه ایران آغاز کرد. یک گزارش محرمانه وزارت امور خارجه که در ماه اخیر توسط یکی از ماه‌نامه‌های فرانسوی منتشر شده بود نشان می‌دهد که فرانسه بیش از سایر کشورها خواهان تحریم علیه ایران است.

این گزارش همچنین می‌افزاید که تفاوت‌های کوچکی در ارتباط با تحریم‌ها میان آلمان و بریتانیا وجود دارد. امریکا که به طور پیش‌بینی نشده‌ای موضع خود را تغییر داده است گویا قصد ندارد که تا پایان سال این موضع خود را تغییر دهد. استراتژی امریکا این است که صبر کنند و ببینند که چه می‌شود. این گزارش همچنین می‌افزاید که روسیه و چین به طور روشن بر روی مذاکره تاکید دارند و نمی‌خواهند که مبحث تحریم‌های بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

مقامات فرانسه هیچ اظهارنظری در ارتباط با این گزارش نکردند.

منبع: واشنگتن پست


نظر شما :