۱۰۰ روز با نيکلا سارکوزى

۱۱ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۶:۳۹ کد : ۶۰۳ اخبار اصلی
100 روز از ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی گذشته است و نظرسنجی ها نشان می دهد که محبوبیت وی از همیشه بیشتر است. این نظر سنجی ها همچنین نشان می دهد که نیکولا سارکوزی محبوب ترین رییس جمهور فرانسه از زمان شارل دو گل است.
۱۰۰ روز با نيکلا سارکوزى

محبوبیت وی تنها مربوط به کسانی نیست که در انتخابات ریاست جمهوری وی را حمایت کرده بودند بلکه بیش از 3/1 جناح چپ نیز امروز وی را حمایت می کنند.

افزایش محبوبت وی تعجب آور نیست. به نظر می رسد که اقدامات سیاسی وی درست همان چیزی است که امروز فرانسه به آن نیاز دارد.

نیکولا سارکوزی به یک روابط دوستانه با سایر کشورها اشاره کرده است. وی همچنین تعدادی از تعهدات خود در را در این دوره 100 روزه به اجرا رسانده است و از یک سیاست عملی در اداره کشور بهره برده است.

نیکولا سارکوزی همچنین مردم فرانسه را متقاعد کرده است که هر چند وی از همان گروه سیاسی است که ژاک شیراک، رییس جمهور پیشین فرانسه بود اما با این حال او رییس جمهوری است که می تواند تغییراتی را که کشور به شدت به آن نیاز دارد اعمال کند.

از همه مهمتر آنکه نیکولا سارکوزی توانایی درک خواسته های رای دهندگان را دارد و وضعیت کشور را به خوبی تشخیص می دهد. عملکرد نیکولا سارکوزی در جامعه بین المللی نیز درخشان است. وی روابط خود را با آمریکا گسترش داده است، رابطه ای که در زمان ریاست ژاک شیراک رو به سردی گراییده بود.

 

 ژاک شیراک همچنین در رابطه با اتحادیه اروپا نقشی محافظه کارانه را اجرا می کرد. اما نیکولا سارکوزی با توجه به اهمیت رابطه اتحادیه اروپا و آمریکا در اجرای برنامه های مشترک، شامل برنامه های دفاعی و امنیتی رابطه خود را با آمریکا افزایش داده است.

نیکولا سارکوزی همچنین اصلاحاتی را در کشور فرانسه آغاز کرده است. از جمله این اصلاحات می توان به برداشتن مالیات از اضافه کارها از ماه اکتبر سال جاری اشاره کرد. وی همچنین قانون مالیات بر ارث را لغو کرده و شرایط آسانی را برای مالیات بر دارایی قائل شده است. از دیگر اقدامات نیکولا سارکوزی می توان به افزایش خودمختاری دانشگاه ها اشاره کرد.

علاوه بر این اعتصاب کنندگان بخش حمل و نقل عمومی موظف هستند تا 48 ساعت پیش از آغاز اعتصاب خود خواسته های خود را اعلام کنند و هشت روز پس از اعتصاب در یک رای گیری محرمانه شرکت کنند. این اصلاحات به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار است، هر چند برخی از ناظرین عملکرد آقای سارکوزی را همراه با مصالحه می دانند چنانکه وی در اعتصاب سیستم حمل و نقل عمومی نتوانست سرویس خاصی را ارائه دهد و در بخش اصلاح نوع انتخاب دانشجویان و شهریه دانشگاه ها موفق نبوده است.

هر چند سیاست به معنی هنر مصالحه و سازش است و این تقریبا غیر ممکن است که هر آنچه را که بخواهید بتوانید به دست آورید. پیشرفت هایی را که آقای سارکوزی در فرانسه به وجود آورده است غیر قابل انکار است و وی به بسیاری از وعده هایش عمل کرده است.

همچنین به نظر می رسد که نیکولا سارکوزی عمدا اصلاحات ملایم تری را در این دوره 100 روزه به اجرا در آورده است تا جامعه را به یک آرامش نسبی سوق دهد و اصلاحات اصلی را پاییز امسال آغاز خواهد کرد. بخش بعدی اصلاحات آقای سارکوزی می تواند از آنچه که پیش از این وعده هایش را داده بود بحث برانگیز تر باشد. رییس جمهور پیش از این وعده اصلاحات در بخش های اقتصادی، سرویس های اجتماعی ، امور بازنشستگی  و اتحادیه های بازرگانی را داده بود.

این اصلاحات که نیازمند یک حرکت رو به جلوی اقتصادی است به آسانی قابل اجرا نیستند چرا که به عنوان مثال جامعه با اصلاح سرویس های اجتماعی مخالف است بنابراین نیکولا سارکوزی باید برای اجرای این اصلاحات از تمام توان خود استفاده کند.

فرانسه با کسری بودجه مواجه شده است، تحلیلگران معتقدند که این کسری بودجه به دلیل کاهش مالیات ها است. این کسری بودجه می تواند مشکلات جدیدی را برای رییس جمهور فرانسه به وجود آورد. همچنین نیکولا سارکوزی در اعلام هدف فرانسه در رسیدن به یک بودجه متعادل در مقایسه با اتحادیه اروپا تاخیر دارد.

اگر قرار باشد که اقتصاد فرانسه روزهای نابسامانی را پشت سر بگذارد، اصلاحات رییس جمهور می بایست با قدرت بیشتری تحقق یابد تا بتواند توسط مردم فرانسه مورد قبول واقع شود. نیکولا سارکوزی قصد دارد تا نقش پررنگ تری را در اتحادیه اروپا ایفا کند. وی خطاب به سفرای فرانسه خواستار افزایش نقش اتحادیه اروپا در جهان شد.

 

 رییس جمهور فرانسه اعلام کرد که فرانسه استراتژی امنیتی شدیدتری را در دوره ریاست این کشور بر اتحادیه اروپا به اجرا در خواهد آورد. فرانسه از نیمه دوم سال آینده ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد داشت و نیکولا سارکوزی نیز رییس دوره ای این سازمان خواهد بود.

وی همچنین اظهار داشت که اتحادیه اروپا باید در صف اول ایجاد صلح و امنیت در جهان را با همکاری آمریکا و هم پیمانان آتلانتیک و اتحادیه آفریقا قرار بگیرد. نیکولا سارکوزی همچنین به سه چالش مهم دنیا اشاره کرد: اول جلوگیری از برخورد ایدئولوژکی اسلام و جهان غرب، سازگار کردن قدرتهای تازه ای مثل چین، هند و برزیل و مبارزه با خطرهایی از جمله گرمایش کره زمین، بیماریهای خطرناک و مبارزه برای منابع انرژی.

 

نیکولا سارکوزی همچنین اظهار داشت که فرانسه بدون اروپا قدرت چندانی ندارد هم چنانکه اروپای بدون فرانسه نیز از قدرت بالایی برخوردار نیست. هرچند سخنرانی رییس جمهور فرانسه به طور کلی تفاوت هایی با سیاست خارجی پیشین این کشور ندارد اما اهداف وی متفاوت است  و این همان چیزی است که از طرف قدرت های یزرگ جهان مورد استقبال قرار می گیرد.


نظر شما :