ادعای روزنامه استرالیایی؛ مذاکره ایران و اسرائیل در قاهره

۲۶ مهر ۱۳۸۸ | ۱۵:۰۳ کد : ۶۰۱۸ اخبار اصلی
گفته می‌شود نماینده ایران در این مذاکرات علی اصغر سلطانیه بوده و از طرف اسرائیل نیز معارو زفری ادیز مدیر سازمان انرژی اتمی این رژیم شرکت داشته است. همچنین شالومو بن آمی مشاور وزیر امور خارجه اسرائیل نیز به عنوان یک مقام غیر دولتی در این نشست حضور یافته است.
ادعای روزنامه استرالیایی؛ مذاکره ایران و اسرائیل در قاهره

دیپلماسی ایرانی: روزنامه ایج (The Age) چاپ استرالیا روز جمعه در گزارشی عجیب مدعی شد، ماه گذشته میلادی مقامات استرالیایی مقامات هسته‌ای ایران، استرالیا، اردن و ترکیه را در نشستی در قاهره گرد هم آورده و آنها بر سر خلع سلاح هسته‌ای خاورمیانه با یکدیگر گفت و گو کرده‌اند.

به گزارش این روزنامه تلاش شده که این جلسه به دور از جنجال‌های رسانه‌ای برگزار شود و رسانه‌ها اطلاعی از برگزاری آن نداشته باشند.

بنا به این گزارش این نشست چند روز پس از اعلام تهران مبنی بر راه‌اندازی مرکز اورانیوم غنی سازی جدید در مکانی نزدیک به قم انجام شده است.

ظاهرا این نشست بدون انتقاد و گلایگی و در فضایی آرام انجام شده اما دو طرف بحث‌های جدی‌ای را درباره تسلیحات هسته‌ای و طرح تعلیق کامل تسلیحات هسته‌ای در خاورمیامه داشته‌اند.

روزنامه ایج مدعی شده این مذاکرات سه روز ادامه داشته و در آن مقامات مصر، اردن، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه نیز حضور یافته‌‌اند.

در این نشست طرف ایرانی گفته است تا زمانی که اسرائیل به تولید و گسترش تسلیحات هسته‌ای دست می‌زند و تلاش دارد تکنولوژی هسته‌ای در منطقه صرفا در اختیار آن باشد، خاورمیانه همچنان در تهدید به سر خواهد برد. ایران تاکید کرده که اسرائیل تنها رژیم در خاورمیانه است که دست به تولید سلاح هسته‌ای می‌زند.  

هدف از برگزاری این نشست تعقیب طرح پاکسازی خاورمیانه از تسلیحات هسته‌ای و جنگ‌افزارهای کشتار جمعی عنوان شده و پیش‌بینی می‌شود که این جلسه بتواند زمینه‌های لازم را برای تلاش‌های بان کی مون دبیر کل سازمان ملل برای پاکسازی خاورمیانه از تسلیحات هسته‌ای فراهم آورد.

گفته می‌شود نماینده ایران در این مذاکرات علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در سازمان انرژی اتمی بوده است. از طرف اسرائیل نیز معارو زفری ادیز مدیر سازمان انرژی اتمی این رژیم شرکت داشته است. همچنین شالومو بن آمی مشاور وزیر امور خارجه اسرائیل نیز به عنوان یک مقام غیر دولتی در این نشست حضور یافته است. این گزارش می‌افزاید در روز آخر جلسات نماینده ژاپن نیز به جمع حاضران جلسه اضافه شده است.

مسکو خواهان رابطه ایران با اسرائیل

در همین حال یک خبرگزاری روسی مدعی شد که سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در گفت‌وگویی رسانه‌ای تأکید کرده است که روسیه از اسرائیل و ایران دعوت می‌کند تا میان خود رابطه برقرار کنند و در این موضوع هیچ چیز غیر ممکنی هم نمی‌بیند!

لاوروف در گفت‌وگویی با خبرگزاری «ریا نووستی»، شبکه تلویزیونی راشا تودی ((Russia Today و رادیو صدای روسیه ‌با بیان موضوع بالا گفته است، از نظر من باید در این راستا تلاش کرد که اسرائیل و ایران روابط میان خود را آغاز کنند و باید پذیرفت که هیچ‌کس نیازی به جنگ ندارد.

این در حالی است که در ادامه انتشار این خبر رسانه‌های روسی می‌نویسند، اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را تهدید شماره یک برای امنیت رژیم یهود می‌بیند و از جامعه جهانی می‌خواهد که سیاست‌ها خود را نسبت به خنثی‌سازی این تهدید تشدید سازد.

 


نظر شما :