با پخش سریال از شبکه دولتی ترکیه

تنش در روابط اسرائیل و ترکیه ادامه دارد

۲۶ مهر ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۳ کد : ۶۰۱۷ اخبار اصلی
زمانی که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در اجلاس داووس از عملکرد اسرائیل در جنگ غزه انتقاد کرد و برای نشان دادن خشم خود جلسه را ترک کرد مشخص بود که این داستان ادامه دار است و روابط ترکیه و اسرائیل وارد فاز جدیدی شده است.
تنش در روابط اسرائیل و ترکیه ادامه دارد

دیپلماسی ایرانی: در همین راستا شاهد بودیم که ترکیه از شرکت اسرائیل در مانور حریم هوایی خود ممانعت کرد که سخنگوی ارتش اسرائیل این عمل ترکیه را نشان دهنده مخامت روابط ترکیه و اسرائیل دانست.

وی اعلام کرد که مانور نظامی عقاب آناتولی که برای پرواز بر فراز مرز هوایی ترکیه از ۱۲ تا ۲۳ اکتبر طراحی شده‌بود تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاد. وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: این تاخیر به دلیل تصمیم ترکیه برای تغییر لیست کشورهای شرکت‌ کننده که به محرومیت اسرائیل منجرشد، اتفاق افتاد.

این مانور سال‌هاست که با هدف گسترش همکاری‌های هوایی بین‌المللی، با حضور کشورهایی چون ترکیه، اسرائیل ودیگر نیروهای هوایی ناتو برگزار می‌شد. رسانه‌های اسرائیلی اظهار داشتند که دلیل تاخیر در مانور این بود که پس از اینکه آمریکا از این مانور کناره‌گیری کرد، ترکیه نیز نام اسرائیل را از لیست حذف کرد. رادیوی دولتی این اسرائیل نیز اعلام کرد که قرار بود مانور هوایی امسال درحریم هوایی ترکیه و در نزدیکی مرز ایران، سوریه و عراق انجام شود. یکی دیگر از رسانه‌های محلی نیز عنوان کرد که این تصمیم از سوی ترکیه روابط این کشور با اسرائیل را به سطح پایین‌تری می‌کشاند،‌ که در ادامه روند نزولی روابط به دلیل انتقادات شدید این کشور در برابر بمباران غزه توسط تل‌آویو قرار گرفته است.

در اوایل ماه سپتامبر، احمد داووداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه،‌ به دلیل اینکه به وی اجازه داده نشد تا از نوار غزه که تحت حکومت حماس است، دیدن کند، دیدار خود از اسرائیل را لغو کرد.

اکنون به نظر می‌رسد که ترکیه از قدرت سیاسی بیشتری در منطقه برخوردار است و می‌تواند از این قدرت در راستای انتخاب هم‌پیمانان خود استفاده کند. بخصوص از زمان روی کار آمدن احمد داووداوغلو به عنوان وزیر امور خارجه ترکیه بازی ترکیه در صفحه بین‌المللی شاهد تغییرات فراوانی بوده است.

خشونت گسترده اسرائيل عليه مردم غزه در جريان حمله اخير ارتش اين کشور موجب شده است مردم ترکيه نیز واکنش‌هاى شديدى نسبت به دولت اسرائيل نشان دهند. رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه نيز با مشاجره با شيمون پرز رئيس جمهور اسرائيل در اجلاس داووس احساسات ضداسرائيلى را در ترکيه دو چندان کرد. البته اردوغان پس از آن ماجرا سعى بسيارى کرد روابط دو کشور با تنش مواجه نشود اما برخى از تحليلگران معتقدند دوستى استراتژيک ميان ترکيه و اسرائيل در معرض خطر قرار دارد. البته سياستگذاران در ترکيه به خصوص فرماندهان ارتش اين کشور همچنان روابط ترکيه و اسرائيل را محترم مى‌شمارند.

در سال 2004 نيز روابط ترکيه و اسرائيل تا حدودى تيره شد. اردوغان در آن سال اسرائيل را يک کشور تروريست اعلام کرد. اردوغان پس از آن اين حرف را زد که اسرائيل شيخ احمد ياسين بنيانگذار حماس را ترور کرد. پس از آن اردوغان خالد مشعل را به ترکيه دعوت کرد. اما روابط ميان ترکيه و اسرائيل با مداخله و ميانجيگرى امريکا بار ديگر بهبود يافت. حتى روابط ميان دو کشور تا مرحله همکارى‌هاى نظامى نيز پيش رفت. از آن پس اسرائيل تلاش کرد تا به قيمت برقرار ماندن روابط استراتژيکش با ترکيه درخصوص برخى از اظهارات مقامات ترکيه درباره اسرائيل که گاه و بى گاه مطرح مى‌شد توجهى نشان ندهد. از سوى وزير امور خارجه ترکيه على باباجان با هدف آرام کردن احساسات يهوديان و برخى از مقامات اسرائيلى درخصوص اظهارات مقامات ترکيه از حماس خواست ميان يک گروه مسلح بودن و يک گروه سياسى بودن يکى را انتخاب کند.

 اما اين بار در اجلاس داووس آقاى اردوغان عصبانيتى بيشتر داشت. او در اجلاس داووس در مقابل شيمون پرز گفت اسرائيل مرتکب جنايت عليه بشريت شده است و جهان نبايد چشمان خود را روى بربريت اسرائيلى‌ها در غزه ببندد. اردوغان گفت چطور مى‌توان کشورى را که قطعنامه شوراى امنيت را ناديده گرفته و اجرا نمى‌کند به حال خود رها کرد. از سوى ديگر وزارت آموزش و پرورش ترکيه نيز با صدور بخشنامه‌يى که در آن از مدارس مى‌خواست از دانش آموزان بخواهند به ياد کودکان فلسطينى يک دقيقه سکوت اختيار کنند، تا حدودى اسرائيلى‌ها را آزار داد. اسرائيل در مقابل از دولت ترکيه خواست اين بخشنامه را کنسل کند و اجازه ندهد احساسات ضداسرائيلى در ميان کودکان ترک گسترش يابد. از سوى ديگر اسرائيل نيز به پخش برنامه‌اى در مدارس اسرائيل پرداخت که به نسل‌کشى ارامنه در جريان جنگ جهانى اول پرداخته شده بود. به هر حال تظاهرات ضداسرائيلى در خيابان‌هاى ترکيه در جريان جنگ غزه مدام در جريان بود.

در تظاهرات ترک‌ها شعارهايى نظير اسرائيل قاتل، اسرائيل نازى و ارتش ترکيه به سوى بيت المقدس برو به گوش مى‌رسيد. علاوه بر اين مردم ترکيه خواستار تحريم کالاهاى اسرائيلى و ملغى شدن توافقنامه‌هاى نظامى اسرائيل و ترکيه بودند. با توجه به تمامى اين نشانه‌ها مى‌توان اين گونه نتيجه گرفت که روابط ترکيه و اسرائيل در معرض خطر بروز تنش قرار دارد و چنانچه اين اتفاق رخ دهد اسرائيل بسيار بيشتر از ترکيه متضرر خواهد شد.

از سوی دیگر حتی پخش نخستین قسمت از سریال تلویزیونی جدایی از کانالتلویزیون دولتی ترکیه TRT 1 ، اعتراض جمعی رسانه‌ها و مقامات سیاسی اسراییل را برانگیخت.

بنا به ادعای اسراییل در این سریال تلویزیونی که از محل بودجه دولت ترکیه و برای کانال دولتی این کشور ساخته شده است، از نظامیان اسرائیلی تصویری خشن و سرکوب‌گر ترسیم شده است که از کشتن فلسطینیان احساس رضایت می‌کنند.

در این سریال تلویزیونی رویدادهای جنگ اخیر در غزه روایت می‌شود .

چهارشنبه نخستین واکنش به این اقدام دولت ترکیه از سوی آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل بود که با فراخوانی سفیر ترکیه به وزارت خارجه اسرائیل، مراتب اعتراض شدید اسرائیل را به این اقدام کانال تلویزیونی دولتی ترکیه اعلام کرد .

همگام با این اقدام رسانه‌های اسرائیل با پخش تصاویری گزینش شده از این سریال - که در قسمتی از آن یک سرباز اسرائیلی به سوی یک فلسطینی شلیک می کند و سپس خنده‌ای رضایت بخش بر چهره اش می‌نشیند – سعی کردند تا نظر افکار عمومی اسرائیل را نسبت به این سریال منفی کنند.

اخیرا لابی اسرائیلی در آمریکا دولت ترکیه تهدید کرده است که در برابر این سیاست‌های خصمانه ترکیه علیه اسرائیل ، واکنش نشان خواهد داد و حمایت‌های همیشگی خود از ترکیه در برابر تحرکات لابی ارمنی در آمریکا را متوقف خواهد کرد .

اسرائیل همچنین تهدید کرده است که ممکن است در قرار دادهای فروش برخی سامانه‌های مدرن نظامی اسرائیل به ارتش ترکیه بازنگری کند .

پخش این سریال از سوی تلویزیون دولتی ترکیه، می‌تواند تنش دیپلماتیک یک سال گذشته در روابط ترکیه و اسرائیل را بیشتر کند .

"عکس کوچک صحنه ای از سریال پخش شده از شبکه دولتی ترکیه است".


نظر شما :