پایان دوران انتظار

۲۵ مهر ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۸ کد : ۶۰۰۸ اخبار اصلی
مجلس نمایندگان کنگره آمریکا با تصویب لایحه­ایی تحریمی علیه ایران عزم خود را جهت اعمال فشار بر دولت باراک اوباما نشان دادند.
پایان دوران انتظار

مجلس نمایندگان کنگره آمریکا با تصویب لایحه­ایی تحریمی علیه ایران عزم خود را جهت اعمال فشار بر دولت باراک اوباما نشان دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس نمایندگان کنگره اعلام آمادگی کردند که در اقدامی ضربتی و سریع به وضع تحریمات سخت­تر و جدیدی برضد ایران بپردازند این در صورتی است که در گفتگوهای بین­المللی با تهران بر سر برنامه هسته­ایی­اش نشانه­هایی از تزلزل و شکست دیده شود.

برخی از قانونگذاران آمریکایی خواستار آن هستند که آمریکا با اعمال جریمه­های بیشتر و جدید وقت را در توافقات چندجانبه تلفن نکنند.

کریستوفر داد سناتور دموکرات و رئیس کمیته امور بانکی سنا بر روی طرحی جهت شدت بخشیدن و گسترش تحریم­ها کار می­کنند تا بر اساس آن اگر تلاش های دیپلماتیک اخیر جهت متوقف کردن برنامه ساخت سلاح­های هسته­ای در مدت زمان کوتاهی به نتیجه نرسد دولت آمریکا اقدامات لازم را در این زمینه بتواند انجام دهد.

جیم آبرامز گزارشگر AP در ادامه می­افزاید:"کنگره باید به وسیله طراحی و تصویب لوایح و قوانین سختگیرانه بر ضد ایران و تهدیدات این کشور، رئیس جمهور اوباما را یاری رساند." سناتور داد می­افزاید: "طراحی اندازه و مقیاس گسترده تحریمات طیف وسیعی را در برمی­گیرد. از تحریم در حوزه تبادلات مالی و بانکی گرفته تا متوقف کردن صادرات بنزین و نفت و گاز به ایران."

کمیته امور بانکی سنای آمریکا واکنش اوباما در زمینه نشست اخیر ژنو را بررسی کرده است و بر نشانه­هایی دال بر نرمش ایران در زمینه اجازه بازرسی کارشناسان سازمان ملل و آژانس مشاهده و تأئید نموده اما سناتور داد می­گوید: " با این وجود ایران باید اعمال و گفته­هایش را یکی کند. رئیس جمهور اوباما نیز به شکلی پیوسته و منظم به همراه وزرا در جریان طرح­های کنگره هستند. طرح­هایی که حوزه ها و بخش­هایی چون انرژی، مالی و ارتباطات ایران ایران را هدف قرار داده. از سوی دیگر این امید وجود دارد که کشورهایی چون روسیه و چین که مخالف تحریم تجاری ایران بودند به این جبهه بین­المللی بپیوندند."

تعداد زیادی از رهبران حزب دمکرات از جمله جان کری رئیس کمیته روابط خارجی می­گویند که باید به ایران فرصت کوتاهی در جهت نشان دادن حسن نیت­اش داد قبل از اینکه تحریم­هایی چندجانبه وضع و اعمال شود.

استنی هویر رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان پنجشنبه در میان جمعی از نمایندگان دو حزب آمریکا بر این نکته تأکید کرد: " در حالی که گفتگو­های آتی شانس موفقیت را نشان خواهد داد اما نمی­توانیم منتظر بمانیم تا روسیه و چین یا هر کشور دیگری براساس مناسبات و مقتضیات خود واکنش نشان دهد." اریک کانتور نماینده جمهوری خواه نیز با تأیید و تشویق نمایندگان دموکرات جهت توافق برسر طرح تحریم صادرات گاز و بنزین به ایران افزود:" جمهوریخواهان به هیچ وجه از ایده ، صبر و تحمل در برابر ایران حمایت نمی­کنند و تنها براساس تفاوق جمعی جهانی ناچار به تحمل شده­اند."

ایلنا رز لتینن عضو ارشد کمیته خارجی مجلس نمایندگان که جمهوریخواه است از سایرین صریح­تر سخن گفت:" ایالات متحده باید کاسه گدایی خود را دور بیاندازد و مانند رهبر واقعی جهان تلاش­های عاجلی را در زمینه وضع تحریم­های فلج کننده در قبال رژیم ایران آغاز کند."

وی لایحه طراحی شده خود را در زمینه تقویت تحریم برضد افراد، شوکت­ها و کشورهایی که به ایران در زمینه­های تهدید آمیز کمک می­کنند، به کنگره ارائه داده است. او یکی از متحدین اصلی رئیس کمیته امور خارجی­ها وارد برمن کالیفرنیایی است. برمن در حال حاضر با تمام قوا سعی می­کند تا لایحه­ای را در زمینه ممنوعیت صدور مواد نفتی پالایش شده از جمله بنزین و نفت گاز در کنگره به تصویب نهایی برساند. به گفته کارشناسان یکی از مهم­ترین نقاط ضعف ایران علی­رغم صادرات عظیم نفت خام،‌ ناتوانی در تولید مواد پالایشی برای مصارف داخلی است. اما گروهی از متخصصان انرژی مانند کنت پولاک مدیرمرکز سبان در موسسه بروکینگ (Broo king) می­گوید: "این تحریمات سؤال برانگیز بر زندگی مردم ایران تأثیر منفی و مستقیمی خواهد داشت و معلوم نیست کارکرد اصلی­اش چیست. تحریم صادرات و حمل ونقل انرژی به ایران ضرر بسیاری به همراه خواهد داشت و رژیم ایران پس از این تحریمات به سرعت ظرفیت پالایشی و تهیه مواد سوختی از بازار سیاه را افزایش خواهد داد و از سوی دیگر خواهد توانست با نشان دادن رنجی که مردم ایران از این تحریم­ها تحمل می­کنند افکار عمومی جهان را به نفع خود جهت دهد."

اما مواضع تند بعضی از اعضای کنگره بسیار متفاوت است. آنان معتقدانه با وضع تحریم­های بیشتر کار برای ایالات متحده و هم پیمانان­اش ساده تر خواهد شد.

لوایح دیگری نیز در حال تکمیل است. بارنی فرانک رئیس دفتر خدمات مالی مجلس نمایندگان از حزب دموکرات و سام براون بک از حزب جمهوریخواه لوایحی را در دست دارند که اجازه خواهد داد تا دولت مرکزی و ایالات همچنین دانشگاه­ها روابط مالی، تجاری و علمی خود را با تمامی شرکت­هایی که بیش از 20 میلیون دلار سرمایه­گذاری در بخش انرژی ایران کرده­اند، قطع کنند.

لایحه دیگر که قرار بود در سال 2010 به کنگره ارائه شود و در حال حاضر واجد خصوصیات عملیاتی است و می­توان براساس آن اقدام کرد لایحه مشترک جان کیل و سوزان کالینز از حزب جمهوریخواه است. در این لایحه دولت آمریکا موظف می­شود تا از خرید نفت از شریک­هایی که به ایران نفت فروخته یا به حمل آن مبادرت کرده­اند، خودداری کند. آنان دو می­گویند:"تمامی شواهد حاکی از آن است که زمان برای ایران تمام شده وقت آن رسیده تا این کشور برنامه ساخت سلاح­های هسته­ایی را متوقف کند. صبر آمریکا به پایان رسید."

تحریم­های آمریکا علیه ایران از پیروزی انقلاب در 1979 در حوزه­های تبادلات مالی و تجاری آغاز شده و شورای امنیت سازمان ملل نیز در سه دور تحریماتی را علیه ایران ظرف سه سال گذشته وضع کرده است که تأثیر زیادی برشرکت ها و افرادی داشته با غنی سازی اورانیوم و برنامه­های هسته ایران و سایر فعالیت­های غیرقانونی آن در ارتباط بوده­اند.


نظر شما :