سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

۲۴ مهر ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۸ کد : ۶۰۰۷ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
 سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی


رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی، رییس مجلس، وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه، سخنگوی سازمان انرژى اتمى، وزیر کشور و چند نماینده مجلس از جمله مسئولانی هستند که طی هفته گذشته نکاتی را درباره مسائل سیاست خارجی بیان کردند.

 

ایران دست دشمنان را قاطعانه قطع خواهد کرد


محمود احمدى‌نژاد با بيان اينکه ملت ايران همدل و متحد به دنبال پى‌گيرى آرمان‌هاى بلند انقلاب اسلامى است گفت: ‌دنيا بداند ملت ايران دست در دست هم و در مسير امامت و ولايت سر سوزنى از مواضع انقلابى عقب‌نشينى نخواهند کرد.

رييس‌ دولت اضافه کرد: ملت ايران دست دشمنان و زبان عناصر وابسته به بيگانگان را در هر لباس، چهره و هر عنوانى که باشند، مى‌شناسد و آن را قاطعانه قطع خواهد کرد.

ضرورت مرزبندى با امریکا در حال حاضر بيشتر است


رييس مجلس شوراى اسلامى گفت: اوباما در قاهره عنوان مى‌کند که صداى اذان براى وى آشناست و وى مى خواهد حقوق مسلمانان را به آنها بازگرداند و اين روشن است که آنها راه جديد و پيچيده اى را پيش ‌رو گرفته‌اند.

علی لاریجانی باتاکيد بر اينکه استراتژى آمريکا تغيير نکرده است، افزود:‌ اگر پيشنهاد ده ماده‌اى آمريکا براى صلح فلسطين را مطالعه کنيم در مى‌يابيم که استراتژى آنها در مقابل مسلمانان تغييرى نيافته و تنها خواسته‌ آنها اين است که کشورهاى مسلمان براى برقرارى ارتباط با اسراييل صف بکشند که اين به معناى دفن عزت اسلامى است. اين ساده‌انديشى است که ما تصور کنيم مرزبندى ما با آمريکا تغيير يافته است . آمريکا از اول با ما دشمن بوده و ضرورت اين مرزبندى در حال حاضر بيشتر است.

ناوگان نظامى ما در درياى خزر اعمال حاکميت مى‌کند


علاءالدین بروجردى نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر ناوگان نظامى ما در درياى خزر حضور داشته و اعمال حاکميت مى‌کند و اقدامات ناوگان نظامى در درياى خزر خود دليلى براى ايجاد امنيت بيشتر دريايى مى‌باشد و اين در حالى است که هدف ما نيز تثبيت حاکميت ايران در درياى خزر و جلوگيرى از تبديل اين دريا به کانون تنش است.

تصميمات اساسى در خزر بايد با اتفاق نظر همه کشورهاى ساحلى گرفته شود

منوچهر متکى وزير امور خارجه گفت: درياى خزر مهم ترين و بزرگترين منطقه اقتصادى است که متاسفانه تاکنون تعيين حدود دقيقى در اين زمينه انجام نگرفته است. ما بايد تلاش کنيم براى صيانت از حقوق ايران حق واقعى ايران را در درياى خزر مشخص نماييم.

وی خاطرنشان کرد: کليه تصميمات مهم و اساسى در درياى خزر بايد با هم‌انديشى و اتفاق آراى پنج کشور ساحلى انجام گيرد زيرا در غير اين صورت هرگونه تصميم‌گيرى فاقد اعتبار اجرايى است.

اگر قرارداد احتمالى تامين سوخت رآکتور تهران به تعویق بیفتد...


على شيرزاديان تصريح کرد: ايران تکنولوژى غنى‌سازى را به‌طور کامل در اختيار دارد و از اين‌رو با دستى پر و با قدرت پاى ميز مذاکرات خواهد نشست.

سخنگوى سازمان انرژى اتمى در پاسخ به اين سؤال که اگر قرارداد احتمالى تامين سوخت رآکتور تهران در آينده به هر نحوى مانند ديگر قراردادهايى که تاکنون اين کشورها با ايران داشته‌اند و لغو يا به تاخير انداخته‌اند کان لم يکن بماند تکليف چيست؟ اظهار داشت: آن موقع نامه مى‌نويسيم و به آژانس اعلام مى‌کنيم که ايران راسا اقدام به تامين سوخت رآکتور تهران خواهد کرد.

او ادامه داد: ما به عنوان يک سازمان فنى وارد اين مذاکرات مى‌شويم و گفت‌وگوها را دنبال مى‌کنيم. اگر توافق شکل گرفت و بعد به هر دليلى اجرا نشد بدنامى‌اش براى آژانس و کشورهاى برهم زننده توافق است و ايران نيز اقدام مقتضى را انجام خواهد داد.

تحريم بنزين آسيبى به کشور وارد نخواهد کرد

محمود بهمنى در مصاحبه با نشريه انگليسى‌زبان EMERGING MARKETS گفت: آسيبى از تحريم بنزين متوجه کشور نخواهد شد.

وى ادامه داد: اگرچه اينگونه محدوديت‌ها هزينه‌هايى به اقشار مختلف مردم تحميل مى‌کند اما آسيبى در اين زمينه متوجه کشور نخواهد شد.

رييس ‌کل بانک مرکزى همچنين در پاسخ به سوالى درباره ذخاير ارزى کشور، ميزان موجودى اين ذخاير را ظرف پنجاه سال گذشته بى‌سابقه خواند و اظهار کرد: به دليل شرايط بين‌المللى فعلى ترجيح بر آن است که ميزان دقيق اين ذخاير اعلام نشود چراکه در مواجهه با تهديدهاى احتمالى می بايست آمادگى لازم حفظ شود.

کشورهاى عربى از کوتاه آمدن در برابر رژيم صهيونيستى پرهيز کنند

یک نماینده مجلس گفت: رژيم صهيونيستى احساساتى و بى‌منطق رفتار مى‌کند و به دنبال مرعوب کردن کشورهاى عربى است که بتواند موقعيت رو به زوال خود را براى مدتى ديگر ادامه بدهد.

عضو هيات رييسه‌ مجلس شوراى اسلامى افزود: انفعال در اين رژيم و شکست‌هاى متوالى آن و همچنين واقعيت نظام جمهورى اسلامى مسائلى است که رژيم صهيونيستى را دچار سرگردانى کرده است.

حاجى‌بابايى خاطرنشان کرد: کشورهاى عربى و مسلمان بايد به اين مسائل توجه کنند و از هرگونه نزديک شدن به اين رژيم و يا کوتاه آمدن در برابر آن پرهيز کنند، چرا که چنين رفتارى باعث مى‌شود که نفرت ملت‌هاى مسلمان از حکام خود افزايش يابد. آنها بايد موضعى محکم و مقتدر در برابر اسراييل بگيرند و بر اساس منطق اقتدار با اين رژيم برخورد کنند.

سلطه چند ده ساله و چند صد ساله نظام استکبارى در حال فروپاشى است

محمود احمدى‌نژاد گفت: دو راه بيشتر در پيش رو نيست؛ يا راه ولايت و امامت و رسيد به قله‌ کمال يا راه طاغوت و شيطان. هنر نظام اسلام اين است که به راه اول دعوت کند و بشريت را به اين راه سوق دهد. بايد بشارت بدهيم! بدانيد که به فضل الهى سلطه چند ده ساله و چند صد ساله نظام استکبارى در حال فروپاشى است و نشانه تحقق وعده‌ الهى آشکاراست و اين همه سروصدا و عصبانيت آنها به خاطر اين است. ‌عصبانيت آنها در موضوع هسته‌اى به خاطر اين بود که ايستادگى رهبر معظم انقلاب و ملت ايران هيمنه آنها را شکست و شوراى امنيت ظالم را از کار انداخت و اکنون که کارى از دست‌شان بر نمى‌آيد، مى‌خواهند به نحوى خط تماس برقرار کنند بلکه آن ساختار را نجات دهند.

با کسى شوخى نداريم


سخنگوى وزارت امور خارجه تاکيد کرد: موضوع تاسيسات فردو مربوط به ايران و آژانس است و هيچ ارتباطى با مذاکرات ژنو ندارد.   

حسن قشقاوى در خصوص درخواست ايران براى واردات اورانيوم غنى شده 20 درصد گفت: اين بدين معنى نيست که دست بسته اى واردات باشيم؛ ما نمى توانيم کار 150 بيمارستان را متوفق کنيم و اگر نياز باشد آن را تامين مى کنيم. ما براى رفع نياز اين سوخت با کسى شوخى نداريم.

دنبال اين هستند که چگونه باب گفت‌وگو و همکارى را با ايران باز کنند

محمد نجار وزیر کشور با اشاره به اينکه در دولت نهم فعاليت‌ها و پروژه‌هاى بزرگى در کشور اجرا شده است، گفت: امروز ايران اسلامى در اوج قدرت و شکوفايى قرار دارد.

نجار گفت: کشورهايى که تا ديروز تهديد، تحريم و مساله تهاجم نظامى را مطرح مى‌کردند امروز تسليم ايران اسلامى شده‌اند و دنبال اين هستند که چگونه باب گفت‌وگو و همکارى را با ايران باز کنند.

امسال در سازمان ملل بيت‌الغزل حرف هاى همه سخنرانان ضرورت تغيير بود

محمود احمدى‌نژاد گفت: گرچه در جبهه مستکبران و طاغوت‌ها گرد و خاک و هياهو زياد است اما به فضل الهى چراغ عمر طاغوت‌ها و مستکبران در حال خاموشى است. آنها به پايان راه رسيده‌اند و مهلت تاريخى‌شان به پايان رسيده است. دوره آنها به پايان آمده و سوخت حرکت جبهه استکبار رو به تمام شدن است. دنيا چشم‌انتظار تغييرات است. در چهار سال گذشته که من به سازمان ملل رفتم پيامى که ملت ايران به جهان اعلام مى‌کرد لزوم تغيير بود و اينکه بايد دنياى جديدى بر پايه عدالت بسازيم. امسال که به سازمان ملل رفتم، تقريبا بيت‌الغزل حرف هاى همه سخنرانان ضرورت تغيير و تحول بود؛ حتى آقاى اوباما نيز اعلام کرد نياز به تغيير وجود دارد و در بخش دوم سخنانش اعلام کرد که آمريکا متعهد به اصلاح خود است. آنها سخن سى ساله انقلاب ما را امروز بر زبان مى‌آورند و تاييد مى‌کنند.

ايران براى مقابله با هر تجاوزى آماده است

کاظم جلالى نماینده مجلس با تاکيد بر اينکه رفتار رژيم صهيونيستى در تهديد ايران به حمله نظامى و سکوت جامعه بين‌الملل، غيرديپلماتيک و مغاير با موازين بين‌المللى است، خاطرنشان کرد: جمهورى اسلامى ايران تمامى اين اقدامات را يک بلوف سياسى مى‌داند و براى مقابله با هر تجاوزى آمادگى لازم را دارد.

مواضع کلينتون با نتايج مذاکرات ژنو مغايرت داشت

منوچهر متکى وزير امور خارجه کشورمان درباره موضع ايران در قبال اظهارات وزراى خارجه روسيه و آمريکا در مسکو گفت: مواضع خانم کلينتون با واقعيت‌هاى حاکم بر روندها و نتايج به دست آمده ناشى از مذاکرات ژنو مغايرت داشته و رويه‌هايى همچون مسير دوگانه، ‌مدل‌هاى رنگ باخته‌اى بوده که فاقد کارآمدى است. ما توصيه مى‌کنيم خانم کلينتون واقع بينى را پيشه و از تکرار شعارهاى بى‌نتيجه دوره بوش اجتناب کند.


نظر شما :