کرزی متهم می‌کند

۲۰ مهر ۱۳۸۸ | ۱۴:۵۹ کد : ۵۹۸۰ اخبار اصلی
کرزى می گوید بالگردهای خارجى، شبه نظاميان را به ولايت‌هاى شمال افغانستان منتقل مى‌کنند.
کرزی متهم می‌کند

دیپلماسی ایرانی: برخی شبکه های اطلاع رسانی افغانستان دیروز بعد از اظهارات کرزی در آغاز واکسیناسیون سراسری این کشور نوشتند: "او پرده از راز ناامنی های اخیر شمال کشور برداشت."

حامد کرزی در سخنان دیروز خود تاکید کرد: گزارش های موثقى از اداره هاى امنيتى کشور به دست ما رسيده است که می گوید بالگردهای خارجى، شبه نظاميان را به ولايت‌هاى شمال افغانستان منتقل مى‌کنند.

ریيس جمهور افغانستان اضافه کرد: مدتی است که برای همگان این سوال پیش آمده بود که چگونه مناطق امن شمال به یکباره ناامن شده است. بر اثر پیگیری های جدی به این نتیجه رسیدیم که طالبان را نیروهای خارجی به سمت شمال انتقال می دهند.

او از هیچ کشوری به عنوان متهم یا مظنون به این اقدام ها سخنی به میان نیاورد اما ادامه داد: ما اين موضوع را با جديت تعقيب مى‌کنیم تا مشخص شود کدام کشورها در ناامن ساختن شمال افغانستان دست دارند. دیگر وقت آن رسیده است که ما دوست و دشمن خود را بهتر بشناسیم و بدانیم هدف از این برنامه های سازماندهی شده طولانی مدت چیست؟

در همین راستا عطا محمد نور والى ولايت بلخ نيز چندى پيش اعلام کرده بود دست‌هاى مرموزى سعى دارند ناامنى ها را به ولايات شمالى افغانستان منتقل کنند.

گزارش های رسیده از شمال افغانستان حاکی از آن است که شبه نظاميان طالبان که شبه نظاميان خارجى نيز در بين آنها دیده می شود در حال استقرار در ولايات بلخ، قندوز و بغلان هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان به نقل از هفته نامه آلمانی اشپیگل، گروهکی از طالبان نیز ضمن تایید این خبر گفته است که طالبان برای انجام مقاصد خود از نیروهای آلمانی استفاده می کند.

عبدالرحیم وردک وزیر دفاع هم در سخنانی با اشاره به افزایش عملیات‌های طالبان گفته است: نیروهای خارجی از گروه طالبان حمایت می‌کنند.

وردک تاکید کرده است که هزاران تن از نیروهای خارجی وارد افغانستان شده‌اند تا طالبان را تقویت کنند.

وی افزود که حدود چهار هزار نیروی خارجی از کشورهای مختلف از جمله افریقای شمالی و پاکستان به نیروهای طالبان و القاعده افغانستان پیوسته‌ و در این کشور عملیات‌های مسلحانه انجام می‌دهند.

حالا این سوال مطرح می شود که آیا به راستی کشورهای خارجی در گسترش ناامنی ها دست دارند یا دولت افغانستان قصد دارد با متهم کردن عناصر خارجی، بر کوتاهی ها و ناکامی های خود در عرصه های اقتصادی و امنیتی سرپوش بگذارد؟ اگر فرض حمایت بخشی از نیروهای خارجی از طالبان درست باشد، چه هدف و نیتی را می توان برای آنها متصور شد؟


نظر شما :