اعتمادی سازی با حفظ دستاوردها

۲۰ مهر ۱۳۸۸ | ۱۲:۵۵ کد : ۵۸۸۷ اخبار اصلی
به نظر می‌رسد که فشارهایی که طرف‌های ایران به این کشور در بحث هسته‌ای وارد ساخته‌اند در حال جواب دادن است. دولت فعلی بر این باور است که دولت آقای خاتمی در مذاکرات هسته‌ای آب نبات گرفت اما به نظر می‌آید در شرایط فعلی همین آب نبات هم در حال از دست رفتن است. گفتاری از دکتر صادق ربانی، قائم مقام سابق سازمان انرژی اتمی ایران و تحلیل‌گر مسائل هسته‌ای.
اعتمادی سازی با حفظ دستاوردها

در سفر البرادعی به ایران مقرر شد که 25 اکتبر( سوم آبان) بازرسان آژانس از تاسیسات جدید غنی سازی ایران بازدید کنند و پیش از این تاریخ در روز 19 اکتبر جزییات انتقال اورانیوم به خارج از ایران و تحویل سوخت هسته‌ای به این کشور در نشست مشترک ایران و آژانس بررسی شود، بر این اساس بررسی مواردی که به عنوان اهداف سفر البرادعی به تهران اعلام شده بود به آینده موکول شد.

گفتاری از دکتر صادق ربانی، قائم مقام سابق سازمان انرژی اتمی ایران و تحلیل‌گر مسائل هسته‌ای:

به نظر می‌رسد که علت اصلی سفر مدیر کل آژانس به تهران زمینه سازی برای بازدیدهای آینده از تاسیسات هسته‌ای ایران بوده است. اما پیشنهاد انتقال اورانیوم به روسیه و انجام بخشی از فرایند غنی سازی در این کشور پیشنهادی است که به نوعی کلیه دست آوردهایی را که ایران دنبال می‌کرد در اختیار روسیه می‌گذارد و از این پس تهران باید برای دریافت سوخت هسته‌ای تلاش کند.

پیشتر – در زمان کارتر- ایران راکتور امیرآباد را با سوخت هسته‌ای بیست درصد بارگذاری کرده بود و کشوری نیز از این موضوع مطلع نشد، در واقع می‌توانست این کار به آرامی انجام گیرد اما این بار تهران کلیه تبعات هسته‌ای را پذیرا شده تا برای راکتور 5 مگاواتی امیرآباد که در مقابل نیروگاه بوشهر قابل مقایسه نیست، سوخت دریافت کنیم.

به نظر می‌رسد که فشارهایی که طرف‌های ایران به این کشور در بحث هسته‌ای وارد ساخته‌اند در حال جواب دادن است. دولت فعلی بر این باور است که دولت آقای خاتمی در مذاکرات هسته‌ای آب نبات گرفت اما به نظر می‌آید در شرایط فعلی این آب نبات نیز در حال از دست رفتن است.

بازدیدهای آژانس و ادامه مذاکرات
به طور قطع همکاری ایران و آژانس بر روند مذاکرات تاثیر مثبت دارد ضمن آن‌که حضور آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی با توجه به تخصص وی و تعاملی که او با مدیر کل آژانس دارد، زمینه همکاری ایران و آژانس را آماده کرده است.

این امید وجود دارد که دولت ایران با توجه به مذاکرات اخیر در ژنو به سمت حل و فصل مساله هسته‌ای البته نه با از دست دادن منافع و دست آوردهای گذشته کشور در مسیر هسته‌ای، پیش رفته باشد.

همچنین چنین بر می‌آید که در ادامه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 مسائل مختلفی زیادی قابل طرح خواهد بود، اعتماد از دست رفته باید به تدریج در روند مذاکرات بازیابی شود، با اعتماد سازی میان ایران و طرف‌های مذاکره می‌توان انتظار تعامل مثبت ایران با جامعه جهانی را داشت، با شکل‌گیری این تعامل کشورهای مختلف واهمه‌ای برای همکاری با تهران نخواهند داشت.

باید توجه داشت که ایران پیش از توافقات اخیر به لحاظ سوخت هسته‌ای با کمبود مواجه و ناگذیر به کاهش سرعت سانترفیوژها بوده است، بر این اساس تعامل با جامعه جهانی فاکتوری اساسی برای تامین سوخت هسته‌ای از کشورهای عضو آژانس است، اگر آژانس اجازه صدور سوخت به ایران را ندهد، هیچ کشوری مجاز به این کار نیست.


نظر شما :