CNN: برنده فعلا ايران است

۱۳ مهر ۱۳۸۸ | ۰۰:۱۱ کد : ۵۸۷۴ اخبار اصلی
ایران با هشیاری تمام تنها چند ساعت پیش از سخنرانی اوباما در اجلاس جی-20 از تاسیسات هسته‌ای قم پرده برداشت. این درحالی بود که قرار بود موضوع برنامه هسته‌ای ایران در میان رهبران بحث شود.
CNN: برنده فعلا ايران است

ديپلماسى ايرانى: امریکا و هم‌پیمانان او در گروه 1+5 شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، روز پنجشنبه درحالی مذاکرات را ترک کردند که مدعی بودند که این مذاکرات روند رو به رشدی داشت.

هفت ساعت مذاکره بسیار بهتر از آن چیزی که پیش‌بینی می‌شد پایان گرفت. ایران وعده داده است که ناظران آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از تاسیسات قم بازدید کنند، همچنین موافیت کرده است تا بخشی از غنی‌سازی اورانیوم در خارج از مرزهای ایران انجام شود.

روز جمعه، سفیر ایران در بریتانیا، یکی از اعضای حاضر در مذاکرات ژنو، ادعای چنین توافقی را رد کرد. روز شنبه، سرخط اخبار مربوط به شبکه پرس تی.وی حاکی از این بود که دولت ایران اعلام کرد که هیچ توافقی با گروه 1+5 برای غنی‌سازی اورانیوم در خارج از مرزهای ایران صورت نگرفته است.

مسلما شیطان در جزئیات این مسئله دست دارد. اما اگر این دو توافق به طور قطعی انجام شده باشد، می‌تواند آغازی باشد برای کنترل دقیق‌تر از برنامه هسته‌ای ایران و مراقبت برای جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایران.

بیشتر اینکه ایران موافقت کرد تا دوباره در انتهای ماه میلادی با اعضای گروه 1+5 دیدار کند.

اگر همه اینها کافی نیست، باید بگویم که بیل برنز، معاون وزیر امور خارجه امریکا با همتای ایرانی خود ملاقاتی تاریخی را رقم زد.

این ملاقات 45 دقیقه‌ای را به عنوان "حاشیه" این دیدار تعبیر کردند اما این اولین باری است که ایران به پیشنهاد باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا برای مذاکره پاسخ مثبت می‌دهد.

بله، گروه 1+5 و امریکا به طور خاص، باید از این مسئله خرسند باشند. اما برنده واقعی مذاکرات روز پنجشنبه ایران است که توانست با اقدامات خود به طور گسترده‌ای در جامعه بین‌المللی از اعمال تحریم‌های جدید جلوگیری کند.

ایران با هشیاری تمام تنها چند ساعت پیش از سخنرانی اوباما در اجلاس جی-20 از تاسیسات هسته‌ای قم پرده برداشت. این درحالی بود که قرار بود موضوع برنامه هسته‌ای ایران در میان رهبران بحث شود.

اوایل هفته گذشته، دیمتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه، که به نظر می‌رسید درصدد ایجاد روابط جدیدی امریکا در ارتباط با ایران است، اعلام کرده بود که آماده است در ارتباط با تحریم‌های بیشتر علیه ایران با خواسته سایر کشورهای جهان همکاری کند.

اما پس از اعلام تاسیسات قم توسط ایران، مدودف، به این نتیجه رسید که پیش‌دستی ایران برای اجازه به آژانس برای بازدید از تاسیسات قم می‌تواند به اندازه کافی مسکو را راضی کند.

این عملکرد ایران در حال حاضر حتی اسرائیل را نیز از حمله نظامی علیه ایران منصرف ساخت.

اسرائیل سال‌ها بود که اعلام می‌کرد، ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود شفاف نیست و با اشاره به تاسیسات قم در تلاش بود تا ادعای خود را ثابت کند. در حال حاضر، ايران تاسيسات هسته‌اى خود را آشکار کرده است و اسرائيل ممکن است از اين موضوع خرسند باشد که ساير قدرت‌هاى جهان نيز اکنون براى تحريم‌هاى بيشتر عليه ايران آمادگى بيشترى دارند.

هنوز تاريخ دقيقى براى بازديد ماموران آژانس بين‌المللى انرژى اتمى از تاسيسات هسته‌اى قم مشخص نشده است. محمد البرادعى در حال حاضر در تهران به سر مى‌برد تا در ارتباط با جزئيات اين مساله گفت‌وگو کند. همچنين آنها بايد در ارتباط با نحوه انتقال اورانيوم نيز مذاکره کنند.

از همه مهمتر اينکه ايران اشاره‌اى هم به خواسته بين‌المللى براى تعليق غنى‌سازى نکرده است. مذاکرات در ژنو درحالى به پايان رسيد که تعليق در برابر تعليق موضوع بحث نبود.

در واقع تظاهر ايران به نرمش و انعطاف در هفته جارى شرايط را به گونه‌اى رقم زده است که تغييرى بنيادين در برنامه هسته‌اى ايران به وجود نياورده است.

باراک اوباما درحالى که اين مذاکرات را آغازى سازنده اعلام کرده بود اشاره کرد که پايان آن مشخص نيست. او 2 هفته به تهران فرصت داده است تا به جامعه جهانى اجازه دسترسى کامل به تاسيسات جديد قم را بدهد.

اوباما مى‌داند که اين دو هفته زمانى غير واقعى است. يعنى 14 روز، و اوباما نيز مى‌داند که حتى پس از اين 14 روز نيز از موضع خود عدول نخواهد کرد. حتى اعضاى 1+5 نيز موضع سخت‌ترى نسبت به ايران نخواهند داشت.

بنابراين حتى اگر تحريم‌هاى بيشتر بخواهد اعمال شود،‌مدت‌ها زمان‌بر خواهد بود. تحريم‌هاى پيشين 8 ماه پس از تصويب از شوراى امنيت سازمان ملل اجرا شد.

دو هفته زمانى نيست که بتوان طى آن برنامه هسته‌اى ايران را حل و فصل کرد اما در اين دو هفته مى‌توان به اين نتيجه رسيد که آيا ايران قصد همکارى بيشتر دارد و يا تنها مى‌خواهد زمان بخرد.

بنابراين مى‌توان اين برنامه را اولين آزمون واقعى براى اوباما دانست.

منبع: CNN


نظر شما :