نهرالبارد آرام مى‌شود

۰۸ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۱:۰۲ کد : ۵۸۶ اخبار اصلی
درگيرى بين نيروهاى ارتش لبنان و شبه نظاميان فتح الاسلام در اين هفته نيز ادامه داشت. با اين حال ارتش لبنان اعلام کرده از شدت اين درگيرى‌ها کاسته شده است. روزنامه ديلى استار در اين باره گزارشى منتشر کرده است.
نهرالبارد آرام مى‌شود
درگيرى بين نيروهاى ارتش لبنان و شبه نظاميان فتح الاسلام در اين هفته نيز ادامه داشت. با اين حال ارتش لبنان اعلام کرده از شدت اين درگيرى‌ها کاسته شده است. روز دوشنبه، ميانجى‌هايى که سعى درآرام کردن اين درگيرى‌ها دارند تلاش کردند تا بتوانند شبه نظاميان زخمى فتح الاسلام را از اردوگاه نهر البارد خارج کنند.
 
جمعه گذشته همسر و فرزندان شبه نظاميان از اردوگاه خارج شدند که  در ميان آنها، خانواده شاکر العباسى، رهبر فتحالاسلام نيز به چشم مى‌خورد. پس از بازجويى از اين گروه، 13 نفر از آنها در بازداشت پليس باقى ماندند.
 
يکى از منابع نظامى ارتش لبنان که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با روزنامه ديلى استار لبنان اعلام کرد پس ازتخليه روز جمعه، حملات ارتش لبنان تشديد نشده است. ارتش لبنان در نبردهاى روزدوشنبه از هلى‌کوپتر و توپخانه استفاده نکرد و فقط نيروهاى پياده نظام ارتش اين کشور در درگيرى‌ها حضور داشتند.
 
به گفته اين منبع ارتش لبنان،مقاومت شبه نظاميان فتح الاسلام کاهش پيدا کرده است به طورى که در اين هفته ازخمپاره و موشک‌هاى کاتيوشا استفاده نکردند و ميزان حملات تک تيراندازهاى آنها نيزکاهش پيدا کرده است. در روز دوشنبه هيچ يک از سربازان لبنانى کشته نشدند و به اين ترتيب تلفات ارتش اين کشور در اين درگيرى‌هاى سه ماهه در حد همان 148 نفرماند.
 
در حاليکه يکى از منابع ارتش لبنان عنوان مى‌کند:” توان آنها کاهش پيدا کرده و ديگر مقاومت چندانى نمى‌کنند“ يکيديگر از منابع ارتشى تعداد شبه نظاميان باقى مانده در اردوگاه فتح الاسلام را بين 20 تا 40 نفر تخمين مى‌زند.
 
با اين حال هيچ يک از اين منابع حاضر نيستند زمان پايان درگيرى‌ها را تخمين بزنند و به اين اظهار نظر قناعت مى‌کنند که:”‌ مدت زمان زيادى طول نمى‌کشد.“ 
 
فتح الاسلام پس از خروج زنان وکودکان از اردوگاه، درخواست کرده بود براى خارج کردن شبه نظاميان زخمى به يک متارکه موقت با ارتش لبنان دست پيدا کند. با اين حال تلاش‌هاى شيخ محمد الحاج ، يکى ازرهبران مذهبى فلسطينيان که به عنوان ميانجى در اين درگيرى‌ها حضور دارد به جايى نرسيد. چرا که هيچ يک از طرف‌هاى درگير مکانسيم قابل قبولى ارائه نمى‌کنند. تعداد افراد مسلح زخمى در اردوگاه نهر البارد حدود 10 نفر تخمين زده مى‌شود.
 
روز دوشنبه بازجویان  63 زن و کودک خارج شده از اردوگاه و همسر شاکر العباسى را احضار کردند.از او، دختر و نوه ‌اش آزمايش خون به عمل آمد تا ارتباط خانوادگى آنها با العباسى مشخص شود. پسر العباسى در درگيرى‌هاى عراق کشته شده است و همسر و فرزند پسرش نيز تا روز جمعه گذشته در کنار خانواده او در اردوگاه مانده بودند.
 
از بين افراد خارج شده ازاردوگاه، 13 زن به اتهام همکارى با شبه نظاميان در بازداشت ماندند و بقيه آنها به اردوگاه‌هاى آوارگان فلسطينى بداوى و عين الحيوه منتقل شدند. شيخ محمد الحاج اعلام کرده درتلاش است تا بتواند راه حلى براى رفع مشکل زنان و کودکانى پيدا کند که برگه تشخيص هويت ندارند. اين عده احتمالا به سوريه يا اردن بازگردانده مى‌شوند.
 
به گفته الحاج هنوز 15 زن وکودک در مسجد سيدون باقى مانده ‌اند. مسجد سيدون محلى است که پس از خروج زنان و کودکان از اردوگاه، همه آنها در اين مسجد نگه ‌دارى شدند. فاميل اين 15 نفر روزدوشنبه با آنها ديدار کردند و گروه‌هاى مذهبى فلسطينى نيز وسايل مورد نياز آنها مانند آب،‌غذا و مراقبت‌هاى پزشکى اوليه را فراهم کردند.
 
در آخرين تحولات مربوط به درگيرى‌ هاى اردوگاه نهر البارد، روز دوشنبه آوارگان فلسطينى که در زمان آغازدرگيرى‌ها مجبور به ترک اردوگاه شده بودند دست به تظاهرات در اردوگاه بداوى زدند.آنها خواستار اين بودند که با پايان نبرد شبه نظاميان با ارتش لبنان به خانه‌هاى خود بازگردند.
 
در جريان اين تظاهرات و درنامه ‌اى که تظاهرکنندگان خطاب به نخست وزير فواد سينيوره نوشتند، آوارگان فلسطينى تقاضا کردند خانه‌هاى موقت آنها در کنار اردوگاه نهر البارد ساخته شود نه اردوگاه بداوى.  

نظر شما :