اسویشیتدپرس بررسی کرد:

اسرائیل حمله نمی‌کند

۲۵ مهر ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۵ کد : ۵۸۳۷ اخبار اصلی
ممکن است که کمی دور از ذهن باشد اما اخبار می‌گویند که ایران یک تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم دارد که...
اسرائیل حمله نمی‌کند

دیپلماسی ایرانی: ممکن است که کمی دور از ذهن باشد اما اخبار می گویند که ایران یک تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم دارد که تا به امروز کسی از آن خبر نداشت، از سوی دیگر به تازگی هم موشک‌های دور برد خود را آزمایش کرده است که هر دوی این حوادث می‌تواند برنامه‌های اسرائیل برای حمله به ایران را به تاخیر بی‌اندازد.

اسرائیل هنوز ایران را به عنوان بزرگ‌ترین تهدید خود می‌شناسد و پرونده حمله نظامی به ایران را از روی میز برنداشته است.

از بین بردن این تهدید همچنان جزو اولویت‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است.

در جامعه جهانی نیز شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که قدرت‌های جهانی به سمت تحریم‌های بیشتر و آنچه که اسرائیل می‌خواهد پیش می‌روند.

طی سال‌ها، اسرائیل هشدار داده بود که ایران در ارتباط با برنامه‌های هسته‌ای خود رو راست نیست. اما ایران تمام برنامه‌های خود را صلح‌آمیز و در راستای تولید انرژی می‌داند. اما هفته گذشته با اعلام دومین تاسیسات ایران در قم ، اسرائیل آن را تاییدی بر ادعای خود دانست.

ابراهیم کام، استاد امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو معتقد است که در چنین شرایطی اگر اسرائیل می‌خواست به ایران حمله کند، آن را از دستور کار خارج کرده است. ایران بار دیگر مسئله‌ای را بیان کرده است که به نظر می‌رسد به سمت قدرت هسته‌ای شدن در جهان گام بر می‌دارد. اکنون امریکایی‌ها بهتر از گذشته می‌توانند به اروپایی‌ها فشار وارد کنند، و حتی می‌توانند روس‌ها را قانع کنند تا تحریم‌های سخت‌تری را علیه ایران اعمال کنند.

یکی دیگر از تحلیلگران اسرائیلی نیز با او هم‌عقیده است. او می‌گوید: اکنون اسرائیل در مرحله تصمیم‌گیری قرار گرفته است. هرچه اسرائیل خود را به عنوان جزئی از پروسه برنامه هسته‌ای ایران قلمداد کند، کمتر می‌خواهد که به طور مستقل وارد عملیاتی شود.

باراک در ملاقات با وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرد که وجود دومین پایگاه تاسیسات هسته‌ای در ایران سبب تحریم‌های سخت‌تری خواهد شد اما هیچ گزینه‌ دیگری را از بین نمی‌برد. اشاره باراک به گزینه‌های دیگر این مسئله را نشان می‌دهد که اسرائیل همچنان به حمله نظامی علیه ایران می‌اندیشد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه اعلام کرد که ایران به تازگی تاسیسات جدیدی را در داخل کوه‌ها راه‌اندازه کرده است که این تاسیسات در نزدیکی یک پایگاه نظامی است تا از خطر حمله در امان باشد. او به اینکه چه کسانی ممکن است که به این پایگاه حمله کنند نکرده است.

ایران همچنین اعلام کرد که موشک‌های شهاب 3 و سجیل را که دارای برد 1200 مایلی هستند آزمایش کرده است که می‌تواند هر نقطه‌ای را که تهدیدی برای ایران به حساب می‌آید را مورد هدف قرار دهد. اسرائیل، بخش‌هایی از اروپا و پایگاه‌های نظامی امریکا در خاورمیانه نیز در تیررس این موشک‌ها قرار دارند.

برنامه هسته‌ای ایران، موشک‌هایش و حمایت او از فلسطین و لبنان سبب شده است تا این کشور به یکی ازدشمنان هولناک اسرائیل تبدیل شود.

نتانیاهو هفته گذشته در مقر سازمان ملل اعلام کرد که مهم‌ترین چالشی که امروز بدنه سازمان ملل باید به سرعت با آن مقابله کند جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

نتانیاهو همچنین اعلام کرد که تحریم‌ها بهترین گزینه هستند، او همچنین با اشاره به وضعیت ضعیف اقتصادی ایران و حوادث بعد از انتخابات این تحریم‌ها را کارآمد دانست. آشکار شدن تاسیسات قم به طور خاص گزینه دیپلماسی را تحت تاثیر قرار نداده است چراکه سازمان‌های اطلاعاتی دنیا از جمله سازمان اطلاعاتی اسرائیل، سال‌هاست که از وجود چنین تاسیساتی اطلاع داشتند.

حمله هوایی سال 1981 اسرائیل به رآکتور هسته‌ای کامل نشده در عراق این احتمال را در ذهن‌ها به وجود آورده که ممکن است چنین حادثه‌ای تکرار شود، اما تاسیسات هسته‌ای ایران در سراسر کشور وجود دارد و به شدت تحت کنترل هستند. کارشناسان نظامی در حال حاضر در دو دسته تقسیم می‌شوند، یکی آن دسته که معتقدند که اسرائیل می‌تواند پایگاه‌های ایران را از کار بی‌اندازد و یا اینکه برنامه خود را چند سالی به تاخیر بی‌اندازد.

واشنگتن نشانه‌هایی از مخالفت خود با حمله نظامی به ایران را نشان داده اتس و می‌خواهد ببیند که آیا تحریم‌های بیشتر می‌تواند موثر باشد یا خیر. البته اگر اسرائیل بخواهد به تنهایی به ایران حمله کند، حتما باید از امریکا و کشورهای دیگر برای عبور هوایی اجازه بگیرد.

اما تهدیدهای اسرائیل می‌تواند کمکی به دیپلماسی کند چرا که تهدیدهای اسرائیل برای حمله نظامی از سوی امریکای‌ها و اروپایی‌ها جدی گرفته می‌شود و آنها به این مسئله فکر می‌کنند.

آنها اکنون به مسئله تحریم‌ها بیشتر از گذشته فکر می‌کنند تا شاید اسرائیل کمی از مسئله حمله نظامی به ایران عقب‌نشینی کند.

منبع:  The Associated Press 


نظر شما :