این مرد روز سه شنبه رئیس جمهور است؟

۰۵ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۱:۵۶ کد : ۵۷۶ اخبار اصلی
آشنايى با عبدالله گل رئيس جمهور احتمالى جديد ترکيه
جاه ‌طلبی‌های بلندپروازانه‌ ریاستجمهوری عبدالله گل، وزیر امور خارجه‌ ترکیه، این کشور را به چند قطب تقسیم کردهاست. اما او آماده است که جنبش سکولار را شامل ارتش، دوباره به مبارزهبطلبد.
 
حزب حاکم عدالت و توسعه تصمیم گرفت کهعبدالله گل را مجدداً کاندیدای خود کند و اکنون اظهار می‌کند که رای‌دهندگان و مردمنیز قویاً چنین مطالبه‌یی را دارند.
 
با این حال، مخالفان سکولاریست بر علیهاو همچنان با قدرت فعالیت می‌کنند. در ماه می نیز میلیونها نفر ترک، بر علیه احتمالانتخاب رییس جمهور از حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه، راهپیمایی کردند.
 
 ارتش نیزهشدار داد که در صورت نیاز برای حمایت و پشتیبانی از نظام سکولار، وارد عمل خواهدشد. اما تصمیم حزب اعتدال و توسعه این است که از بین هر دو رای ممکن در انتخاباتپارلمانی، حداقل یک رای کسب کند.  
عبدالله گل 56 ساله می‌گوید که اسلامسیاسی را نمی‌پسندد و به بیش از چهار سال فعالیت خود به عنوان نخست وزیر و تلاشبرای تغییرات و رفرم‌های دموکراتیک و عضویت ترکیه در اتحادیه‌ اروپا اشارهمی‌نماید.
 
ترکیه پس از تبدیل به جمهوری در سال 1923، شدیداً از جداسازی و فاصله‌ بین دین و سیاست حمایت کرد. سکولارها، این واقعیت که همسر آقای گل، حجاب اسلامی اختیار کرده است را نمی‌پسندند. اگر آقای گل توسط پارلمان به عنوان رییس جمهور انتخاب شود، همسر وی نخستین بانوی سیاستمداری خواهد بود که اینگونه حجاب خود را رعايت مى کند.
 
علیرغم اینکه دقیقاً مشخص نیست آیا این نوع پوششامکانپذیر است و قوانین کاخ ریاست جمهوری، اجازه‌ به سر کردن حجاب اسلامی را بهزنان می‌دهد یا نه، رییس جمهور ترکیه، امکان وتو و منحلکردن مجلس را نیز دارد. وی همچنین نخست وزیر و برخی دیگر از مقامات کلیدی کشور را برای استقرار برمی‌گزیند و منصوب می‌کند.
 
پرونده‌ی بین‌المللی
آقای گل حقیقتاً یک سیاستمدار باتجربهاست. او از زمانی که در سال 2003 به عنوان وزیر امور خارجه برگزیده شد، مذاکراتبرای ورود ترکیه به اتحادیه‌ اروپا را هدایت کرد.
 
 او همچنین در اواخر سال 2002 واوایل 2003 به عنوان نخست وزیر برگزیده شد اما همیشه یک مانع بزرگ برای آقایاردوغان بوده است. او به دلیل خواندن یک شعر اسلامی در مناظره‌یی سیاسی، مدتیزندانی و از انتخابات سال 2002 نیز محروم شد.
 
آقای گل همچنین سرپرستی مجموعه‌ تغییردر قانون اساسی ترکیه را بر عهده داشت و بعد از انتخاباتی فرعی‌، به آقای اردوغاناجازه‌ برگشت به پارلمان را داد. پس از این انتخابات، او سریعاً کنار کشید.
 
با این حال آقای گل نسبت به تضادها ودرگیری میان سکولارها و مذهبی‌ها غریبه نیست و برخی از تحلیل‌گران نیز معتقدند کهمانند رجب طیب اردوغان، ریشه‌های مذهبی قوی و خوبی دارد، اگر از او قوی‌تر نباشد.
 
بلاتکلیفی قبرس
سکولاریستها از این مساله می‌ترسند کهاگر حزب اسلامگرای عدالت و توسعه، هم کنترل مجلس و هم کنترل دولت را بر عهده بگیرد،یک "سکولاريسم در ترکيه تضعيف شود.
 
آقای گل در جهت برقراری آشتی ملی تلاشکرده و اینگونه نیز ابراز عقیده نموده که "اگر انتخاب شوم، همینگونه عمل خواهم کرد." او ضمانت کرده که به قوانین و اصول سکولارها نیز وفادار باقیبماند.
 
در رابطه با موضوع روسری، او از همسرشدفاع می‌کند اما ستیزه‌جویانه برخورد نمی‌نماید: "اینها انتخابها و علایق شخصیهستند و باید مورد احترام قرار بگیرند." اما موضوع قبرس، همچنان به عنوان یک دردسرقدیمی و پایدار برای گل باقی مانده است.
 
در دوره‌ فعالیت کوتاه خود به عنواننخست‌وزیر، او همواره با دقت موضوع قبرس را به عنوان یکی از الویتهای اصلی خود ناممی‌برد. اما چهار سال بعد، قبرس همچنان به عنوان یک مانع و سد مستحکم در راه پیوستنترکیه به اتحادیه‌ اروپا وجود دارد.
سال گذشته، عبدالله گل اشاره کرد که قبرسفرآیند پیوستن ترکیه به اتحادیه‌ اروپا را زهرآگین کرده است.
 
او همچنین سیاستهای آمریکا در خاورمیانهرا مورد نقد قرار داده و معتقد است که حمایت واشنگتن از اسراییل در جنگ سال گذشتهعلیه لبنان به بحرانی در ترکیه بدل گشته است.
 
او همچنین اظهار کرده که ترکهایمیانه ‌رو در خطر ضدآمریکایی شدن هستند. سایر اولویتهای کلیدی در برنامه‌ی کاری او،موضوع ارتباط با سوریه و جدایی‌طلبان کرد به شمار می‌رود.
 
شکست خفیف
عبدالله گل در 10 اکتبر سال 1950 درقیصریه متولد شد. او در سال 1971 در رشته‌ اقتصاد از دانشگاه استانبول فارغالتحصیل شد و همانجا در سال 1983 دکتری گرفت. او همینطور در انگلستان تحصیلکرد .او که انگلیسی و عربی را با تسلط صحبتمی‌کند، در سال 1991 به عنوان عضو حزب رفاه ملی به مجلس پیوست.
 
 در سال 1999 نیزمجدداً به عنوان نماینده‌ حزب رستگاری به پارلمان پیوست که جانشین حزب رفاه بوداما در سال 2000 با اختلافی بسیار ناچیز به رجای کوتان رهبر حزب رستگاری باخت و بهمجلس نرفت.
او سپس در سال 2001 به عضو موسس حزبعدالت و توسعه بدل گشت. او در سال 1980 با حایرون‌عیسی اوزیرت ازدواج کرد و در حالحاضر 2 فرزند پسر و یک فرزند دختر دارند. 

نظر شما :