رسوخ سیاست در صنعت هوانوردی ایران

۲۵ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۰:۳۰ کد : ۵۷۱۸ اخبار اصلی
نگاه لس آنجلس تایمز به مشکلات صنعت هوایی ایران.
 رسوخ سیاست در صنعت هوانوردی ایران

روزنامه لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد: حوادث هوایی درایران بیش از آنکه به تحریم‌های جاری صنایع هوایی ایران مربوط باشد، به مدیریت نادرست شرکت‌های هوایی بر‌می‌گردد.

برزو درآگاهی در روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی به بررسی روند حوادث هوایی درایران پرداخته و معتقد است این حوادث بیش از آنکه به تحریم‌های جاری صنایع هوایی ایران مربوط باشد، به مدیریت نادرست شرکت‌های هوایی بر‌می‌گردد.

به نوشته لس‌آنجلس تایمز زمانی که مدیر عامل یکی از خطوط پرمشکل هوایی ایران در ماه مارس مجوز اجاره تعدادی از هواپیماهای روسی را دریافت کرد در بین کارشناسان صنایع هوایی ایران این بحث وجود داشت که او برای دریافت چنین مجوزی دست به چه اقداماتی زده و وقتی یکی از این هواپیماها در روی باند در ماه جولای آتش گرفت و مهدی دادپی مدیرعامل به همراه فرزند و 14 تن دیگر کشته شدند تعجبی برای این کارشناسان وجود نداشت.

یکی از این کارشناسان که نمی‌خواست نامش فاش شود در این زمینه گفت: این خط هوایی مشهور به عدم رعایت استانداردهای ایمنی در سالهای اخیر بود و هر زمان که آنها به مشکلی برخورد می‌کردند مدیر عامل با فردی بلندپایه در دولت ارتباط برقرار می‌کرد و شرایط مثل گذشته می‌شد. به گزارش لس‌آنجلس تایمز گرچه مسئولین ایرانی آمریکا را متهم اصلی این سقوط‌ها می‌دانند و حتی یکی از آنها این تحریم‌ها را اقدامی علیه انسانیت عنوان کرده است ولی یکی دیگر از مقامات هوایی ایران که او نیز از بیان نامش خودداری کرد، تأکید دارد که مقامات هوایی ایران مقصر اصلی این موضوع و سقوط‌های مرگبار اخیر هستند.

به گفته او شرکت‌های هوایی که دارای ارتباط‌های خوبی با دولت هستند می‌توانند قوانین را دور بزنند. او بخشی از مشکلات را از تبعات این تحریم می‌داند ولی ادامه می‌دهد: اگر شما با دقت به موضوع نگاه کنید متوجه مدیریت نادرست می‌شوید. ایران از سال 2000 تاکنون بیش از 14 سانحه هوایی مرگبار داشته واین یکی از بدترین آمار در جهان است و آمار آن به 5/1 سانحه در سال به طور متوسط می‌رسد و به این ترتیب ایران بیش از ده‌درصد سوانح هوایی جهان را به تنهایی در این سال‌ها تجربه کرده است. به گفته این فرد مطلع در هر هفته تعدادی از حوادث کوچک نیز در صنایع هوایی ایران رخ می‌دهد که حتی برخی از آنها در رسانه‌ها مطرح نمی‌شوند و از این رو از نظر ایمنی پرواز خطوط هوایی ایران در پایین‌ترین حد در سال‌های اخیر قرار داشته و اشتباهات انسانی دلیل اصلی عمده حوادث هوایی در ایران بوده است اما مشکلات همیشه از سوی مدیران هوایی به شکلی دیگر در رسانه‌های عنوان شده و عمدتاً آنها حاضر نیستند نتایج تحقیقات در مورد این حوادث را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

فیلیپ باتر ورث سردبیر نشریه انگلیسی Air Traffic Management Insight در مورد مشکلات هوایی در ایران نظر مشابهی دارد و می‌گوید: در حال‌حاضر در دنیا سیاست‌های امنیت پرواز بر‌اساس شفافیت در گزارش‌ها و پیش‌بینی حوادث محتمل آینده و تبادل اطلاعات است اما هیچ‌کدام از اینها در هوانوردی ایران جایگاه خوبی ندارد. به نوشته لس‌آنجلس تایمز سقوط هواپیمای آریا ایر در مشهد به خوبی نشان دادکه چگونه سیاست در صنعت هوانوردی ایران رسوخ کرده و به دلیل تقاضای بالا برای سفر با هواپیماها ایمنی پرواز کاملاً نادیده گرفته شده است. یکی دیگراز افراد مطلع در داخل ایران اظهار داشته که تنها امر مهم در ایران در حال حاضر رابط شما در دولت و میزان حمایت دولت از خط هوایی شماست و حتی در شرایطی که قیمت‌ها باید افزایش پیدا کند دولت بهای بلیت هواپیما را پایین نگاه می‌دارد و پروازهایی را به شهرهای کوچک با مسافران اندک حفظ می‌کند تا نمایندگان این شهرها در مجلس راضی بمانند.

 

منبع: روزنامه خبر


نظر شما :