کوشنر از مذاکرات غرب با ایران ناامید است

۲۴ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۳:۱۸ کد : ۵۷۰۵ اروپا
برنار کوشنر وزير امور خارجه گفت: « «می‌دانید تا به حال چند دیدار با ایرانی‌ها داشته‌ایم؟ خیلی، خیلی خیلی. برگزاری یک نشست دیگر هم خوب است. اما متاسفانه انتظار چندانی از آن ندارم.»
کوشنر از مذاکرات غرب با ایران ناامید است

دیپلماسی ایرانی: باز هم ایران در صدر اخبار جهان قرار گرفت. اما این بار همچون چند هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری، موضوع هسته‌ای ایران و احتمال از سرگیری مذاکرات میان ایران و غرب سوژه اول رسانه‌های جهان است. در این میان اظهار نظرها و پیش‌بینی‌ها درباره پرونده هسته‌ای و آینده مذاکرات و روابط ایران و غرب نیز آغاز شده است.

در این میان برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه اظهار داشته که انتظار زیادی از دیدار نمایندگان ایران و اروپا بر سر پرونده هسته‌ای ایران که قرار است اول اکتبر انجام شود، ندارد.

به گزارش سایت میدل ایست آن لاین، کوشنر که برای شرکت در نشست مشترک وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه 14 سپتامبر به بروکسل رفته به محض ورود به میان خبرنگاران آمد و گفت: «می‌دانید تا به حال چند دیدار با ایرانی‌ها داشته‌ایم؟ خیلی، خیلی خیلی. برگزاری یک نشست دیگر هم خوب است. اما متاسفانه انتظار چندانی از آن ندارم.»

وی همچنین گفت: «با ایران بارها نشسته‌ایم و گفت و گو کرده‌ایم. ما باید دائما گفت و گو کنیم و گفت و گو هم می‌کنیم. باید هم بر سر موضوعات فعلی پافشاری کنیم.»

منظور او پرونده هسته‌ای ایران و نگرانی‌های غرب در این زمینه است که با وجود اصرار ایران مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای‌اش غرب هنوز نسبت به آن نگرانی دارد.

«پیر لولوش» وزیر امور اروپای دولت فرانسه که به همراه کوشنر به بلژیک آمده است نیز در این باره گفت: «ما باید آنچه در تهران می‌گذرد را کاملا زیر نظر داشته باشیم. ما نمی‌توانیم مدت طولانی به همین حال بمانیم. ترجیح بر آن است که فشارها را بر ایرانی‌ها افزایش دهیم تا به نتایجی برسیم.»

وی در ادامه مدعی شد، موضوع هسته‌ای ایران اکنون تهدید ثبات شده است. آنچه اکنون اهمیت دارد، مساله زمان تا قبل از آن که ایران به توانایی غنی‌سازی اورانیوم تا نسبت 93 درصد برسد، است.

قرار است در نشست آتی ایران و نمایندگان 1+5 در اول اکتبر خاویر سولانا نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان شش کشور مذاکره کننده هسته‌ای حاضر باشند.

امروز خاویر سولانا اعلام کرد، محل نشست احتمالا ترکیه خواهد بود.

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد، در همین راستا هفته آینده نمایندگان 1+5 در نیویورک گردهم می‌آیند تا درباره این موضوع قبل از دیدار با نماینده ایران با یکدیگر مذاکره کنند.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه در وین به خبرنگاران گفت: «ما بر این باوریم که غنی سازی اورانیوم در خاک کشورمان تنها برای رسیدن به انرژی است و این موضوع از موضوعات مرتبط با استقلال ماست و ما بر سر آن مذاکره نمی‌کنیم.»

کریستینا گالاش سخنگوی خاویر سولانا تاکید کرد، سعید جلیلی و خاویر سولانا صبح دوشنبه تلفنی با یکدیگر مذاکره کردند و بر آغاز مذاکرات در روز اول اکتبر با هم به توافق رسیدند.         


نظر شما :