اين سيستم دفاع موشکى بسيار مهم

۲۵ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۴:۱۶ کد : ۵۶۹۳ اخبار اصلی
با توجه به کارآيى‌هاى اين سيستم،‌دلايل امريکا و اسرائيل براى نگرانى از S-300هاى روسى بسيار منطقى است. سلاح خوبى مانند S-300 قابليت تغيير بسيارى از مسائل را دارد.نگاهى به سفر محرمانه نتانياهو به روسيه.
اين سيستم دفاع موشکى بسيار مهم

ديپلماسى ايرانى: این کاملا غیر منطقی است که نخست وزیری مانند نخست وزیر اسرائیل برای 15 ساعت از چشم رسانه‌ها دور باشد و انتظار داشته باشد که رسانه‌ها نیز غیبت او را متوجه نشوند.

رسانه‌های اسرائیل نیز غیبت عجیب نتانیاهو را فهمیدند و پس از تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدند که او به مسکو سفر کرده است تا نگرانی‌های خود را از فروش سیستم‌های ضد موشکى  S-300توسط روسیه به ایران و سایر موارد امنیتی ابراز کند.

با توجه به آنچه رسانه‌های مختلف اعلام کردند، کسانی که با حرکت‌های نتانیاهو آشنا هستند، معتقدند که او حتی با هواپیماهای دولتی به روسیه سفر نکرده است و ترجیح داده تا با هواپیمای یکی از شرکت‌های تجاری بزرگ اسرائیل به مسکو برود.

سفر محرمانه نتانیاهو به مسکو در ارتباط با سیستم  S-300 در واقع آخرین درخواست اسرائیل از روسیه برای بازنگری در برنامه فروش و تحویل این سیستم‌هاست. به عنوان مثال، شیمون پرز، رئیس‌جمهوری اسرائیل همین مسئله را ماه گذشته با دیمتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه درميان گذاشته بود. پیش از آن، اسرائیل دسامبر گذشته آموس گیلاد نماینده وزیر دفاع خود را راهی روسیه کرد تا شاید بتواند روسیه را قانع کند که در فروش این سیستم به ایران یک بار دیگر بازنگری کند. این درحالی است که پچپچه‌هاى اين قرار داد از سال 2007 به گوش مى‌رسد.  گیلاد در سفر دو روزه خود به روسیه با رئیس ستاد ارتش روسیه، رئیس دستگاه اطلاعاتی، مقامات ارشد دفاعی و دیپلمات‌های روسی دیدار کرده بود.

در بالای پرونده تمام این سفرهای محرمانه به روسیه، دزدى ماه گذشته یک کشتى بارى که پيش از آن توسط نيروى دريايى روسيه در کشور کيپ ورد در سواحل آفريقا هزاران مايل دورتر از بندر الجزاير جايى که قرار بود محوله خود را به فلانديها بدهد، رديابى شده بود که برخی رسانه های غربی مدعی اند به احتمال زياد بار آن S-300 بوده که در نهایت مقصدش خاورميانه بوده است.

با توجه به اين حادثه بسيارى از رسانه‌ها از جمله رسانه‌هاى اسرائيلى،‌ بر اين عقيده بودند که موساد،‌سازمان اطلاعاتى اسرائيل،‌ به روس‌ها در ارتباط با محموله واقعى اين کشتى هشدار داده بودند.

با توجه به اين حوادث و سفرهاى مقامات اسرائيلى به خصوص سفر اخير نتانياهو و تماس‌هاى احتمالى که ممکن است ما از آنها اطلاعى هم نداشته باشيم،‌ نشان مى‌دهد که اسرائيل به شدت نگران ارسال S-300 به ايران است،‌ چراکه هرگونه حمله هوايى امريکا و اسرائيل را خنثى خواهد کرد.

اين سيستم جزو پيشرفته‌ترين سيستم‌هاى ضد موشکى در دنياست. اين سيستم‌ها داراى قابليتى است که موشک‌هايى داراى حداکثر 30 کيلومتر ارتفاع را مورد هدف قرار مى‌دهد و تا 150 کيلومتر برد دارد.

S-300ها همچمنين براى موشک‌هاى باليستيکى قابليت دفاعى دارند و در حال حاضر به عنوان پرقدرت‌ترين سيستم دفاعى موشکى به شمار مى‌آيند. رادارهاى خاص آنها داراى اين قابليت هستند که به طور همزمان 100 هدف را مورد حمله قرار دهند. مدل تکامل يافته اين سيستم،‌S-400 است که ناتو نام SA-21 را بر آن نهاده است و در سال 2004 روسیه وارد سیستم نظامی خود کرد. هرچند هيچ يک از S-300ها در هيچ جنگ واقعى مورد استفاده قرار نگرفته است اما به عقيده کارشناسان داراى ظرفيت بسيار بالايى است.

با توجه به کارآيى‌هاى اين سيستم،‌ دلايل امريکا و اسرائيل براى نگرانى از S-300هاى روسى را می توان تصور کرد. سلاح خوبى مانند S-300 قابليت تغيير بسيارى از مسائل را دارد. به همين دليل است که S-300ها بسيار مهم هستند و ايران مى‌خواهد حتما آنها را در اختیار داشته باشد. آنچه در آينده در ارتباط با S-300ها رخ خواهد داد مسلما در تصميم نهايى اسرائيل و امريکا براى هر گونه حمله احتمالى به ايران تاثيرگذار خواهد بود.

به راستى که S-300 ها بسيار مهم هستند.

منبع: todayszaman


نظر شما :