فرصت همیشگی یا اقدام علیه ایران؟

۲۵ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۸:۳۴ کد : ۵۶۶۵ اخبار اصلی
پس از ارائه بسته پیشنهادی ایران به کشورهای 5+1 واکنش های متفاوتی از سوی این کشورها نسبت به بسته پیشنهادی ابراز شد. بسته پیشنهادی و برنامه هسته ای ایران دوباره به راس اخبار صعود کرد. سرمقاله روزنامه نیویورک تایمز در ارتباط با بسته پیشنهادی.
فرصت همیشگی یا اقدام علیه ایران؟

دیپلماسی ایرانی: امریکا و دیگر کشورهای قدرتمند جهان به ایران تا اواخر ماه سپتامبر فرصت داده‌اند تا مذاکرات بنیادینی را در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود آغاز کند. اکنون تهران اعلام کرده است که آماده آغاز مذاکرات است، این درحالی است که دولت اوباما نیز آمادگی خود را برای آغاز مذاکرات اعلام کرده سات.

اما متاسفانه هیچ نشانه‌ای از اینکه ایران جدی‌تر از گذشته است وجود ندارد و به نظر می‌رسد که تنها در پی این است که زمان بیشتری بخرد.

روز چهارشنبه تهران بسته پیشنهادی‌ای شامل مواردی در ارتباط با مسائل بین‌المللی را ارائه داد که بخشی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در آن جای نداشت.

در این 7 سالی که برنامه هسته‌ای ایران در دست بررسی بوده است، ایران به‌گونه‌ای مدیریت کرده است که همواره با دادن وعده آغاز گفت‌وگو و مذاکره، قدرت‌های جهان را از اعمال تنبیه علیه ایران منحرف کرده است. ایران همچنین به مقابله با دستورهای شورای امنیت سازمان ملل برای توقف غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و نسبت به سه دور تحریم‌های این سازمان که هدف آن اقتصاد ایران بود با کمک چین و روسیه بی‌اعتنایی می‌کند.

مقامات امریکایی و اروپایی اعلام کرده‌اند که اگر که ایران به مقاومت خود ادامه دهد تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال خواهند کرد؛ این تحریم‌ها شامل سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی و قطع صادرات بنزین به ایران خواهد بود. اگر واشنگتن و اروپا نتوانند روسیه و شورای امنیت سازمان ملل را متقاعد کنند، باید خود را آماده کنند که به تنهایی وارد عمل شوند.

بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که ایران درحال حاضر به آن درصدی از غنی‌سازی اورانیوم دست پیدا کرده است که می‌تواند حداقل یک بمب هسته‌ای بسازد اما آنها در ارتباط با اینکه ایران تا چه مرحله‌ای به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک است توافق نظر ندارند. این درحالی است که حتی در ارتباط با هدف نهایی ایران نیز هیچ اتفاق نظری در میان کارشناسان و تحلیلگران وجود ندارد. حتی محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درگزارش‌های دوپهلوی خود همواره به نفع ایران عملکرده است. او همچنین این احساس را دارد که تهران می‌خواهد به تکنولوژی ساخت بمب هسته‌ای دست پیدا کند.

اقتصاد ایران آسیب‌پذیر است. نرخ بیکاری و تورم بسیار بالاست، سرمایه‌گذاری خارجی بسیار پایین است. تحریم بانک‌ها که توسط سازمان ملل انجام شده است تاثیرگذار بود. بسته مشوق غرب که پیشنهادی بود از سوی قدرت‌های اصلی جهان باید دوباره مورد بررسی قرار بگیرد. ایرانی‌ها باید بدانند که شانس انتخاب آنها واقعی است.

انتخابات ایران و حوادث پس از آن شرایط ایران را در جامعه خود سخت‌تر کرد. اما اوباما، رئیس‌جمهور امریکا این حق را دارد تا درهای گفت‌وگو را باز نگه دارد.

این به معنای پذیرش دولت ایران نیست. اگر چنین اقدامی با زبردستی کامل قرار بگیرد، دیگر ایران نمی‌‌تواند ناکارآمدی‌های خود را به گردن امریکا بیاندازد.

زمان زیادی وجود ندارد. بازی‌های روسیه بسیار خطرناک است. ما به شدت نگران آواز دهلی هستیم که اسرائیل برای حمله به ایران سر داده است.

حمله نظامی به ایران فاجعه‌ای بیش نخواهد بود. این حمله به ایران اجازه خواهد داد که دست به تولید سلاح هسته‌ای بزند. امریکا نباید هرگز چنین فاجعه‌ای را بپذیرد. اگر دیپلماسی ممکن است که نتیجه بخش باشد باید ادامه پیدا کند. اما اگر ایران همان بازی قدیمی را تکرار می‌کند قدرت‌های غربی باید خود را آماده کنند تا ضربه اقتصادی هولناکی به ایران وارد کنند.

منبع: نیویورک تایمز


نظر شما :